در حالیکه طرح پیشفروش سایپا با تبلیغات گسترده برای امروز ساعت ۱۰ صبح برنامهریزی شده بود؛ مشابه دورههای قبل، با اختلال همراه شده است و برای بسیاری از خریدران، پیغام خطا میدهد.
گفتگوی ویژهی خبری دوشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۷، میزبان مدیران ایران خودرو و سایپا بود. آنها وعده دادند با پیش فروش دهها هزار خودرو، طی روزهای آینده، گامی مهم در جهت بهبود اوضاع بازار برداشته شود. امروز چهارشنبه ۱۴ شهریورماه ۹۷، قرار بود با پیشفروش انواع پراید و تیبا، پرتقاضاترین محصولات سایپا برای تحویل در آذرماه امسال تا خردادماه ۹۸، ثبت نام شود؛ اما مشابه دورههای قبل، پیغام خطا برای متقاضیان ظاهر شد.
جالب است بدانید، مدیران برندهای خودروساز داخلی، هجوم گسترده مردم به سایتهای پیشفروش را، دلیل اصلی اختلال در سامانهی مربوطه میدانند. از سویی دیگر ادعا میشود، هر ۱۵ دقیقه، تعداد مشخصی خودرو برای پیشفروش در نظر گرفته شده است که در لحظهای کوتاه، فروخته میشوند. به تازگی، تمامی خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، شامل خانواده پراید و تیبا، ۲۵ درصد گران شدهاند و این شرایط، در ثبت نام امروز، اعمال شده است.
سوم مردادماه ۹۷ هم، پیشفروش اینترنتی مزدا 3 مونتاژ گروه خودروسازی بهمن، با مشکلاتی همراه بود. با پرس و جو از کاربران سراسر کشور، هنوز به فردی که فرایند پیشفروش سایپا را با موفقیت به پایان رسانده باشد، برخورد نکردهایم. بنا به قانون جدید، امکان پیشخرید اینترنتی خودرو، تنها برای یک کارت ملی در سال، امکانپذیر است و از سویی دیگر، امروز حدود ۵۰ هزار خودرو توسط سایپا پیشفروش خواهد شد. با این اوصاف، امیدواریم در ساعات آینده، فرایند پیشخرید اینترنتی با موفقیت کاربران و سهولت در ثبت نام، ممکن شود.
شیوهی پیشفروش اینترنتی خودرو در ایران، روندی کاملا متفاوت با دیگر نقاط جهان دارد. در دیگر کشورهای دنیا، زمانبندی ۱۵ دقیقه برای ثبت نام وجود ندارد و با گشایش سایت در زمان مقرر، عملیات فروش به تعداد مشخص، انجام میشود. اختلال در عملکرد سایت به دلیل هجوم کاربران، امروزه در سامانهی خرید اینترنتی کشورهای خارجی، دیده نمیشود. به عنوان مثال، روز گذشته شاهد پیشفروش اینترنتی گوشیهای برند اوپو در هند بودیم که به تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه و ظرف ۵ دقیقه انجام شد.
در لحظه اول ۷۰۰هزار متقاضی وارد سایت شدند
براساس اطلاعات اعلامی از سوی سایپا، در ساعت ۱۰ صبح حدود ۷۰۰ هزار نفر متقاضی برای خرید به سایت فروش اینترنتی مراجعه کردهاند و تا لحظه تنظیم این گزارش ۴۴۸۱ نفر موفق به ثبتنام شدهاند.
برنامه فروش به این صورت است که هر ۱۵ دقیقه برای چند ثانیه سایت فروش باز شده و تعداد محدودی از متقاضایان میتوانند برای ثبتنام وارد شوند و سایت مجددا پس از چند ثانیه بسته میشود. این افراد حدود ۱۵ دقیقه برای تکمیل فرایند ثبتنام وقت دارند و پس از آن سایت مجددا باز و ۵۰۰ نفر بعدی وارد میشوند.
طبق اعلام سایپا تا زمان پر شدن ظرفیت فروش ۵۰ هزار دستگاه خودروی اعلامی، اجرای طرح فروش اینترنتی ادامه خواهد داشت.
نکته قابل تامل این است که اگرچه شرکت مجری طرحهای فروش اینترنتی خودرو اعلام کرده که متقاضیان ساعت خود را با زمان اعلامی در سامانه time.ir تنظیم کنند تا اصطلاحا آنتایم باشند اما گزارشهای رسیده حاکی از آن است که ساعت ۱۰ صبح امروز و در زمان آغاز ثبتنام، این سامانه دچار اختلال بوده است.