چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 

چند قدم تا تبدیل تهران به پارکینگ خودروهای اسقاطی/ مجلس تصمیم گیرنده نهایی آینده فرسوده‌ها

 
خبرهای بسته شدن مراکز اسقاط و ورشکستگی تعداد زیادی از این مراکز پس از ممنوعیت واردات خودرو، مجلسی‌ها را به صرافت انداخت تا علاوه بر مطالعه وضعیت بازار خودرو در طرح ساماندهی، موضوع سهیم شدن خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده را پیگیری کنند. حال که این مهم به تصویب مجلس رسیده و منتظر تصمیم نهایی بهارستانی‌ها است، پرسشی مطرح است که آیا طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند یکی از مهمترین بخش‌هایی که به تبع ممنوعیت واردات خودرو آسیب دیده را نجات دهد؟
 
با اعلام ممنوعیت واردات خودرو خارجی به کشور و به نوعی بسته شدن ثبتارش، گویی یکباره درهای اسقط خودروهای فرسوده نیز به روی صنعتگران این بخش بسته شد. چرا که پیش از اجرای این طرح و به واسطه تصمیم گیری های دولتی همه بار سنگین اسقاط خودروهای فرسوده به دوش واردکنندگان گذاشته شده بود و خودروسازان داخلی از این امر معاف بودند. 
 
حال با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بسته شدن سایت ثبتارش که مشخص نیست تا چه زمانی به همین روال خواهد بود، واردکنندگان باید گواهی های اسقاط باقی مانده در این بخش را بدون سودی حاصل از واردات اسقاط کنند. کاری سخت که قطعا با کمک خودروسازان داخلی امکان پذیر خواهد بود، این بار تمام و کمال بر گردن واردکنندگان خودرو گذاشته شده است و باید علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با ضررهای ناشی از ترخیص نشدن تعدادی از خودروهایشان از گمرک و نرسیدنشان به دست مشتریان، با گواهی های اسقاط باقیمانده نیز سر کنند. 
 
از سویی دیگر، صنعتگران حوزه اسقاط خودرو اوضاع کار در این بخش را وخیم و بحرانی عنوان می کنند. البته زمزمه‌های بسته شدن برخی مراکز اسقاط خودرو از سال گذشته و به واسطه بسته بودن شش ماهه سایت ثبتارش، به گوش می رسید، اما از ابتدای امسال و با اعلام ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای تابستان موج نگرانی از ورشکستگی و تعدیل نیروها در این بخش و جمع شدن مراکز اسقاط بیش از پیش شد؛ تا جایی که بارها رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خودروکار اعلام کرد که اگر دولت فکری به حال اسقاط خودرو نکند، طی یکی دو سال آینده شهرها پارکینگ خودروهای فرسوده خواهند شد و آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت و تعمیرات بی رویه و غیر منطقی خودروها گسترش می یابد و تهران به مثابه پارکینگی برای خودروهای فرسوده تبدیل خواهد شد. حال با گذشت چندین ماه از اعلام احتمال بسته شدن تعدادی از مراکز اسقاط، تصمیمی برای بهبود اوضاع اسقاط، ‌بازیافت و خودروهای فرسوده تعبیه نشد. 
 
اکنون که از ابتدای تابستان امسال و با آغاز ممنوعیت واردات خودرو، نمک روی زخم فعالان حوطه اسقاط خودرو ریخته شد و آن ها نیز اعلام خطر وضعیت این مراکز را صراحتا اعلام کردند. اما بازهم خبری از تصمیم گیری مجدد و افزودن خودروسازان داخلی به سبد اسقاط فرسوده ها نشد.  
 
طی ماه‌های اخیر علاوه بر رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، کارشناسان فنی بازار خودرو و فعالان در بخش اسقاط خودرو بارها از مشکلات پیش روی این صنعت از جمله ورشکستگی مراکز اسقاط و بسته شدن  تعدادی از مراکز را اعلام کردند، اما گویی گوش شنوایی برای رسیدگی به مشکلات این بخش نیست و هیچ کسی دلش نه به حال وضعیت مالی و معیشتی فعالان این بخش می سوزد و نه دغدغه‌ی کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت را دارد، انگار همه این مباحث تنها در گفتار است و در عمل بازخوردی ندارد. 
 
حالا مدتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرو نهایی کردن طرح ساماندهی بازار خودرو، علاوه بر تصمیم گیری هایی برای بازار خودرو، مباحثی غیر همچون سهیم شدن خودروسازان داخلی در اسقاط خودروهای فرسوده را نیز مطرح کرده اند. 
 
اکنون پرسش اینجا است که با شنیده شدن این زمزمه‌ها مبنی بر ورود خودروسازان برای اعطای سهمی از اسقاط خودروهای تولیدی شان، آخرین تصمیم گیری ها در این میان چیست؟ چرا که ممکن است تا اطلاع ثانوی واردات خودرو به دلیل شرایط اقتصادی کشور بسته بماند، از این رو باید خودروسازان نیز سهم و نقشی در این میان ایفا کنند. 
 
مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید:« خبر ناخوشایندی است که از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور تا کنون، حدود 70 تا 80 درصد از مراکز اسقاط خودرو یا تعطیل شدند و یا اکنون در معرض تعطیلی هستند، حتی برخی مراکز هم در صورت فعالیت، اکنون گواهی های آن ها بلاتکلیف مانده است و اوضاعشان چندان تعریفی ندارد».
 
او در پاسخ به اینکه پیگری‌های اتحادیه در زمینه سهیم شدن خودروسازان داخلی در سبد اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار می‌کند: « در حال حاضر این طرح در کمیسسون تصویب شده است و نیاز به تصمیم گیری نهایی مجلس دارد. از این رو  باید منتظر طرح ساماندهی بازار خودرو باشیم تا درباره این طرح چه تصمیم گیری هایی می شود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عسکری : سلام چ خبر خوبی انشالله واسه ماهم دعوت نامه بیاد 17مهر1402واریز اولیه
رضا شاهین پلاس : درود دوستان لطفا از گذاشتن شماره تماس و یا اسم و فامیل خودتون پرهیزکنید بخاطر دلایل امنیتی انشالا روز شنبه تعدادمون خیلی زیاد خواد بود به امید پایان دادن به ظلم بزرگترین دلال ایران سایپا
شاهین پلاس شیراز : ❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️ با سلام و عرض ادب خدمت دوستان شاهین سوار در این پست سعی کردیم ایرادات شایع و راه حل های اون رو در یک جا و به صورت تجمیعی براتون بزاریم؛ ضمن اینکه به صورت جز به جز داخل کانال وجود داره و با یک سرچ ساده میتونید دسترسی داشته باشید. 1- جلوگیری از سوختن واشر توربو گرم کردن (2دقیقه ) قبل از حرکت و سرد کردن یا صبر کردن برای خنک شدن خودرو پس از طی مسافت طولانی و رانندگی پرشتاب که مختص تمام خودروهای توربو می باشد.چک کردن بستها و پیچهای کاتالیزور از بابت شل نشدن 2- مشکل تنظیم نبودن آینه ها موقع باز و بسته کردن داخل خودرو بشینید و با دکمه داخل خودرو 10 بار آینه ها رو باز و بسته کنید تا کالیبره بشه 3- صدای جیر جیر تسمه: از زیر تسمه مایع ظرفشویی به مقدار خیلی کم بزنید 4-روشن شدن چراغ چک بعد از سوختگیری در شاهین دنده ای و پریدن آمپر در شاهین اتومات: بدلیل پر کردن بیش از حد باک پیش میاد و فقط با دستگاه دیاگ نمایندگی قابل حذفه 5-حذف علامت سرویس در پشت آمپر: با سوییچ بسته دکمه تریپ را 5 ثانیه نگه دارید و بعد از پنج ثانیه دکمه استارت رو فشار بدید تا برق بیاد پشت ...
جمشیدیان : واریزی اولتون کی بود
علیرضا x5 : حضوری برید جنت آباد فرم شکایت پر کنید تا ارسال کنن من هم همینکارو کردم تا بارگیری شد
شاهین جی : منم میام شنبه ساعت ۱۱
شاهین جی : من هم میام تهرانم .فقط تجمع جواب میده بخدا فقط دارن دروغ تحویل مشتری میدن .جنگ جنگ تا نابودی سایپای دزد
سجاد۲اردیبهشت : سلام من ازکرمان بایدبیام هرکی کرمانی هست بیاد باهمدیگه بریم
علی رضا : سلام دوستان هر کسی دنا آپشنال داره با تارا v4 عوض میکنم با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : پیش فروش های اسفند مونده کسی ؟
کوییگ آر اس : امروز اصلا خبری نیس کسی فاکتور نشده؟ اینا فک کنم شبا فاکتور میکنن
کوییگ آر اس : هنوز اردیبهشت تموم نشده چطور خرداد رو دادن اونم پیش فروش
محمد : رنگ ماشین جی زده تولید کجاست
سورن جدید طرح مادران : سلام . من تحویل 13 تیر فروش فوق العاده هستم و هنوز هم فاکتور نشدم . شکایت هم ثبت کردم . هیچ فایده ای نداره . دیروز کارشناس ایران خودرو گفت شاید از هفته بعد فاکتور بشید . نمیدونم والله ...
رانا7تیر : ببخشیدسفید
علی : مونو 31 مردا فاکتور بشی
میلاد : ممنون خبر دادی
احمد آریان : دوستان یه سوال لطفا راهنمایی کنید آیا دقت کردین کیفت رنگ خودروهای ساینا خیلی ضخامتش کمه؟ رکاب ساینا جی ایکس من بردمش کارشناسی گفت انقد کم رنگ شده انگار رنگش طوسی!! آیا میتونم شرکت شکایت کنم؟ یا خیر ماشین تحویل 20 برج 4 راهنمایی کنید لطفا نمایندگی ک میگه همه همینن ..
رانا7تیر : خاکستری