هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 

هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 
گرچه زمزمه های احیای مجدد کارت سوخت از نیمه های بهمن سال گذشته آغاز شده بود، اما از حدود دو هفته گذشته علاوه بر بهارستانی ها، دولت نیز به صرافت افتاده است تا کارت های سوخت را احیا کند. حال باید دید که سازمان های متولی همچون ستاد سوخت، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و در نهایت وزارتخانه نفت تا چه میزان در اجرای این طرح عظیم آمادگی دارند؛ چرا که برای احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت، ابتدا باید زیرساخت های لازم همچون آمادگی جایگاه ها جهت نوسازی و بهسازی دستگاه ها، صدور مجدد کارت های سوخت برای فاقدان این کارت ها و سایر ملزومات فراهم شود. 
 
از سویی دیگر، همانند سال 86، میزان مصرف سوخت برای خودروهای سواری و سنگین، ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره بر حسب متوسط مصرف برآورد و اعلام شود تا دیگر مشکلاتی همچون فروش سهمیه سوخت توسط دارندگان خودروهای ناوگان عمومی به وجود نیاید.  
 
از این رو پرسش اصلی این جا است، در شرایطی که پلکانی شدن قیمت سوخت و افزایش احتمالی نرخ سوخت و بنزین دو نرخی مطرح است و از سویی دیگر افزایش کیفیت سوخت تولیدی زمزمه می شود، آیا احیای مجدد این طرح امکان پذیر و یا با موفقیت اجرایی می شود؟ 
 
در همین زمینه مهدی نیکدار- رییس ستاد حمل و نقل سوخت - به خبرنگار می گوید: « قطعا در شرایط فعلی این طرح مثبت ارزیابی می شود چرا که مهمترین حسن آن، جلوگیری از قاچاق سوخت است. البته باید تا زمان مشخص شدن تکلیف نرخ پلکانی و تعیین تکلیف وضعیت اقشاری که خودرو و مصرف بنزین ندارند نیز مشخص شود». 
 
او ادامه می دهد: « اکنون اگر این طرح همانند دوره اجرایی شود، احتمال استفاده مجدد از کارت های قبلی فراهم خواهد بود، اما باید پیش از هر اقدامی منتظر تصمیم نهایی نهادهای متولی بود». 
 
نیکدار در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان آمادگی جایگاه های سوخت کشور برای اجرای مجدد این طرح تاکید می کند: « در ابتدا باید اجرای این طرح، نحوه و زمان آن مصوب شود تا پس از مشخص شدن اوضاع، رسیدگی به وضعیت جایگاها ها پیگیری شود. چرا که در وهله اول مهم است که بدانیم این طرح تا چه میزان به کاهش قاچاق و مدیریت مصرف کمک می کند». 
 
رییس ستاد سوخت تصریح می کند:« گرچه اکنون زمزمه هایی در زمینه احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت وجود دارد، اما هنوز موضع محکم و پاسخ روشنی از سوی دولت دیده نشده است. از طرفی دیگر باید ابتدا همه جوانب بازنگری شود که چه میزان کارت سوخت جدید نیاز است و وضعیت تعمیر و نگهداری دستگاه ها در جایگاه ها چگونه است». 
 
نگاهی به کارنامه کارت سوخت از 86 تا 95 
 
ساعت 24  سی و یکم اردیبهشت ماه 86 فروش بنزین در تمامی جایگاهها تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت و با قیمت هر لیتر 1000 ریال عرضه شد. خبری که بسیاری آن را تا لحظه اجرا جدی نگرفته بودند اما درست پس از اجرای این طرح، مجبور به استفاده از کارت های سوخت سهمیه ای شدند؛ چرا که از آن زمان به بعد رسما استفاده از بنزین منوط به داشتن کارت هوشمند سوخت بود. 
 
این رویه در ماه های ابتدایی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه بود، برخی مصرف کنندگان در همان روزهای ابتدایی ماه سهمیه شان تمام می شد و به سراغ رانندگان تاکسی می رفتند ورانندگان تاکسی هم که راهش را یاد گرفته بودند، بنزین سهمیه ای را با هزینه های بیشتر به رانندگان سواری می فروختند. زیرا میزان سوخت شارژ شده در کارت های هوشمند برای خودروهای سواری شخصی بنزین سوز ماهانه 100 لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر و موتور سیکلت ها نیز 30 لیتر بود. از این رو این میزان برای برخی سواری ها کفاف نمی داد و آن ها مجبور به خرید بنزین ازاد از تاکسی ها بودند. 
 
