واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 

واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 
با توجه به اینکه اکثر لوازم یدکی از خارج کشور تامین می شود، همچنین در تولیدات داخلی نیز بخشی از مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود صنف فروشندگان لوازم یدکی وابستگی بسیار زیادی به ارز دارد و افزایش قیمت دلار روی این صنف نیز همانند سایر اصناف تاثیر زیادی دارد. با اين حال بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان میدهد، در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 30 درصد از گمرکات وارد کشور شده است.
 
بر اساس آمارهای گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری قطعات خودرو همچنان در صدر لیست واردات قرار گرفته است و بر این مبنا، قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 78 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین حدود 223 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر وارد شده که با افت 20 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، در این مدت حدود 192 میلیون دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی را شاهد بوده است.
 
این درحالیست که اگر گشتی در بازار لوازم یدکی بزنید به راحتی با قیمت های افزایش یافته با نرخ هایی بین سه تا پنج برابر نرخ های سابق مواجه خواهید شد. این بدان معناست که قطعات وارد شده یا ساخته شده برمبنای ارز نیما، حالا در حال فروش با نرخ ارز آزاد یا اندکی کمتر از نرخ ارز آزاد در بازار کشور هستند.
 
چنین شرایطی باعث ایجاد فشار مضاعف بر رانندگان شده است به شکلی که رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان اتوبوس و کامیون و آژانس ها به شدت دچار مشکل اقتصادی شده اند. چرا که درآمد ریالی کفاف تامین هزینه های دلاری را نمی دهد.
متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است. این قطعات در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌ گیرند و وقتی کسی جنس تقلبی بر خودروی خود نصب می‌ کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی قطعه نمی‌ شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می ‌کند که ماشین خراب شده و آن را به تعمیرگاه برمی ‌گرداند.
 
این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ ها افزایش پیدا كند.
تعداد زیادی از رانندگان خودروی سنگین نسبت به افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی به شدت گلایه دارند و برخی از این افراد حتی نسبت به ارائه نشدن برخی از اقلام لوازم یدکی از سوی لوازم یدکی فروشان معترضند.
 
البته این مشکل تنها به شاغلان در زمینه رانندگی محدود نمی شود و به نوعی تمامی مالکین خودروها با مشکل افزایش بی رویه نرخ قطعات یدکی مواجه شده اند. امری که به نظر می رسد قابل رصد توسط سازمان های مربوطه نباشد و تنها در صورت به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی کشور می توان به تعدیل قیمت های فعلی تا حدی متناسب با ارز 8000 تومنی دلخوش بود.
کم فروشی، احتکار و گران فروشی تخلف است و باید جلوی این امر گرفته شود تا در حق رانندگان اجحاف نشود.
 
قطعه سازان: برای جلوگیری از ورشکستگی، باید قیمت ها را 80 درصد افزایش دهیم
در این روزهایی که پشت سر می گذاریم، هم قطعه ها مشکل دارند، و هم قطعه سازان! در طی چند روز گذشته شاهد خبرِ چند برابر شدن قیمت باتری خودروها بودید که البته اگر در این اواخر نه فقط باتری خودرو، بلکه هر قطعه ی دیگری، چه مصرفی و چه فنی را برای خودروتان خریداری کرده باشید، این گرانی را با تمام وجود در تمامی بخش های بازار خودرو حس کرده اید.
فقط باتری خودرو نیست که به طور تقریبی از فروردین امسال حدود ۴ برابر افزایش قیمت داشت، بلکه دیگر قطعات خودرو ها نیز دچار افزایش قیمت  های عجیب و غریب شده اند. این روز ها، بازار خودرو شرایط بسیار وخیمی را پشت سر می گذارد. شرایطی که ظاهراً همه از آن ناراضی هستند. چه مصرف کننده و چه تولید کننده.
چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار نظر کرد:
 
تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
 
این مقام خاطر نشان کرد که طبق محاسبه هایی که انجام شده، قیمت قطعات خودرو باید به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، که در این صورت اگر آمار ها درست ارائه شود به طور متوسط در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۸۰ درصد قطعات خودرو افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. ایشان همچنین اضافه کردند که برای سر و پا نگه داشتن این صنعت یعنی قطعه‌سازی، و جلوگیری از ورشکستگی، باید دستکم قیمت ها ۸۰ درصد افزایش یابند و بدون افزایش قیمت، به زودی صنعت قطعه سازی ورشکست خواهد شد.
 
 
متاسفانه مسئله ای که از گرانی نیز، مشکل ساز تر است، بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت ارز و در نتیجه مواد اولیه است. نبود ثبات در قیمت ارز، هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان مشکلات جدی ای را به وجود آورده است.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

آرش66
0

هیچ قطعه ی خودرویی با دلار 15000 تومان وارد نشده ولی می بینیم که فروشندگان با بی رحمی تمام، قیمت قطعات یدکی خودرو مانند دیسک و صفحه از بازار جویا شده سپس به مشتری می فروشند. در حالی که تمامی این قطعات با ارز نیمایی وارد شده اند. برای مثال دیسک و صفحه 405 که عید نوروز 97 حدود 180 هزار تومن قیمت داشت اکنون بر اساس دلار 15000 تومنی به قیمت 900 هزار تومن به فروش می رسد!
11:27  1397/07/23
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد