کدام یک در تبدیل انرژی به حرکت بهینه تر است، خودروی برقی یا خودروی بنزینی؟

 

کدام یک در تبدیل انرژی به حرکت بهینه تر است، خودروی برقی یا خودروی بنزینی؟

 
دپارتمان انرژی ایالات متحده اخیرا اعلام کرده که اتومبیل های کاملا برقی راندمان بسیار بهتری در مقایسه با نمونه های بنزینی داشته و به شکل بهتری می توانند انرژی را به حرکت تبدیل کنند.
 
نتایج تحقیقی که توسط بخش بهینه سازی و انرژی های تجدیدپذیر این دپارتمان انجام شده، نشان می دهند 77 الی 82 درصد از انرژی خودروهای تمام برقی (BEV) برای جابجایی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
اما نکته عجیب اینکه داده های این تحقیق از هدر رفت 16 درصدی انرژی در حین شارژ خبر می دهند، رقمی که پیش تر 5 الی 10 درصد تصور می شد.
 
نقش بسیار مثبت سیستم بازیابی انرژی هنگام ترمزگیری دیگر موضوع مهمی است که دپارتمان انرژی ایالات متحده در تحقیق خود متوجه آن شده است. طبق نتایج موجود این سیستم می تواند تا 17 درصد راندمان اتومبیل های تمام الکتریکی را بهبود ببخشد.
 
بدون سیستم بازیابی انرژی ترمز، خودروهای برقی بین 60 الی 65 درصد از انرژی خود را به حرکت تبدیل می کنند؛ در صورت تجهیز به این سیستم رقم مذکور به 77 الی 82 درصد ارتقا می یابد. لازم به ذکر است میزان باقیمانده انرژی توسط دیگر سیستم ها مصرف شده و یا هدر می رود.
 
 
برخلاف خودروهای الکتریکی، مدل های مجهز به موتورهای درون سوز از لحاظ راندمان انرژی وضعیت خوبی نداشته و قسمت اعظمی از انرژی موجود در باک خود را هدر می دهند.
 
بنا بر تحقیق دپارتمان انرژی ایالات متحده 12 الی نهایتا 30 درصد از انرژی ذخیره شده در سوخت خودروهای درون سوز به حرکت تبدیل می شود؛ باقیمانده انرژی نیز صرف راه اندازی امکانات و تجهیزات خودرو شده و یا به واسطه ناکارآمدی موتور درون سوز از بین می رود.
 
آنطور که نتایج تحقیق مورد بحث حکایت دارند میزان هدر رفت انرژی در خودروهای درون سوز مطابق با شرایط مختلف رانندگی متفاوت است. برای مثال انرژی از بین رفته به صورت گرمای اگزوز در رانندگی شهری بیشتر از جاده و اتوبان است.
 
 
روشن است که در جاده و اتوبان انرژی به خاطر ساکن بودن خودرو هدر نمی رود، در عوض بخشی از آن برای غلبه بر جریان هوا و مقاومت حرکتی صرف می شود.
 
با در نظر گرفتن نتایج این تحقیق می توان گفت که هنوز جای زیادی برای بهینه سازی موتورهای درون سوز وجود دارد. بهره گیری از موتورهای پیشرفته و یا هیبریدی کردن پیشرانه ها یکی از راهکارهای موجود است که البته چند سالی می شود از سوی خودروسازان اتخاذ شده است. شاید هم کنار گذاشتن موتورهای درون سوز و روی آوردن به موتورهای برقی بهترین راهکار باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد