پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 

پیش‌بینی شش ماهه صنعت خودرو/ نیاز به تغییر رویکرد در صنعت خودروسازی

 
آمار و ارقام از آنچه در نیمه نخست سال بر صنعت خودروسازی گذشته است نشان از روند نزولی تولید و واردات خودرو دارد که این آمار در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران کمی نگران کننده خواهد بود. از این رو بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که شاید نیمه باقی مانده امسال نیز همین روند ادامه یابد، اما مدیر عامل پیشین سایپا می گوید با کمی تغیر رویکرد در صنعت خودروسازی می توان مشکلات پیش پای این صنعت را کاهش داد. حال پرسش اینجا است که این تغییر رویکردها چگونه اجرایی خواهند شد؟
گرچه گوشزد کردن مدام آمار تولید و واردات خودرو در نیمه نخست امسال در عمل کاری از پیش نخواهد برد، اما شاید بتواند تجربه ای برای عدم تکرار آن برای باقیمانده سال 97 باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که اگر روال ممنوعیت واردات در کشور تا پایان امسال ادامه یابد و در مقابل روند تولید خودرو که این روزها هم با نوسانات نرخ ارز و هم کمبود قطعات خودرویی مواجه است، ادامه داشته باشد، حال و روز صنعت خودرو برای سال 98 بسیار سخت تر از امسال خواهد بود. 
 
از سویی دیگر این اقدامات، صنعت خودروسازی را از سند چشم انداز صنعت خودرو و آنچه نگارش شده بود باز می دارد و تعطیلی بنگاه های اقصادی دخیل در صنعت خودروسازی را به سمت سرازیری تعدیل نیرو و تعطیلی کامل سوق می دهد. 
 
با این حال اما برخی کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت بر این باروند که حتی در همین شرایط هم نباید پا پس کشید و حتی با سخت ترین شرایط باید روند تولیدات را ادامه داد. 
 
سعید مدنی- کارشناس صنعت خودرو و مدیر عامل پیشین سایپا در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « قطعا امسال سال سختی برای خودروسازان داخلی بوده است. اما باید تلاش را مضاعف کنند و با افزایش تولید، کمبودها را جبران کنند چرا که هم دانش فنی و هم توان نیروی انسانی قابلی وجود دارد».
 
او می افزاید: « درست است که امسال شرکای خارجی از ایران رفتند، اما مهم آن است که سهم شرکای خارجی در تولیدات سالانه خودرو حدود 20 درصد بوده و حالا خودروسازان می توانند با تلاش مضاعف کمبود و نبود تولیدات شرکا را جبران کنند». 
 
به گفته مدنی، بهتر است تولیدات خودروسازان داخلی برای نیمه دوم امسال و سال آینده با تمرکز بر افزایش تولیدات داخلی یعنی محصولات کلاسیک و سنتی باشد. 
 
مدیرعامل پیشین سایپا در ادامه تصریح می‌کند: « گرچه در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی تحت تاثیر نوسانات ارزی است، اما باید دقت کرد که تولیدات آن‌ها به تحریم‌ها وابسته نیست». 
 
او با بیان راهکاری در زمینه گذر از شرایط سخت خودروسازی در دوران تحریم‌ها می افزاید:« بهتراست فعلا تمرکز روی خودروهای کلاسیک با پلتفرم های داخلی باشد؛ زیرا در زمینه تولیدات داخلی وابستگی به سایر کشورها چندان زیاد نیست». 
 
مدنی با بیان اینکه اکنون زمان تقویت تولید داخلی بر پلتفرم‌های موجود است؛‌ اظهار می‌کند:«در این زمان است که می توان همچون گذشته، توان صادراتی را تقویت کرد چرا که طی سال‌های اخیر صادرات خودرو موفق بوده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« گرچه نیمه نخست امسال میزان تولیدات خودرو آنگونه که انتظار می رفت نبوده است، اما من معتقدم در پنج ماهه باقی مانده تا پایان سال خودروسازان توان جبران کمبودها را دارند». 
 
او ادامه می‌دهد:« در رابطه با سال آینده نیز باید بتوانیم با استفاده از پلتفرم های موجود، تولیدات کلاسیک‌ها و سنتی‌ها را البته با روش روز ادامه دهیم تا خلاء حضور شرکای خارجی در تولیدات داخلی جبران شود». 
 
مدنی در پاسخ پرسشی مبنی اینکه آیا صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان کشش تولید و فروش محصولات سنتی و کلاسیک را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: « بله. هم کشش دارد و هم توان. چرا که پلتفرم های داخلی چندان گران قیمت نیستند و می توانند جایگزین خودروهای قدیمی همچون پراید و پژو405 شوند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می ‌کند:« برای جبران کمبودها در صنعت خودروسازی، باید تغییر رویکرد ایجاد کرد و و با کارکردن روی پلتفرم‌های قدیمی داخلی و بهبود کیفیت آن‌ها، دیگر به خارجی‌ها وابسته نباشیم».
 
 او می افزاید:« گرچه حضور خارجی‌ها و برندهای مطرح خودروسازی جهانی به نفع صنعت خودروسازی ایران است، اما در شرایط فعلی می توان از پتانسیل شرکت های طراحی و مهندسی در زمینه های استایل و پلتفرم خودرو، گیربکس، مراکز تحقیق و توسعه و بخش های پرس کاری بهره گرفت». 
 
به گفته مدنی، حتی می توان از کمک شرکت های تولید کننده ای که ارتباط مستقیمی با اقتصاد آمریکا ندارند نیز کمک گرفت و صنعت خودروسازی کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رسول : منم واریز وجه و سخا ۱۹ اسفند انجام دادم و هنوز فاکتور نشدم .
مهدی. دعوتنامه تیر : ایران خودرو ۲۵ درصد گران کرد 🥵🥵🥵🥵🥵🥵
A5شهریور مشکی : ببخشید آقا مجتبی شما در چه تاریخی از شهریور ۴۰۳ ثبت نام کردید؟؟
شاهین cvt تحویل مهر 403 : از 096550 پرسیدم
حمیدرضا : سلام برا من همین الان ساعت ۱۰ شب فاکتور شد تکمیل وجه ۱۹ اسفند و سخا ۲۰ اسفند بود
J7 : دوستان تعرفه واردات و دارن کاهش میدن،اونایی که ماب التفاوت دادن بدونن که توی قرار داد خورده دیون دولتی در زمان تحویل،باید مبلغ و کم کنن یا برگردونن
علی : سلام j7 تحویل شهریور دعوتنامه کی میای؟؟؟
سینا : از این سامانه؛ https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
ایکس5سفید : سلام بلآخره بعداز 4ماه انتظارتماس گرفتن پنچ شنبه برم ماشین رو تحویل بگیرم ثبت نام قطعی 12ابان
طاهر : پرسیدی یا برات مبلغ زده بود؟ از کی پرسیدی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : آدم با معرفتی هستی معلومه
جانا : همه باید بدن عزیز فروش فوری ها قیمت قطعی نبوده شامل همه میشه
شادمهر : داداش واسه توم برگشته دوباره آومده رو تخصیص اینطور نیست که زیاد بمونه بعضی مواقع اصلا متوجه نمیشد
آریزو 8 : سلام آریزو 8 هم باهاشون بود یانه
مسعود 6 دنده : آیا افرادی که تکمیل وجه کرده اند و در انتظار صدور فاکتور هستند، مشمول افزایش قیمت می شوند؟ خیر، این افراد مشمول افزایش قیمت نیستند. مبلغ پرداختی آن ها بر اساس قیمت های قبل از اصلاح محاسبه خواهد شد. 3- افزایش قیمت شامل افرادی که موعد تحویل خودروشان گذشته اما هنوز دعوت نامه دریافت نکرده اند، می شود؟ خیر، قیمت خودرو برای این افراد بر اساس موعد تحویل قیدشده در قرارداد محاسبه می شود. اگر موعد تحویل پیش از اعلام قیمت های جدید باشد، افزایش قیمت اعمال نخواهد شد. 4- اگر مشتری فراخوان دریافت کرده ولی وجهی پرداخت نکرده باشد، آیا مشمول افزایش قیمت می شود؟ بله، افرادی که وجه واریز نکرده اند، مشمول قیمت های جدید هستند. قیمت خودرو در زمان انعقاد قرارداد نهایی مشخص می شود. 5- آیا کسانی که خودرو پیشنهادی در سامانه یکپارچه را نپذیرفته‌اند و پرداختی انجام نداده اند، شامل افزایش قیمت می شوند؟ بله، طبق تبصره چهار اطلاعیه سامانه یکپارچه، ثبت نام اولیه هیچ تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند. قیمت خودرو بر اساس زمان انعقاد قرارداد محاسبه می شود.
فاطمه : ممنونم🌹
سایپا دوستدار مصرف کننده : دوستان وهمراهان گرامی حواله داران محترم ماه های مرداد و شهریورو... اماده باشید خوب چرب کنید که داره بوی افزایش 25 درصدی به مشام میرسه. اماده باشید ساینای 520 میلیونی توی راهه
دنا پلاس 6 دنده : آیا افزایش قیمت شامل کسانی که تکمیل وجه کرده اند و در صف انتظار صدور فاکتور هستند نیز می شود؟ بنابر اعلام ایران خودرو: “خیر، افرادی که نسبت به واریز مابه التفاوت (در تعهدات پیش فروش) و یا تکمیل وجه (تعهدات فوری و یا فوق العاده) اقدام کرده ، و در انتظار صدور فاکتور هستند، مشمول افزایش قیمت نمی شوند.”
رامین : افزایش قیمت شامل فوق العاده ها نمیشه الان ادمین پیج اینستای ایران خودرو اعلام کرد گفت اونایی ک پبش فروش بودن باید نصف مبلغی که افزایش دادن رو واریز کنن
فوری : تو قرارداد زده شامل فروش فوری ها هم میشه برو بخون قشنگ