پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : دوستان من هفته پیش به این شماره زنگ زدم برای ثبت شکایت 096440 فرداش برام پیام اومد که به زودی درخواست شما را بررسی خواهیم کرد به نظر من بقیه دوستان هم اگه میخان ماشینشون زود فاکتور بشه به این شماره زنگ بزنن ثبت شکایت کنن
ناشناس : سلام ممنونیم از همه شما خصوصا مبینا خانم که از طرف همه ما زحمت کشیدن خدا اجرتون بده مبینا خانم🙏🙏
تارانتینو : سلام تارا تیتان اتو سرامیک 30 بهمن امروز فاکتور شد بعد از پنج بار به روز شدن تاریخ آماده برای صدور فاکتور
نرگس به محمد : آقا محمد آماده برای فاکتور واسه منم چند بار به روز شد سود تاخیر واسه من ۱۴تومان زده بود ولی الان نگاه کردم كسورات: 1,148,453,796 ريال این رو نوشته بود
علیرضا : سلام جریمه تاخیر شما هم ثابت مونده
شاهین جی : سلام خداقوت دمتون گرم انشالله نتیجه بده خیلی ممنونیم
علی مقدسی بیات : پنج ماه پول رو گرفتید پس کی میخواهید ماشین شاهین Gرو تحویل میدید مردم چه گناهی کردن
علی مقدسی بیات : پنج ماه پول رو گرفتید پس کی میخواهید ماشین رو تحویل بدید مردم چه گناهی کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6جی تی : سلام خدا براشون نسازه مجوز جی تی اصلا ی ساله ندادن انگاری یادشون رفته همچین ماشینی هم هست
ارمان : من چند سرویس بردم اول بپرسین چه روغنی دارند بعد ماشین و بدین برای سرویس 0w20 یا 5w30 یا 5w20 فقط روغن بهران 5 لیتری با کیفیت SN روغن 10w40 یا 20w50 نریزین
حسن : سلام دوستان از کجا باید بدانیم که ماشین کجا تولید شده لطفا راهنمایی بفرمایید هر کسی که اطلاع دارد
علی 19 مهر : باسلام دوستانی که چراغ پرداخت وجه روشن شده ودرواقع برگشت به عقب داشتید،،انشاالله فاکتورشدین وداره بروز میشه،،،،،من هم این مشکل رو داشتم و صبح همینطور شد و عصر نگاه کردم فاکتور شد
قاسم : سلام چه رنگ بود ماشینتون
محمد : من 11 خرداد تحویلمه هنوز در حال صدور فاکتوره امروز 8400 مابه تفاوت بیمه و ارزش افزوده پرداختم
اریسان 2 : سلام من چند سرویس بردم اول بپرسین چه روغنی دارند بعد ماشین و بدین برای سرویس 0w20 یا 5w30 یا 5w20 فقط روغن بهران 5 لیتری با کیفیت SN روغن 10w40 یا 20w50 نریزین
امیر : من 1311000 هزار تومن واریز،کردم هنور تو کامستر مینویسه قراداد تکمیل نیست
محسن : شرکتی که کارمند کارگرش سفارشی نماینده میاد سرکار ازین بهتر نمیشه. بازهم میگم خدا براشون خوش نخواد
محسن : اینا فقط دنبال بهونه هستن منتظر یه اتفاق هستن که ماشین بندازم عقب خدا براشون خوش نخواد