ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 

ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: اگر خودروساز قیمت قطعات را تغییر ندهد باعث ورشکستگی قطعه‌ساز خواهد شد چراکه پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان قرار می‌گیرد.
 
محمدمهدی شکورزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کنونی بازار قطعات اظهار کرد: بازار قطعات در شرایط کنونی وضعیت مناسبی ندارد و نمی‌توان علت آن را فقط مربوط به تحریم‌ها بدانیم زیرا به نظر من تحریم‌ها هنوز آغاز نشده، البته اثراتی همچون مشکل در سیستم بانکی و عدم فعالیت بعضی شرکت‌ها داشته اما عمده مشکل ما داخلی است و با مسائل خارجی هنوز چندان درگیر نشده ایم که شاهد اثرات آن باشیم.
 
وی افزود: مواد اولیه بسیاری از قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود اما متاسفانه قیمت این مواد بسیار زیاد، خارج از کنترل، غیر قابل محاسبه ، خارج از دسترس است، مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه داخلی، خرید از خارج، انتقال و دریافت ارز، ثبت سفارش و گشایش اعتبارات است و این روند به قدری طولانی و نامشخص است به طوری که قطعه سازان با ظرفیتی حدود 30 درصد کار می‌کنند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی در خصوص علت گرانی قطعات خودرو، خاطرنشان کرد: بخشی از علت گرانی داخلی است و با تغییر قیمت ارز مواد اولیه نیز تغییر کرده و آلومینیوم که در اول سال 7000 هزارتومان بوده در حال حاضر کیلویی 36000 هزارتومان عرضه می‌شود البته اگر عرضه شود و در دسترس باشد همچنین، فولاد 1800 تومانی را در حال حاضر اگر قابل تامین باشد با قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌کنند.
 
شکورزاده تشریح کرد: مواد اولیه و پتروشیمی دو برابر شده در صورتی که این مواد داخلی است و یا در اختیار ارگان‌های دولتی یا شبه دولتی است ولی قیمت‌ها آن‌قدر بالا است که مثلا مواد پلی‌آمید و پلی‌اتیلن 10 هزار تومانی را در حال حاضر  35 هزار تومان عرضه کرده و اگر نیاز به  100 تن مواد باشد تنها 20 تن تعلق خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: توزیع مواد در بورس نیز مشکل دیگری است که به علت خرید توسط دلالان دیگر مواد مورد نیاز مصرف‌کننده و تولیدکننده نهایی تامین نمی‌‍شود، برای خرید مواد اولیه باید به دلالان مراجعه کرد، آلومینیوم در بورس 20 هزار تومان عرضه و 34 هزار تومان به فروش می‌رسد و در این زمینه ارگان‌های تصمیم‌گیرنده باعث به وجود آمدن جو موجود، گرانی مواداولیه و کاهش ظرفیت تولید شدند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: برای وارد کردن قطعات به تولید کننده ارز سامانه نیما داده می‌شود ولی مواد داخلی با ارز 16 هزار تومان توزیع می‌شود و متاسفانه شرایط به صورتی است که قیمت محصولات خارجی کمتر از محصولات داخلی است، شرایط بسیار پیچیده و تجزیه و تحلیل آن بسیار سخت است.
 
شکورزاده گفت: مشکل بزرگ ما مابه‌التفاوت نرخ ارز است، عده‌ای نقد پول ارز را پرداخت کرده و در حال حاضر برای ترخیص کالاهای خود باید مابه‌التفاوت پرداخت کنند و این فقط مشکل قطعه‌سازان نیست بلکه کلیه واحدهای تولیدی این‌چنین درگیری‌هایی را دارند، همچنین بخشنامه‌های متناقص بانک مرکزی و وزارت صنایع و تغییر روز به روز آن باعث بوجود آمدن بلاتکلیفی در واحدهای تولیدی از جمله قطعه سازان شده و باعث سردرگمی آنان در تعیین قیمت نهایی کالای خود شده است.
 
وی اضافه کرد: در بحث حمل و نقل، باری که از تهران یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه داشته را امروز با قیمت 7 میلیون جا به جا می‌کنند و این مسائل در قیمت تمام شده و فروش و قیمت بازار اثرگذار است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی تشریح کرد: قیمت خودرو تغییری نکرده و اگر تغییری هم صورت گرفته رسمی نشده است، زیرا خودروساز قطعات را  بر مبنای ارز 4 هزار تومان می‌خرند و این امر سبب عدم سرمایه در گردش برای تولید کننده و عدم تامین قطعات مورد نیاز است، اینها مشکلاتی است که هر روز با آن مواجه هستیم و مسایلی همچون دارایی، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده نیز قبلا وجود داشته و به آن عادت کرده ایم.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی  در خصوص میزان وابستگی تولیدکنندگان به محصولات خارجی اظهار کرد: فولادسازی  که مواد اولیه آن در داخل است حجم زیادی ارز برای مواد مصرفی تولید خود مصرف می‌کند و نمی‌توان واحدی را به طور مستقل بی‌نیاز به ارز دانست زیرا یا به طور مستقیم یا به صورت وارداتی از ارز استفاده می‌کنند.
 
