خیابان های ایران در تسخیر شاسی بلندها

 

خیابان های ایران در تسخیر شاسی بلندها

 
به موازات رونق جهانی خودروهای کلاس شاسی بلند (SUV)، این کلاس خودرویی در بازار کشورمان نیز به یکی از محبوب ترین کلاس ها بدل شده است و شاهد تنوع بسیار در برندها و مدلهای این کلاس در خیابان های کشور هستیم.
 
گرچه تا دهه های قبل خیلی ها این کلاس خودرویی را پر مصرف و صرفا برای استفاده آفرود می دانستند، اما امروزه با آمدن تنوع به این کلاس، مدل های متنوعی در سایز های مختلف با قیمت های مناسب و البته پایین آمدن میزان مصرف سوخت در بازار دیده می شود.
 
یکی از دلایل مهم رونق این خودروها، پایین آمدن قیمت و افزایش دسترسی به آنهاست. به ویژه که صنعت خودروسازی چین با تولید شاسی بلندهای مجهز دارای قیمت مناسب، تاثیر به سزایی در رونق فروش شاسی بلندها در بازار آسیا و کشورمان داشته است.
 
آخرین آمار فروش جهانی خودرو، از سهم 34 درصدی شاسی بلندها در فروش 6 ماهه نخست امسال حکایت دارد. اگر بخواهیم به میزان رشد فروش کلاس شاسی بلند در نیمه نخست امسال نگاهی بیاندازیم، باید به رشد 14 درصدی فروش این خودروها در مقایسه با همین برهه زمانی در سال 2017 اشاره کنیم. رشدی که رسیدن به مرز فروش 15 میلیون دستگاه خودرو شاسی بلند را محقق ساخته است. در این آمار سهم انواع مختلف شاسی بلند نیز بدین شرح است که 57.2 درصد به کلاس C-SUV، 35.2 درصد به کلاس D-SUV و 5 درصد نیز به شاسی بلندهای B-SUV تعلق دارد.
 
 
بازخورد رونق فروش خودروهای کلاس شاسی بلند در کشورمان را می توان در دومین نمایشگاه خودرو تهران دید، جایی که غرفه‎های اکثر خودروسازان حاضر در نمایشگاه، مدل های شاسی‎بلند کثیری را به خود می دید. در این گردهمایی بود که بیشترین حضور شاسی بلندها در نمایشگاه های خودرو ایران مشاهده شد، حضور پر تعدادی که نوید تسخیر خیابان های ایران توسط این کلاس خودرویی را می داد.
 
آنچه بیش از هرچیز دیگر توجه همگان در این نمایشگاه را به خود جلب کرد، حضور چینی ها، هندی ها، فرانسوی ها و تایوانی ها با سبد محصولات متنوع به ویژه مدل های شاسی بلند در کنار خودروسازان برتر و ایرانی بود. حال اما با روی کار آمدن قانون ممنوعیت واردات خودرو، بخش عمده ای از خودروهای شاسی بلند که صرفا وارداتی بودند از حضور در بازار کشورمان محروم می شوند و جاده فقط برای تولید کنندگان این خودروها در داخل کشور هموار خواهد بود.
 
 
شاسی بلندهای چینی پر تنوع ترین محصولات بازار ایران
 
یکی از دلایل اصلی رونق خودروهای شاسی بلند و کراس اور در بازار کشورمان، سرمایه گذاری شرکت های چینی برای مونتاژ محصولات این کلاس خودرویی در داخل کشورمان است. حضور خودروهای چینی با قیمت های مناسب و تکنولوژی های قابل قبول بر روی این محصولات  سبب شده است که خودروهای شاسی بلند در سایزهای مختلفی را در خیابان های کشور ببینیم. جک، لیفان، چری، بی وای دی، برلیانس، دانگ فنگ، هاوال، هایما، چانگان و فوتون جزو برندهایی هستند که محصولات آنها در ایران به تولید می رسد و سه برند ماهیندرا، بیسو و بایک نیز در شرف راه اندازی خط تولید انبوه محصولات خود در ایران هستند.
 
 
شرکت های پژو و سیتروئن، که پس از برجام به ترتیب با شرکت های ایران خودرو و سایپا قراردادهای همکاری جهت تولید خودرو در ایران را به امضا رسانده بودند، جزء شرکت هایی هستند که می توانستند به عنوان نخستین تولید کننده خودروهای شاسی بلند اروپایی در خاک ایران، سهم به سزایی را در بازار شاسی بلندها داشته باشند که اما با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها، قید سرمایه گذاری های خود را زدند و فرار را به قرار ترجیح دادند. پژو 2008 و سیتروئن C3، کراس اوور هایی هستند که در این مدت اندک همکاری با فرانسوی ها بر روی خط تولید قرار گرفتند.
 
 
 
وضعیت شاسی بلندها پس از ممنوعیت واردات
 
بی شک دیواری که بر جلوی واردات خودرو به کشور گذاشته شد، از ورود بسیاری از مدل هایی که در نمایشگاه ها معرفی شده و با استقبال نیز همراه بودند، جلوگیری می کند. برندهایی همچون رنو، تویوتا، لکسس، نیسان، دی اس، لوکسژن، فولکس واگن، ب ام و، هیوندای، کیا، میتسوبیشی، ولوو، سانگ یانگ، بورگوار، جگوار-لندرور (نمایندگی آن در شرف تاسیس بود) و بسیاری برندهای دیگر که بیشتر حضور وارداتی در ایران را داشتند دیگر مجوز ورود محصولات خود به ایران را ندارند و بین مردم علاقه مند و خودروهای این شرکت ها فاصله خواهد افتاد.
 