با این حال اما این طرح ادامه یافت و در نهایت در بهار 93 نرخ بنزین که مدتی قبل دو نرخی شده بود، از سوی دولت به میزان 1000 تومان تک نرخی اعلام و مقرر شد بنزین کارت های سوخت نیز بادو نرخ 700 تومانی دریافت شود. پس از اینکه بسیاری از مصرف کنندگان بنزین را به صورت آزاد و با نرخ 1000 تومان مصرف می کردند و علنا کارت های سوخت از سکه افتاده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 با حذف بند «ح» تبصره  14 قانون بودجه 1395 با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملا بنزین سهمیه ای با قیمت لیتری 700 تومان در شهریورماه سال 95 جای خود را به بنزین تک نرخی با قیمت آزاد لیتری 1000 تومان داد و به نوعی پرونده کارت های سوخت بسته شد. 
 
حالا با گذشت دو سال، دوباره سر و کله ی کارت های سوخت پیدا شده است. البته بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در این بخش بر این باورند که احیای مجدد کارت های سوخت، علاوه بر اینکه به نفع مصرف کنندگان است، به نفع مدیریت مصرف سوخت کشور و در نهایت محیط زیست کشور است؛ چرا که از برخی ترددهای غیر ضروری با خودروی شخصی جلوگیری می شود. البته نقدهایی نیز در این میان وارد است، به گونه ای که برخی کارشناسان محیط زیست و شهری نیز می گویند که اگر دولت می خواهد مردم استفاده کمتری از وسایل نقلیه شخصی داشته و برای حفظ محیط زیست به ویژه در نیمه دوم سال تلاش کنند، در ابتدا باید نوسازی و بهسازی ناوگان عمومی به درستی اجرایی شود تا میل استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کارت سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شهروند
0

معمولا افرادی که خورو دارند دستشان به دهنشان میرسد ، اما بنزین به قیمت آب معدنی (آب بسته بندی شده) به فروش میرسد و در عوض قیمت برق و گاز مرتب افزایش می یابد !!!
کی به کیه ، کشور ملوک الطوایفی است !!
11:31  1397/07/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : دوست عزیز اصلا اینطور نیست که بخواید حساب کنید همه خودروها تاخیر داره و دقیقم نیست تاخیرش یکی دو ماه تاخیر داره یکی 85 روز یکی 140 روز بستگی به روند تولید داره من خودم الان 82 روزه که تو تاخیرم یعنی 112 روز از تکمیل وجهم گذشته
نیسان : سلام داداش فاکتور پذیرشت کی بوده
مجید : امروز رفتم دور زدن باهاش هر یک کیلومتر از ماشین یه صدای جدید در میاد، زوزه گیربکس بلند شد دنده دو که میرم صداهای عجیب میده بلبرینگ گیربکس صدا میده ، موتور که سرده باید دور موتور بالای یک باشه اما یک خط پایین تره .قبلا هم گفتم باید رو سلیقه خودمون اوراق کنیم از نو بسازیم.
اکستند دوگانه : اکستند دوگانه 30/6 فاکتور شده و پذیرش پلاک نمی کنند کجا شکایت کنیم از شرکت زامیاد ماشین 30 روز قرداد تحویل بود نمیده دوباره تو سایت طرح فروش میذاره بعد میگه 30 روز باور نکنید مال من 45 روز شده از پلاک و ماشین خبری نیست تاسف خجالت داره شرکت زامیاد
یاسر : من الان زنگ زدم بهم گفتن 24 ابان طرح تبدیل میاد
امید : سلام دوستان بالاخره ما هم تحویل گرفتیم ،انشالله که همه تحویل بگیرند و روزی حلالشون رو با یاری خدا در بیارن
محمد : به جان خودتتان اینادروغ میگن میری اونجا میبینی هی خودت هستی هیچ کی نمیاد
نیسان دوگانه : منم سوم پلاک شدم اما نه چراغی روشن شده نه پیامکی اومده فقط خدا می دونه بازم چقدر می خوان برا تحویل لف بدن فقط برام جای سوالع که آیا اصلا اون سود تاخیر رو میدن یا نه ؟؟
نیسان : داداش کدوم شهر هستی
علی : سلام پیامک حضوری آمد چراغ تحویل هم امروز روشن شده