پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 

پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 
پس از آنکه بازار خودرو در کشاکش مشکلات عدیده ای که در آن دست و پا می زد روز به روز دچار التهاب بیشتری می شد نهایتا خودروسازان بزرگ کشور به دلیل تقاضای بالایی که در بازار برای خرید خودرو وجود داشت و برای جذب نقدینگی و برای آنکه بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند و از سویی از پس پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز بر بیایند مجبور به اجرای طرح های پیش فروش محصولات خود شدند.
 
اگر چه برخی کارشناسان با طرح های پیش فروش از سوی خودروسازان مخالفند و آن را دچار عیب و نقص می دانند. چرا که معتقدند با وضعیتی که صنعت خودرو با آن رو به رو شده است و با توجه به نوسانات شدید ارزی و تحریم های خودرویی آمریکا و با تولید خودرو های ناقصی که در کف کارخانه ها روی دست خودروسازان باقی مانده مشخص نیست که از پس انجام تعهدات خود در بازه زمانی معین شده برخواهند آمد یا خیر.
 
اما با همه تفاسیر و عیب و ایراد هایی که به طرح های پیش فروش خودرو گرفته می شود چندی پیش شرکت خودروسازی سایپا اقدام به اجرای طرح پیش فروش خود کرد و تعداد زیادی از افراد با هجوم به سایت خرید محصولات سایپا برای ثبت نام خودرو های مورد نظر خود تلاش کردند تا در این طرح شرکت کنند و خودرویی را ثبت نام کنند. که البته افراد زیادی موفق به ثبت نام نشدند و با ترافیک بالای سایت فروش محصولات سایپا ناکام ماندند. 
 
از روز گذشته نیز شرکت ایران خودرو  پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات ايران خودرو را آغاز کرد. در اين طرح، ثبت نام محدود به خودرو اولي ها و يا افراد فاقد خودرو است و افرادي كه در 18 ماه گذشته از ايران خودرو خريد كرده اند امكان نام نويسي نخواهند داشت و از سویی افراد واجد شرایط  براساس رقم سمت راست کد ملی خود طی روز های اعلام شده می توانند برای خرید اقدام کنند. اما این روش پیش فروش چقدر صحیح است و آیا نسبت به طرح پیش فروش سایپا طرح موفق تری خواهد بود؟
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار می گوید:« در شرایط موجود و با در نظر گرفتن این موضوع که خودروسازی ها اجازه آزاد سازی قیمت ها را ندارند و با توجه به همه محدودیت هایی که چه در عرضه و چه در تقاضا وجود دارد، ایران خودرو چاره ای جز تعریف چنین پروتکلی برای پیش فروش نداشته است.»
 
او ادامه می دهد:« با در نظر گرفتن چنین محدودیت هایی هدف آن بوده که جلوی تعداد کسانی که به طمع دلالی در ثبت نام و خرید خودرو شرکت می کنند گرفته شود و این امیدواری وجود داشته باشد که تا قبل از تحویل خودرو به مشتریان تکلیف قیمت این خودرو ها مشخص شود تا هم خودروساز ضرر نکند و هم جو سفته بازی و دلال بازی فروکش کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو در مورد اینکه مردم هنگام مراجعه به سایت های فروش محصولات خودروسازان با مشکلاتی مواجه می شوند تصریح کرد:« با وجود آنکه ایران خودرو تلاش کرده است با تفکیک شماره سمت راست کد ملی و روز های تعیین شده میزان هجوم یکباره به سایت را کاهش دهد، اما شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از افراد به سایت ایران خودرو هجوم آورده اند و این موضوع تا تقاضای زیادی  وجود دارد اجتناب ناپذیر است.»
 
او معتقد است علت هجوم مردم به سایت های فروش خودروسازان به هنگام پیش فروش ها این است که مشکل اصلی حل نشده و کماکان  هم نقدینگی در دست مردم وجود دارد و  هم از سویی فاصله قیمت کارخانه و بازار هنوز بسیار بالا است و طبیعی است که نقدینگی در محلی جذب می شود که احساس می شود در آن سودی وجود دارد. و این کار به نوعی دلالی به حساب می آید.
 
کریمی سنجری می افزاید:« ممکن است مصرف کننده ای که در سایت برای خرید خوردو ثبت نام می کند در نهایت تصمیم بگیرد خودروی خود را بفروشد. بنابراین آن کسی که این خودرو را می خرد اسمش مصرف کننده نهایی است. همجنین ممکن است فردی همه شرایطی که ایران خودرو در نظر گرفته است را داشته باشد اما نخواهد خودروی خود را نگه دارد و به جهت فروش مجدد اش آن را خریداری کند خواه با وکالت و یا هر راه دیگری، بنابراین اسم این کار هم دلالی است.»
 
او تصریح می کند:« زمانی که ریشه اصلی  که در واقع اختلاف قیمت کارخانه و بازار است قطع نشود و از جهتی بحث آزادسازی قیمت اتفاق نیافتد و همچنین  تا زمانی که  دولت فکری به حال سرگردانی نقدینگی های در دست مردم نکند و برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ها نداشته باشد به نظر می رسد این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی روش ایران خودرو نسبت به سایپا با توجه به اینکه تجربه ای کسب کرده است به نظر روش بهتری است. در واقع ایران خودرو محدودیت ها و فیلتر ها را افزایش داده تا احتمال اینکه خودرو را به دست متقاضی نهایی برساند بیشتر کند و تقاضا های کاذبی که به دنبال دلالی هستند کاسته شود.
 
به گزارش خودروکار، اگرچه ایران خودرو در طرح پیش فروش خود تلاش کرده است تا دست دلالان را از بازار خودرو کم کند و محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد اما به نظر می رسد به گفته کارشناسان این امر، زمانی مشکل بازار خودرو حل خواهد شد که شورای رقابت دست از قیمت گذاری دستوری خودرو بردارد  تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. از سویی دیگر دولت نیز باید هرچه زودتر به فکر نقدینگی های سرگردان در فضای اقتصادی کشور باشد تا نگاه سرمایه ای مردم از برخی کالاها مانند خودرو و طلا بر داشته شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