سانگ یانگ مجددا در ایران تولید می شود
 
پس از مونتاژ اندک مدل‌های سانگ یانگ موسو و رکستون توسط شرکت مرتب در سال 1380، این بار این شرکت رامک خودرو بود که با کسب عنوان نمایندگی انحصاری شرکت سانگ یانگ در سال 1388، زمینه ساز ورود مجدد محصولات سانگ یانگ شامل تیوولی، کورنادو، اکتیون، XLV  و رکستون G4  به بازار کشور شد و تمامی بسترهای مربوط به فروش و خدمات پس از فروش را فراهم آورد. آخرین اخبار از این شرکت، از راه اندازی خط تولید شاشی بلند تیوولی در آینده بسیار نزدیک در کارخانه احداثی رامک خودرو حکایت دارد تا دوباره محصولات سانگ یانگ در ایران به مونتاژ برسند.
 
سایپا پس از رونمایی از سدان رهام، به نظر می رسد که عزم خود را برای روانه ساختن نخستین خودرو کراس اوور تماما وطنی جزم کرده است. تصاویر طرح ابتدایی این محصول در رسانه های کشور منتشر شده است و به نظر می رسد محصول بعدی سایپا یک کراس اوور ساب کامپکت است که بتواند جای خالی دیگر محصولات را برای ایرانیان پر کند. البته سایپا پیش تر مدل کوییک را معرفی کرده بود که به نوعی جزء کلاس کراس اوورها به شمار می رود.
 
 
اولین شاسی بلند استتار شده تاریخ ایران
 
در روز های گذشته نیز تصاویری از یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند استتار شده در خیابان‌های پایتخت در رسانه ها منتشر شد که خبر از عرضه یک محصول جدید در آینده‌ای نزدیک در بازار کشورمان را می‌دهد. راهی شدن خودروهای جدید، قبل از معرفی، برای تست در  خیابان  همواره از سوی بسیاری از شرکت ها به صورت استتار شده به همراه پوشش بر روی آن صورت می گیرد. حال اما به نظر می رسد که این روش به خودروسازان داخلی ما نیز سرایت کرده است چرا که پس از مدل رهام، حال دومین خودرو استتار شده در خیابان های ایران به چشم خورده است.  طبق اطلاعات به دست آمده و احتمالات موجود، خودرو مورد نظر شاسی‌بلند لندفورت است که با دو نوع پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی و توربوشارژر از سوی شرکت زامیاد به بازار عرضه خواهد شد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شاسی بلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
مرتضی : لعنت به اون طویلتون
۰۰۰۰ : نزدیک ۱۰ ت میشه باید موتوردار بگیری فلپ های فابریکیشو بندازی بدون سیم کشی اضافه سوکت به سوکت انجام میشه ولی باید با دستگاه بزنی اینه تاشو رو فعال کنی تا بعد قفل اینه ها بسته بشه ولی نمایندگی این کارو نمیکنه بیرون انجام بده
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : اگه تولید قطع شده چرا پول میگیرن؟ آیا این معنیش بغیر از اختلاسه؟ حداقل جوابگو باشن. خدایی مثل غزه شدیم.هیچکی گردن نمیگیره. 26خرداد در انتظار فاکتور🌹🌹120693
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : تکسوز کسی تحویل گرفته؟
ساینا پیش فروش : من 19تیر تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم
نیسان تکسوز : تکسوز کسی 6 ابان هست پلاک شده باشه تحویل نگرفته باشه ؟ من هنوز نگرفتم
نیسان : نه دزدی نکردن برادر من.طرف 840 نوشته شایدم کمتر.100تومن سود میده خدابرکت. نیسان تا بوده همین بوده چندساله کلا با کارخانه قیمتش 10یا 20تومن فرق داشته داخل بازار. خداگنه همینجوری بشه چهارتا کارگر که واقعا نیاز دارن بتونن بخرن.نه 2تا کاسب دلال
تحویل 30دیماه : قرارداد من 155هست این که 156هست ،پس طبق قرارداد نیست
نظری کوییک اس : داداش نگفت تا کی پلاک میشن؟؟؟
مسعود : درودآقاامید.من هم تحویلی 30مهرم.خودروامروزحمل شده وروی تحویل نمایندگی دور میزنه.چگونه بفهمیم که جریمه تاخیر شامل مون میشه وروزی چه مبلغ.لطفا راهنمایی کنید درچه سایت یا کاستومردرکجا بریم.
کوییک GXR-L : چطور فاکتور شدین پیش فروش بودید؟؟؟؟؟
ساینا فوق العاده خرداد : من 21 خرداد تکمیل وجه کردم و 22 خرداد پذیرش شدم و هنوز فاکتور نشدم اپراتور میگه تا 20 خرداد فوق العاده فاکتور شده
مجتبی تحویل 7 آبان : کدوم قسمتش داداش قسمت تاریخچه یا قسمت خانه ممنون