بر پایه ی تحقیقی که توسط موسسه تحلیل بازار آنلاین CarGurus و با بررسی 32 خودروساز صورت گرفته، ترمزدستی سنتی به مقصد نهایی خود رسیده زیرا اکثر خودروسازان هماکنون روی ترمزهای پارک الکترونیکی متمرکز شدهاند.
اعداد و ارقام نشان میدهند که تنها 37 درصد خودروهای جدید فروخته شده در بریتانیا دارای ترمزدستی سنتی هستند و تنها دو خودروسازی در بازار که دارای ترمزدستی استاندارد در هر خودروی خود هستند داچیا و سوزوکی میباشند.
در بخش مقابل برندهایی همچون آئودی، جگوار، لندروور، لکسس، مرسدس بنز و پورشه قرار دارند که دیگر هیچ خودرویی را با ترمزدستی مرسوم تولید نمیکنند.
اما سیستم ترمز پارک الکترونیکی چگونه عمل میکند؟ این سیستم دارای یک دکمه است که فعال کردن آن با استفاده از موتورهای کوچک باعث درگیر شدن ترمزهای عقب میشود. این سیستم نیازمند تلاش فیزیکی بسیار کمتری برای فعال شدن بوده و نیازی هم به تنظیم اهرمهای سنتی ندارد. از طرف دیگر ترمز پارک الکترونیکی باعث افزایش فضای کابین به ویژه در کنسول مرکزی میشود.
مهمتر از همه اینکه اکثر ترمزهای پارک الکترونیکی در زمانی که دندهعقب حرکت کنید بهصورت خودکار آزاد و غیرفعال خواهند شد و از طرف دیگر هم در زمان حرکت در سربالایی بهصورت خودکار باعث ثابت نگهداشته شدن خودرو میشوند.
مدیر CarGurus میگویند:
این موضوع رسمی است، مرگ ترمزدستی سنتی فرا رسیده زیرا خودروسازان بیشتری از ترمزهای پارک الکترونیکی استفاده میکنند. در طی چند سال آینده انتظار داریم تعداد خودروهای مجهز به ترمزدستی سنتی بیش از پیش کاهش یابد. البته نمیتوان مزیتهای این ترمزدستی را نادیده گرفت اما از آنجایی که خودروسازان تکنولوژیهای مدرن را بکار میگیرند، بسیاری از رانندگان جدید شاید هرگز یکی از آشناترین ویژگیهای خودروها را تجربه نکنند. ترمزدستیهای سنتی به زودی بخشی از تاریخ خواهند بود!
البته اگر شما خواهان درگیری بیشتر با خودرو باشید شاید واقعاً دلتان برای اهرم ترمزدستی تنگ شود. البته نمیتوان جلوی پیشرفت را گرفت بنابراین بهتر است از این دکمهها استفاده شود.