تقاضای بازار خودروهای داخلی به شدت کاهش یافته و کاهش عرضه خودروسازان نیز، مزید بر علت شده تا با افزایش شدید قیمت خودرو ، بازار در حالت رکود کامل به سر ببرد. پیش فروش های ایران خودرو و سایپا نیز در کاهش قیمت خودرو و ترکیدن حباب ناتوان بوده اند. کارشناسان بر این عقیده اند که افزایش قیمت خودرو، ناشی از افزایش قیمت دلار است و تا زمانی که قیمت دلار در بازار کنترل نشود، نمی توان به توقف روند افزایش قیمت خودرو امیدوار بود.
به بیان عصر خودرو و به نقل از نمایشگاه داران خودرو در تهران، خودرو هم چنان یک کالای سرمایه ای به حساب می آید و با وجود آن که در هفته گذشته به واسطه عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار، با افزایش قیمت محصولات روبرو بودیم، هم چنان تقاضایی در بازار وجود ندارد و بازار خودرو کاملا راکد است.
در بازار خودروهای وارداتی نیز، مدت ها می شود که به واسطه توقف واردات قیمت ها افزایش شدیدی داشته و با توجه به اینکه قشر عظیمی از مردم توانایی خرید این خودروهای وارداتی را نداشته اند، هیچ خرید و فروشی انجام نمی شود و بسیاری نیز پرداخت چنین مبالغ گزافی برای خودروهای متوسط و اقتصادی بازار جهانی را ابدا عقلانی نمی دانند. توقف واردات، افزایش تعرفه و افزایش نرخ ارز از متهمان اصلی افزایش قیمت خودروهای وارداتی هستند.
نگاهی به قیمت خودروهای داخلی و وارداتی:
نخست به قیمت محصولات داخلی می پردازیم: پژو 206 تیپ پنج- 71 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو-60 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک- 105 میلیون تومان، تندر نود E2 پارس خودرو- 85 میلیون تومان، تندر نود اتوماتیک-105 میلیون تومان، ساندرو استپ وی – 129 میلیون تومان، رانا-47 میلیون تومان، سمند Ef7-55 میلیون تومان، ساینا-47 میلیون تومان، پراید 131-33 میلیون تومان، تیبا دو-45 میلیون تومان، تیبا سدان-41 میلیون تومان. تمامی محصولات نسبت به هفته گذشته با افزایش قیمت چند میلیون تومانی همراه بوده اند.
سوناتا 2018-530 میلیون تومان، کیا سورنتو-570 میلیون تومان، کیا سراتو-350 میلون تومان، کیا اپتیما-520 میلیون تومان، تویوتا RAV4- 640 میلیون تومان، هیوندای سانتافه-530 میلیون تومان، لکسوس NX-1050 میلیون تومان، نیسان جوک-315 میلیون تومان، میتسوبیشی ASX-415 میلیون تومان، رنو تلیسمان-615 میلیون تومان. برخی از محصولات افزایش قیمت اندکی داشته اند و برخی دیگر ثبات قیمتی داشته اند.