چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 

چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 
مسئولان سعی کردند با اختصاص ارز دولتی و تصویب دستور العمل هایی از جمله منع واردات تایر های مشابه تولید داخل و یا تخصیص تایر ماشین‌ های سنگین تحت نظارت راهداری‌ های هر استان، تا حدی از ایجاد بحران در صنعت تایر بکاهند اما به نظر می رسد تمام این اقدام ها نیز نتوانسته است آنطور که باید و شاید از بار مشکلات این صنعت بکاهد.
وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت درپی نابسامانی‌ های ایجاد شده در بازار تایرهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشمگیر قیمت‌ ها، با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌ های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌ ها که در آخرین ماه‌ های وزارت وزیر پیشین صمت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
صنعت چین مانند بسیاری رشته های دیگر، حالا برند های متعددی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است اما در بسیاری از کشورها این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت ثبت هرگونه برند جدید تایر چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌ های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌ هایشان نمی ‌توانستند برای تمدید گواهی‌ نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌ رویه قیمت انواع تایر چه در بخش رادیال سواری و چه در بخش باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ ها موافقت کرده است تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کنند.
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت است و به گونه ای که در برخی مدل‌ ها و سایزها به شکل غیر معقولی افزایش قیمت رخ داده است. این به اين دليل است که تایر سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌ های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌ اند.
مسئولان وزارت صمت تصميم جديدى گرفتند، كه باعث خواهد شد برندهای جدید تایرهای چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌ شان قادر به همکاری با ایران نبودند نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند. 
تایر
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه بوده است و دلیل اصلی این امر، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه برای تولید کننده داخلی است. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای تایر ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود که متاسفانه با اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایر سازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار رو به ‌رو شد.
 
برآورد های رسمی نشان می دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برند های مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است که در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد، به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه اند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : اقا مرتض سلام مبارک باشه منم‌تحویل گرفتم ی سوال؟؟ کی خسارت دیر کرد پرداخت میکنند؟ آیا اصلا خسارت دیر کرد میدهند؟ من از نمایندگی پرسیدم گفت به ما چیزی نمیگویند فقط بعد از چند وقت می‌ریزند به حساب خودتان
شاهبازی : شاهین CVT تا چه تاریخی فاکتور شده؟
محسن سعیدی : سلام ماهم نگرفتیم ولی میدونم اصفهان نمایندگی خلیل زاده خیابان چمران 5 شهریور تحویل داده به یه سریا .اتفاقا اقساطی اردیبهشت بودن.با پارتی بازی
ایگل : سلام دوستان وقتتون بخیر کسی است که خودرو ایگل ثبت نامی برج ۲ تحویل گرفته باشه
سایپا بیشرف : بیشرف سایپا
آرمان : سلام دوستان من پلاک بدنه ماشین که زیر کاپوت هست رو گم کردم چطور باید بگیرمش
جلال : سایپا بدقول ترین ،آشغالترین ودزدترین خودروساز
آرمان : سلام و درود ببخشید کسی می‌دونه پلاک بدنه که زیر کاپوت نصب میشه رو من گم کردم چطور باید بگیرمش مرسی
شاهین +++ : همه باهیم بنویسین #سایپا‍-‍بیشرف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده مرحله دوم بهمن : من 23 بهمن تکمیل وجه کردم 24 بهمن پذیرش شدم شماره پ 12162543. کی فاکتور میشه.
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : ان شالله براتون بیاد واقعا بصرفه هستش
اطلس جان : خو مشکی رو دیرتر میدن یعنی شانسی فاکتور میکنن پس
هادی : سلام من 10روز فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشده نمیدونین کی پلاک میشه
محمد : واقعا ؟؟؟؟!!!!
مهسا : من که تکمیل وجه 9اسفندم هنوز تحویل نگرفتم
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : قبل از اینکه تبدیل بزنم قرارداد های دهه دوم مرداد در حال فاکتور بود ...الان ک تبدیل زدم شده قرارداد های دهه سوم مرداد..چرا من که 20 مرداد بودم فاکتور نشدم
کوییک ار تیپ اس : سلام چراغ تحویل روشن شده امروز ،26خرداد تکمیل وجه کردم 13شهریور فاکتور شده.وضعیت زده تحویل شده ؟به نظرتون چندروزه میاد.12ساعت فاصله هست تا شهرما
مصطفی : روز بعد فاکتور باید پلاک بشی
حامد : چه خوب اهل کدوم شهری داداش