تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : صبوری بسته اقا نمیخاییم صبور باشیم حقمونو بدید ماشینمونو بدید اه مردم پشت سرتونه
شاهین پلاس۱ : فقط دهنتونو ببندین ماشینامونو بدین بیخود کردید قطعه نداشتید پول از مردم گرفتید حالا ازما گرفتید بیخود میکنید همچنان پول از مردم میگیرید ماشین ثبت نام میکنید شرکت به این بزرگی دولتی نتونه ماشین مردم و تحویل بده مفت سگ نمی ارزه
وحید : آقا امیر و آقای مرادی عزیز، ممنون از پاسخگویی تون، لطف می کنید اگه فاکتور شدید اطلاع بدید، من هنوز پولم جور نیست، اینکه بدونم بعد از واریز پول ، چه زمانی فاکتور میشه برام خیلی مهمه، به این دلیل که پول رو باید قرض کنم، بدونم که چند روز باید قرض کنم
شاهین پلاس۱ : کجا میری اعتراض کنی
میلاد : از پذیرش ۱۵ تا ۲۰ مهر براشون تبدیل به جی ال فرستاده شده. ۱۳ و ۱۴ مهر نداریم. ۱۲ مهر هم هنوز برای یه سری دعوت نامه به کل نرفته. از امروزم برای تکمیل وجه های ۱۵ و ۱۶ اسفند داره فاکتور صادر میشه. من دسترسی بهتون ندارم وگرنه میبردمتون تپ گروه cvt که جمع شدیم تا کامل مطلع بشید.
فریبا : سلام برای منم نیومده منتظرم
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا موعد تحویل31 شهریور : دوستان شهریور اعلام حضور کنن و بگن که تحویل چه روزی هستن
رانا موعد تحویل31 شهریور : کسی میدونه از شهریور هم فاکتور شده یا نهه؟مردیم از بی ماشینی از کار و زندگی افتادیم
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سیستم خودش کم میکنه ...بعدش براتون مابه التفاوت میاد
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : من 3 روزه زدم هنوز فاکتور نشدم
سلام : منم تحویل اذرم پیام اسقاط برام اومد رفتم تحویل دادم
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : مبلغ جریمه تاخیر رو میشه از ما تفاوت کم کرد یا نه
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام دوستان منم تبدیل زدم تو سایت ثبت شد تا فردا پرداخت کنم احتمال داره پرداخت کنم فاکتور بشه
من قالپاق ساینارو بارینگ المینیومی سورن عوض نمیکنم : صد درصد ساینا بهتره من قالپاق های ساینارو با دنیا عوض نمیکنم جلو پنجره اش شرکت بوگاتی و بنز رومیخره
سهراب : اگه میخوای انجام بدی نکن نمیدن اگر انجامش دادی بیارش شاید بهت زمین دادن دیگه کار از کار گذشته کیف میکنی واسه خودت
مریم : سلام به نظرتون ساینا بهتره یا سورن پلاس؟