حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 

حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 
وزارت صمت و وزیر صنعت ابتدای شهریور سال جاری اعلام کردند براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند اما شورای رقابت همچنان خود را محق بر قیمت گذاری خودرو می داند و از این موضوع کوتاه نمی آید. سوال اینجاست که چرا این مصوبه قدرت سلب اختیار ندارد؟
مدتی است  که خداحافظی شورای رقابت با قیمت گذاری خودرو  مدام در صدر اخبار خودرویی قرار می گیرد و چند روز بعد به نحوی تکذیب می شود. در حالی که مدتی است شورای رقابت در سکوت خبری به سر می برد، هفته پیش محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت عنوان کرد این شورا با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، از این پس این مسئولیت را بر عهده دارند. با اعلام مجدد این خبر دوباره ابهام ها بر سر اینکه بالاخره چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است در ذهن ها شکل گرفت و این سوال دوباره بی جواب ماند تا اینکه  روز گذشته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها  از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.
 
او عنوان کرد در جلسه ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شده  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود و رییس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت کرده و عنوان می کند در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.
 
عبدالرضا مصری عضو ناظر شورای رقابت و  نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار در مورد اینکه برخی از قطعه سازان و خودروسازان معتقدند چون شورای رقابت توان کنترل قیمت مواد اولیه را ندارد باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند عنوان کرده بود یک سری وظایف قانونی برای مراجع قانونی تعریف شده است، شواری رقابت هم در راستای وظایف قانونی که به آن محول شده باید به مسئولیت های خودعمل کند، تا زمانی که قانون پایدار هست آن مسئولیت پایدار است. مگر آنکه کسی که به آن ها مسئولیت و اختیار داده است، آن را از شواری رقابت پس بگیرد که قاعدتا وظیفه مجلس شورای اسلامی است.  او نیز تاکید داشت ترکیب شواری رقابت ترکیب سه قوه است و فرا قوه ای تصمیم می گیرند.
 
در همین راستا ابتدای شهریور ماه  محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه داد و اعلام کرد قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و این موضوع به این معنی است که مسئولیت از شورای رقابت باز پس گرفته شده است  اما مشخص نیست که اگر مصوبه و تغییر قانونی در کار است شورای رقابت به چه علت می خواهد به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
 
در همین رابطه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید: «این موضوع که شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار مخالفت است به درستی بیان نشده است. هفته گذشته در شورای رقابت جلسه ای برگزار و در این مورد بحث شد. طبق نامه ای که وزیر صمت نوشته است ، کالا و خدماتی که مشمول قیمت گذاری می شوند پس از تعیین قیمت باید  به تایید ستاد تنظیم بازار برسند و عنوان نشده است که شورای رقابت قیمت گذاری نکند. در این نامه صراحت ندارد که شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو حق ورود ندارد. شورای رقابت نیز خود را در بحث خودرو محق قیمت گذاری می داند و این موضوع که کسی حق وتو این قانون را داشته باشد نمی پذیرد مگر آنکه شورای رقابت را در این موضوع سلب اختیار کرده باشند که این موضوع اتفاق نیافتاده است و قرار است از دیوان عدالت اداری نیز این موضوع استعلام شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که شورای رقابت تا به امروز چه سود و منفعتی برای صنعت و بازار خودرو داشته است عنوان می کند:« خودرو های داخلی همانند سمند، پژو،تیبا و پراید که انحصار داشتند و دو خودروساز بزرگ نیز آن ها را تولید می کنند و مصرف عامه مردم است را شورای رقابت قیمت گذاری می کند. من نمی گویم شورای رقابت در این چند سالی که در قیمت گذاری خودرو دخالت کرده است موفق بوده یا خیر. شورای رقابت بر اساس آن فرمولی که وجود داشت در بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده است اما با توجه به افزایش قیمت هایی که صورت گرفته در برخی موارد با ثابت نگه داشتن و لحاظ نشدن قیمت ها متناسب با تورم،  قطعه سازان و خودروسازان نیز متضرر شده اند و نمی شود این موضوع را نادیده گرفت.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
شاهین g : برو سایت سایپا گزینه تغییر رنگ و مدل ماشینو بزن یه کد براتون میاد میتونی تبدیل بزنی باز میگم اگه مجبور نیستی تبدیل نزن
شاهین g : شما سریع فاکتور میشید چون تو اولویت هستین دیرو ۲ نفر بودن همون واریزی اذر بودن تبدیل زدن مدیر که اونجا بود گفت فردا فاکتور میشید اگه واقعا پول لازمی یا ماشین خیلی نیازته این کارو بکن اگه ماشین دوم داری و پول لازم نیستی تبدیل نکن
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوست عزیز لطفا هر زمان ماشین تحویل گرفتید اینجا اعلام کنید ممنون میشم
شاهین جی : سلام دوست عزیز من پذیرش ۲۸ آذر هستم اگه تبدیل بزنم زودتر فاکتور میشه یاصبرکنم
شاهین جی : سلام ممنونم از دوستان بابت تجمع واطلاع رساني تون دوستان بنظرشما من پذیرش ۲۸ آذز هستم ارزش صبرکردن داره یاتبدیل بزنم اگه بخام تبدیل بزنم ازکجااقدام کنم
شاهین جی : سلام ممنونم از دوستان بابت تجمع واطلاع رساني تون دوستان بنظرشما من پذیرش ۲۸ آذز هستم ارزش صبرکردن داره یاتبدیل بزنم اگه بخام تبدیل بزنم ازکجااقدام کنم
رضا : تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه : درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
قم : عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حیدری 1 : سلام دوستان من 12 اسفند بودم فاکتور شدم زنگ زدم نمایندگی گفتند تا آخر هفته تحویل میدن قبلا گفته بودم برای پول پیش خونه میخوام بفروشمش رنگش سفید مشکی هست اگه کسی رو سراغ دارید لطفا بگید. نوسان قیمت بازار از 615 تا 640 تومنه شما میگید قیمت چند؟
کوییگ جی ایکس مرداد : نه واسه جی ایکس هست..
مبینا : بهاره جون شماره پذیرشتون چندبوده
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام بورسی خبری از فاکتور نیست رنگ سفید ؟؟؟مرداد ماه
آر اس 31اردیبهشت اسقاطی : رو پروفایلم بود پیش فروش
رضا : شماره درخواست بزارمن 12تیرنشدم هنوز
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : فک کنم پارس خودرو باز بهتره
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : این اردیبهشت چرا تموم نمیشه چقد بوده این هفته انشالله تموم بشه از 18 ام هم بریم تکمیل وجه های خرداد انشالله
کوییگ آر اس : برج 7 یا 8 اکه اینطوری پیش بره
ساینا : خداراشکر بهاره فاکتورشدتبدیل11تیر