پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : الان ۲۶ اسفند در حال فاکتوره شما چطور میگی تکمیل وجه مرداد را تحویل گرفتی
داریوش : سلام مبارکه خرید شما چی بود شاهین پلاس شاهین جی نوع قرارداد چی بود
صبا : سلام دوستانه مرداد شهریور و مهر ماهی بنظرتون بهتر نیست تجمع داشته باشیم ؟!برا ماه های دیگه باز یکی دو ماه قبل پیام تبدیل رفت ولی دیگه مرداد به بعد رو ول کردن
صابری 1 : دوستانی که تجربه دریافت خسارت تاخیر از کرمان موتور رو دارن محبت کنن بگن توی دادگاه چه نکاتی رو بگیم تا بتونیم به حقمون برسیم سه هفته دیگه نوبت دادگاه گذاشتن برام بابت تاخیر در تحویل شکایت کردم توی قرارداد نوشته بعد از فاکتور به ما هیچ ربطی نداره دقیقا آخرین روز موعد روزهای کاری فاکتور کردن و چند ماه بعد تحویل دادن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان الکی اعصاب خودتونو بازنگ زدن به نمایندگی خورد نکنید.نمایندگیذها هیچ اطلاعی از زمان فاکتور شدن وتحویل دادن ندارن چون اصلا دسترسی بهش ندارن وهمینجوری به شما یه چیزی میگن.اطلاعاتی که اینجا به دست میارید خیلی دقیق تره.دوستان اگه اطلاعات زمان فاکتور وواریزی هاشونو باهم به اشتراک بزارن خیلی بهتر میتونید زمان تحویل خودروتون رو بدونید.درحال حاضر برای خودرو تارا معمولا بین ۸تا۱۵ روز بعد از زمان تحویل در سایت به مشتری تحویل میدن این اختلافم بخاطر انتخاب رنگه.خودروهای سفید ومشکی رو تقریبا ۵ یا۶روز زودتر تحویل میدن.یاحق
ج ج : در جواب شاهین سی وی تی راست میگم بخدا چرا باید دورغ بگم خودمم دوساله منتظرم تکمیل وجه16 اسفند بودم شاهین سی وی تی اتومات پیش فروش3 مهر1402بودم استان تهران ولی فکر کنم یه هفته دیگه تحویل بدن
شاهین cvt : سلام شاهین cvt امروز چه تغییراتی کرده؟؟؟ تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟
مهرسا : سلام من جی مهر هستم هنور دعوتنامه نیومده با ابن همه حجم نفرین من نمیدونم چرا این بی خدا ها به خودشون نمیان والا دیه خسته شدم خیر نبینی بفرس این پیام تبدیل جی ال تا بقیش واریز کتیم کلافمون کردی ذلیل شوده
سعید : والا ماهم اسیر شدیم تبدیل هم بیاد راضی ام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا فولادی 31مرداد : دوستان پانا رینگ فولادی تیر کسی مونده فاکتور نشده باشه
س ا ی ن ا : سلام،نه
معصومه : خدالعنتتون کنه مسئولین سایپا اینقدر ماشین روندادی که دوباره شیپورجنگ نواخته شده ودوباره خطر بیخ گوش ایران هست وسرمایه مردم بیچاره دردستان شماست چقدرباروح روان مردم بازی میکنید اوندوفعه اگه به سرعت فاکتورشده بودوماشین ها ازاون شرکت کثیف سایپا بیرون اومده بود اون اتفاق نمیفتاد الان هم اینقد لف دادی تاسرمایه مردم روبسوزونی خداریشه کن کنه هرچی ظلم رواز ایران
Xu7p مشکی اسقاط : سلام خسته نباشید خدمت دوستان کسایی که خودشون یا اطرافیانشون موتور xup داشتن،مخصوصا اونایی که مدت زمان زیادیه که استفاده میکنن،ممنون میشم تجربتونو به اشتراک بزارید،همه اطرافیان میگن که ماشین دستم اومد بفروشم،نظر شما چیه
حمید : سلام شب بخیر ببخشید تو قسمت اسناد تاریخ تحویل و دریافت پلاک تعقیر کرد و به روز شد میشه راهنمایی کنید علت چیه
پانا فرسوده 12 : نه،منم نشدم هنوز،ولی زده بود 10 روزه تحویل
رضا : من هم مثل شما هستم در تیر 1404 تکمیل وجه کردم گواهی فرسوده هم انجام شده زنگ زدم سایپا میگه هیچی معلوم نیست کی فاکتور بشه
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام تبدیل ب شش دنده زدین
محمد : کی ثبت نام کردی
پاناقالپاق فرسوده 12مرداد : تحویل کی هستین شما؟