شکورزاده گفت: تولید قطعات داخلی زیاد شده ولی تولیدکننده داخلی نیز به شکلی به ارز وابسته است زیرا تمام مواد اولیه، قطعات یدکی و ابزارهای مصرفی به شکلی است که در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج از کشور وارد کند، حدود 95 درصد تولیدات داخلی است ولی اکثرا مصرف ارز دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم مصرف می‌شود.
 
وی در خصوص تاثیر گرانی قطعات در افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: 65 الی 70 درصد تولید خودرو قطعاتی است که از قطعه سازان خریداری می‌شود و چند راه وجود دارد؛ یا باید خودرو گران شود که بتوانند پول قطعات را بگیرند یا خودرو ساز با ورشکستگی روبه رو شود و یا قیمت قطعات را تغییر ندهد که این گزینه دقیقا کاری است که در حال حاضر در حال انجام گرفتن است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: این اقدام باعث ورشکستگی قطعه‌ساز است و پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان است.
 
شکورزاده عنوان کرد: پرایدی که در بازار 40 میلیون تومان قیمت دارد مابه التفاوت آن در دست کسی است که خودرو را خریده و با قیمت بیشتری به فروش رسانده است و پول دلالان نیز به جای استفاده در تولید صرف سفته بازی شده، این سیاست ثبات قیمت خودرو هیچ سودی به تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد رساند.
 
وی در خصوص علت افزایش قیمت باطری پراید اظهار کرد: عمده‌ترین مواد اولیه سازنده باطری سرب و مواد پلیمری است که افزایش قیمت زیادی داشته، در واقع علت اصلی گرانی، افزایش قیمت مواد و قطعات است.
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

من
2

من یه پراید 131 دارم بیایید اینو ببرید بفروشید مواد اولیه بخرید
12:00  1397/07/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : دوستانی که فاکتور شدن یا تحویل بابت تاخیر در تحویل مبلغی پرداخت کردند
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : عوضیای حروم لقمه، شاهین پلاس یکی دو روز دیگه جلو برسه, نوبت فاکتورهای اردیبهشت میشه شاهین cvtهنوز توی بک اسفند مونده....اگر ندارید طرح تبدیل به پلاس بزنید .....
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ناشناس : دوستان به نظرم فقط پیش فروشهای طرح عادی سامانه یکپارچه مونده که مهر 402 290 میلیون بابت شاهین جی سی وی تی اتوماتیک که دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 که نیومده فقط ماها موندیم خرداد 404 داره تمام میشه هنوز از پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سربدار : سلام.ظاهرا از فاکتور شدن خودرو ها خبری نیست.کسی فاکتور نشده.
حمید : سلام ن منم مثل شمام ولی احتمالا بارگیری بشه نوبت مایه چون دیروز و پریروز اونایی که 11 و 12 و 13 خرداد مجوز خوردن بارگیری شدن بعد از اونم تا 17 که تعطیل بود مجوز نخورد احتمالا نوبت بارگیری 17 باشه انشاالله که راحت بشیم از دست اینا
رضا : سلام دوستان من برج 11 سال403 نصف پول دنا پلاس360میلیون واریز کردم تحویل مهر404 زده اگر این افزایش قیمت نهایی بشه کل افزایش قیمت شامل منم میشه یعنی به جای 720 میلیون باید 910 میلیون واریز کنم اگر کسی اطلاع داره جواب بده تا سکته نکردم
هادی : ازمن تحویلش 31تیرماه هنوز دعوتنامه نیومده چطوری مرداد آمده
نمنم : چقد واریز کردی سری اول؟؟
X22 : سلام کسایی که 17خرداد گفتن دادن دست پیمانکار تحویل نگرفتن؟؟
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
محمد 207دنده ایTU5 : وقتی کارخونه 150میلیون تومان افزایش قیمت میده بازار ازاد هم صدرصد 200میلیون میاد روز قیمت 207 دنده ای خیلی زود در روزها و هفته های اتی به 1میلیارد و 200میلیون میرسه .....
امیر : من 17 خرداد پلاک شدم، هنوز حتی چراغ تحویلم روشن نشده