حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 

حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 
خودروهای لوکس درصد بسیار کمی از آمار خودروهای وارداتی کشور را تشکیل می دادند اما با این وجود به واسطه برتر بودن در بازار جهانی در ایران نیز بسیار مورد توجه قرار دارند.
 
هرچند نمی توان برای خودروهای لوکس در ایران بازه مشخص قیمتی در نظر گرفت اما خودروهای بیش از 200 میلیون تومان را می شد در بازه خودروهای لوکس قرار داد چرا که بیش از 200 میلیون تومان بازه ای است که تقریبا از دست 90 درصد عوام جامعه خارج است.
 
این سگمنت از خودروها به خودی خود گران قیمت و لوکس به حساب می آمدند اما پس از چوب های متنوعی که از سال 2013 به بعد لای چرخ این سگمنت از خودروها گذاشته شد، از منع واردات پیشرانه های فراتر از 2500 سی سی تا ممنوعیت واردات خودروهای فراتر از 40 هزار دلار و حالا هم منع کلی واردات خودروهای خارجی، باعث شده است که این بازه قیمتی این خودروها سر به فلک بکشد.
 
سوا از این افزایش قیمت نکته دردناک آن است که به واسطه این محدودیت ها دگر خودرو لوکس با مدل روز به کشور وارد نخواهد شد و هر آنچه افزایش می یابد قیمت نمونه های موجود دست دوم و تعداد انگشت شمار گزینه های صفر کیلومتر مدل پایین تری است که پیش تر به فروش نرسیده و حالا چون حلوا بر سر لوکس سواران صفر پسند دست به دست می شوند.
 
عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو در وصف این بازار آشفته به خبرنگار خودروکار می گوید: «به هنگام منع واردات خودروهای خاص آن دسته از مصرف کننده های بالادستی که خودروهای لوکس برتر را خریداری می کردند، در صورت بروز مشکل در آن سگمنت به خودرو های سگمنت پایین تر روی می آوردند. اما حالا و در غیاب هر نوع خودر صفر وارداتی دو راه بیشتر پیش رو ندارند. یا خودرویی که در تملک دارند را حفظ کنند یا اینکه اقدام به خرید و فروش و تغییر خودرو در بازار دست دوم خودروهای همان سگمنت کنند.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «نکته مهم آن است که با عدم واردات خودروهای صفر، بالانس عرضه و تقاضا برهم خورده است. با وجود تقاضا و نبود عرضه هر آنچه در بازار موجود باشد دچار افزایش قیمت خواهد شد. حال به این ترکیب باید رکود و تورم را نیز اضافه کرد. در نتیجه مالک که پیشتر با قیمت کمتری خودرو را خریده بود حالا برای اینکه دچار ضرر حاصل از تغییرات بازار نشود، خودرو خود را با افزایش قیمت چشمگیر به فروش می رساند. در نتیجه امروزه نمونه دست دوم خودروهای مدل 2013 حالا هم قیمت نمونه صفر کیلومتر مدل روز قیمت می خورد.»
 
مصطفایی در پاسخ به پرسش خبرنگار  مبنی بر وجود ارتباط میان بازار خودروهای لوکس وارداتی و خودروهای تولید داخل می گوید: «قطعات بسیاری از خودروهای داخلی نیز همچنان از خارج از کشور وارد می شود و همانند سایر خودروها، متاثر از افزایش نرخ ارز دچار افزایش قیمت می شوند. از سوی دیگر عدم واردات خودروهای خارجی بازار سوداگری و رقابت کاذبی میان خودروهای داخلی و وارداتی به راه انداخته که افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز در پی دارد که از کاهش تنوع خودروهای موجود در بازار و محدود شدن گزینه های سبد خرید نشات می گیرد.»
 
به مواردی که در این گفت و گو انجام شد باید کمبود و بعضا نبود قطعات و لوازم یدکی بسیاری از خودروهای لوکس موجود در بازار نیز اشاره کرد. این مهم تنها بر پیچیدگی بازار این دست خودروها می افزاید چراکه این همه افزایش قیمت برای کلاسی از خودرو ها اتفاق افتاده است که حتی قطعات مصرفی آن ها به سادگی به دست نمی آیند. از این رو انتظار می رود در آینده نزدیک تامین قطعات و ارائه خدمات خودروهای لوکس نیز با خطر مواجه شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره
نیسان دوگانه اکستند : دوستان اکستند دوگانه کسی پلاک شده خاهشا راست بگین؟
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید