حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 

حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 
وزارت صمت و وزیر صنعت ابتدای شهریور سال جاری اعلام کردند براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند اما شورای رقابت همچنان خود را محق بر قیمت گذاری خودرو می داند و از این موضوع کوتاه نمی آید. سوال اینجاست که چرا این مصوبه قدرت سلب اختیار ندارد؟
مدتی است  که خداحافظی شورای رقابت با قیمت گذاری خودرو  مدام در صدر اخبار خودرویی قرار می گیرد و چند روز بعد به نحوی تکذیب می شود. در حالی که مدتی است شورای رقابت در سکوت خبری به سر می برد، هفته پیش محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت عنوان کرد این شورا با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، از این پس این مسئولیت را بر عهده دارند. با اعلام مجدد این خبر دوباره ابهام ها بر سر اینکه بالاخره چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است در ذهن ها شکل گرفت و این سوال دوباره بی جواب ماند تا اینکه  روز گذشته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها  از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.
 
او عنوان کرد در جلسه ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شده  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود و رییس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت کرده و عنوان می کند در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.
 
عبدالرضا مصری عضو ناظر شورای رقابت و  نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار در مورد اینکه برخی از قطعه سازان و خودروسازان معتقدند چون شورای رقابت توان کنترل قیمت مواد اولیه را ندارد باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند عنوان کرده بود یک سری وظایف قانونی برای مراجع قانونی تعریف شده است، شواری رقابت هم در راستای وظایف قانونی که به آن محول شده باید به مسئولیت های خودعمل کند، تا زمانی که قانون پایدار هست آن مسئولیت پایدار است. مگر آنکه کسی که به آن ها مسئولیت و اختیار داده است، آن را از شواری رقابت پس بگیرد که قاعدتا وظیفه مجلس شورای اسلامی است.  او نیز تاکید داشت ترکیب شواری رقابت ترکیب سه قوه است و فرا قوه ای تصمیم می گیرند.
 
در همین راستا ابتدای شهریور ماه  محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه داد و اعلام کرد قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و این موضوع به این معنی است که مسئولیت از شورای رقابت باز پس گرفته شده است  اما مشخص نیست که اگر مصوبه و تغییر قانونی در کار است شورای رقابت به چه علت می خواهد به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
 
در همین رابطه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید: «این موضوع که شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار مخالفت است به درستی بیان نشده است. هفته گذشته در شورای رقابت جلسه ای برگزار و در این مورد بحث شد. طبق نامه ای که وزیر صمت نوشته است ، کالا و خدماتی که مشمول قیمت گذاری می شوند پس از تعیین قیمت باید  به تایید ستاد تنظیم بازار برسند و عنوان نشده است که شورای رقابت قیمت گذاری نکند. در این نامه صراحت ندارد که شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو حق ورود ندارد. شورای رقابت نیز خود را در بحث خودرو محق قیمت گذاری می داند و این موضوع که کسی حق وتو این قانون را داشته باشد نمی پذیرد مگر آنکه شورای رقابت را در این موضوع سلب اختیار کرده باشند که این موضوع اتفاق نیافتاده است و قرار است از دیوان عدالت اداری نیز این موضوع استعلام شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که شورای رقابت تا به امروز چه سود و منفعتی برای صنعت و بازار خودرو داشته است عنوان می کند:« خودرو های داخلی همانند سمند، پژو،تیبا و پراید که انحصار داشتند و دو خودروساز بزرگ نیز آن ها را تولید می کنند و مصرف عامه مردم است را شورای رقابت قیمت گذاری می کند. من نمی گویم شورای رقابت در این چند سالی که در قیمت گذاری خودرو دخالت کرده است موفق بوده یا خیر. شورای رقابت بر اساس آن فرمولی که وجود داشت در بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده است اما با توجه به افزایش قیمت هایی که صورت گرفته در برخی موارد با ثابت نگه داشتن و لحاظ نشدن قیمت ها متناسب با تورم،  قطعه سازان و خودروسازان نیز متضرر شده اند و نمی شود این موضوع را نادیده گرفت.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد