ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 

ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: اگر خودروساز قیمت قطعات را تغییر ندهد باعث ورشکستگی قطعه‌ساز خواهد شد چراکه پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان قرار می‌گیرد.
 
محمدمهدی شکورزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کنونی بازار قطعات اظهار کرد: بازار قطعات در شرایط کنونی وضعیت مناسبی ندارد و نمی‌توان علت آن را فقط مربوط به تحریم‌ها بدانیم زیرا به نظر من تحریم‌ها هنوز آغاز نشده، البته اثراتی همچون مشکل در سیستم بانکی و عدم فعالیت بعضی شرکت‌ها داشته اما عمده مشکل ما داخلی است و با مسائل خارجی هنوز چندان درگیر نشده ایم که شاهد اثرات آن باشیم.
 
وی افزود: مواد اولیه بسیاری از قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود اما متاسفانه قیمت این مواد بسیار زیاد، خارج از کنترل، غیر قابل محاسبه ، خارج از دسترس است، مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه داخلی، خرید از خارج، انتقال و دریافت ارز، ثبت سفارش و گشایش اعتبارات است و این روند به قدری طولانی و نامشخص است به طوری که قطعه سازان با ظرفیتی حدود 30 درصد کار می‌کنند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی در خصوص علت گرانی قطعات خودرو، خاطرنشان کرد: بخشی از علت گرانی داخلی است و با تغییر قیمت ارز مواد اولیه نیز تغییر کرده و آلومینیوم که در اول سال 7000 هزارتومان بوده در حال حاضر کیلویی 36000 هزارتومان عرضه می‌شود البته اگر عرضه شود و در دسترس باشد همچنین، فولاد 1800 تومانی را در حال حاضر اگر قابل تامین باشد با قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌کنند.
 
شکورزاده تشریح کرد: مواد اولیه و پتروشیمی دو برابر شده در صورتی که این مواد داخلی است و یا در اختیار ارگان‌های دولتی یا شبه دولتی است ولی قیمت‌ها آن‌قدر بالا است که مثلا مواد پلی‌آمید و پلی‌اتیلن 10 هزار تومانی را در حال حاضر  35 هزار تومان عرضه کرده و اگر نیاز به  100 تن مواد باشد تنها 20 تن تعلق خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: توزیع مواد در بورس نیز مشکل دیگری است که به علت خرید توسط دلالان دیگر مواد مورد نیاز مصرف‌کننده و تولیدکننده نهایی تامین نمی‌‍شود، برای خرید مواد اولیه باید به دلالان مراجعه کرد، آلومینیوم در بورس 20 هزار تومان عرضه و 34 هزار تومان به فروش می‌رسد و در این زمینه ارگان‌های تصمیم‌گیرنده باعث به وجود آمدن جو موجود، گرانی مواداولیه و کاهش ظرفیت تولید شدند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: برای وارد کردن قطعات به تولید کننده ارز سامانه نیما داده می‌شود ولی مواد داخلی با ارز 16 هزار تومان توزیع می‌شود و متاسفانه شرایط به صورتی است که قیمت محصولات خارجی کمتر از محصولات داخلی است، شرایط بسیار پیچیده و تجزیه و تحلیل آن بسیار سخت است.
 
شکورزاده گفت: مشکل بزرگ ما مابه‌التفاوت نرخ ارز است، عده‌ای نقد پول ارز را پرداخت کرده و در حال حاضر برای ترخیص کالاهای خود باید مابه‌التفاوت پرداخت کنند و این فقط مشکل قطعه‌سازان نیست بلکه کلیه واحدهای تولیدی این‌چنین درگیری‌هایی را دارند، همچنین بخشنامه‌های متناقص بانک مرکزی و وزارت صنایع و تغییر روز به روز آن باعث بوجود آمدن بلاتکلیفی در واحدهای تولیدی از جمله قطعه سازان شده و باعث سردرگمی آنان در تعیین قیمت نهایی کالای خود شده است.
 
وی اضافه کرد: در بحث حمل و نقل، باری که از تهران یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه داشته را امروز با قیمت 7 میلیون جا به جا می‌کنند و این مسائل در قیمت تمام شده و فروش و قیمت بازار اثرگذار است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی تشریح کرد: قیمت خودرو تغییری نکرده و اگر تغییری هم صورت گرفته رسمی نشده است، زیرا خودروساز قطعات را  بر مبنای ارز 4 هزار تومان می‌خرند و این امر سبب عدم سرمایه در گردش برای تولید کننده و عدم تامین قطعات مورد نیاز است، اینها مشکلاتی است که هر روز با آن مواجه هستیم و مسایلی همچون دارایی، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده نیز قبلا وجود داشته و به آن عادت کرده ایم.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی  در خصوص میزان وابستگی تولیدکنندگان به محصولات خارجی اظهار کرد: فولادسازی  که مواد اولیه آن در داخل است حجم زیادی ارز برای مواد مصرفی تولید خود مصرف می‌کند و نمی‌توان واحدی را به طور مستقل بی‌نیاز به ارز دانست زیرا یا به طور مستقیم یا به صورت وارداتی از ارز استفاده می‌کنند.
 
شکورزاده گفت: تولید قطعات داخلی زیاد شده ولی تولیدکننده داخلی نیز به شکلی به ارز وابسته است زیرا تمام مواد اولیه، قطعات یدکی و ابزارهای مصرفی به شکلی است که در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج از کشور وارد کند، حدود 95 درصد تولیدات داخلی است ولی اکثرا مصرف ارز دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم مصرف می‌شود.
 
وی در خصوص تاثیر گرانی قطعات در افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: 65 الی 70 درصد تولید خودرو قطعاتی است که از قطعه سازان خریداری می‌شود و چند راه وجود دارد؛ یا باید خودرو گران شود که بتوانند پول قطعات را بگیرند یا خودرو ساز با ورشکستگی روبه رو شود و یا قیمت قطعات را تغییر ندهد که این گزینه دقیقا کاری است که در حال حاضر در حال انجام گرفتن است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: این اقدام باعث ورشکستگی قطعه‌ساز است و پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان است.
 
شکورزاده عنوان کرد: پرایدی که در بازار 40 میلیون تومان قیمت دارد مابه التفاوت آن در دست کسی است که خودرو را خریده و با قیمت بیشتری به فروش رسانده است و پول دلالان نیز به جای استفاده در تولید صرف سفته بازی شده، این سیاست ثبات قیمت خودرو هیچ سودی به تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد رساند.
 
وی در خصوص علت افزایش قیمت باطری پراید اظهار کرد: عمده‌ترین مواد اولیه سازنده باطری سرب و مواد پلیمری است که افزایش قیمت زیادی داشته، در واقع علت اصلی گرانی، افزایش قیمت مواد و قطعات است.
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

من
2

من یه پراید 131 دارم بیایید اینو ببرید بفروشید مواد اولیه بخرید
12:00  1397/07/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه