تولید خودرو در ماه های اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شده است، اگر چه تعطیلات تابستانی خودروسازان تازه آغاز شده است اما خیلی پیشتر با تولید خودرو های ناقص که به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی به رقم 70 هزار دستگاه رسیده است خودروسازان به تعطیلی رفته اند.
خودروسازان از پس پرداخت مطالبات قطعهسازان برنمی آیند و همین موضوع سبب مشکل در تامین نقدینگی قطعهسازان و تولید قطعات شد. هرچه زمان می گذرد قطعه سازان ناتوان تر می شوند و از پس تولید قطعات بیشتری بر نمی آیند و در این میان بازار خودرو که در اثر نوسانات عجیب و غریب ارز و در اثر تحریم های خارجی دچار التهاب زیادی شده است کمبود عرضه خودرو از سوی خودروسازان آن را ملتهب تر کرده است.
نگاه سرمایه ای مردم به خودرو که خوب می دانند ارزش خودرو با نرخ دلار هر روز رو به فزونی است سبب شده است تقاضای فراوانی در بازار وجود داشته باشد و رقم قیمت خودروهایی همانند پراید که مقرر است دیگر تولید نشود از 20 تومان و یا حتی کمتر به 40 میلیون تومان برسد.
در این میان دو خودروساز بزرگ کشور در حالی که هم در تعطیلات به سر می برند و هم حدود 70 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها روی دست شان مانده است طرح های فروش و پیش فروش خود را اعلام کرده اند. این موضوع در حالی در جریان است که خودروسازان چشم انتظار شورای رقایت و طرح ساماندهی بازار برای افزایش قیمت ها هستند. اما مشخص نیست که آیا خودروسازان به این موضوع فکر کرده اند که اگر قیمت های افزایش یابد مردم توانایی پرداخت ما به تفاوت قیمت خودرو ها را به هنگام تحویل خواهند داشت یا خیر. و نکته ای که نباید فراموش شود این است که با این حجم تولید خودرو های ناقص اصلا مشخص نیست که خودروسازن از پس تعهدات خود بر آیند.
آنچه همه کارشناسان خودرویی بر آن تاکید می کنند این است که طرح های فروش و پیش فروش سبب تعهد می شود و اگر شرکت های خودرویی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند باید در ماه های آینده و به عبارتی سال 98 با موجی از اعتراض های خیابانی مردم روبه رو شویم.
نکته مهم دیگر آن است که مشخص نیست خودروسازان با سود حاصل از این طرح های یکساله چه خواهند کرد و قصد دارند یا این طرح ها کدام یک از خلع های اقتصادی و مالی مجموعه خود را پر کنند و خواب سرمایه ها در حالی که خودروها تجاری سازی نمی شوند چه سودی به حال آن ها دارد.