به موازات رونق جهانی خودروهای کلاس شاسی بلند (SUV)، این کلاس خودرویی در بازار کشورمان نیز به یکی از محبوب ترین کلاس ها بدل شده است و شاهد تنوع بسیار در برندها و مدلهای این کلاس در خیابان های کشور هستیم.
گرچه تا دهه های قبل خیلی ها این کلاس خودرویی را پر مصرف و صرفا برای استفاده آفرود می دانستند، اما امروزه با آمدن تنوع به این کلاس، مدل های متنوعی در سایز های مختلف با قیمت های مناسب و البته پایین آمدن میزان مصرف سوخت در بازار دیده می شود.
یکی از دلایل مهم رونق این خودروها، پایین آمدن قیمت و افزایش دسترسی به آنهاست. به ویژه که صنعت خودروسازی چین با تولید شاسی بلندهای مجهز دارای قیمت مناسب، تاثیر به سزایی در رونق فروش شاسی بلندها در بازار آسیا و کشورمان داشته است.
آخرین آمار فروش جهانی خودرو، از سهم 34 درصدی شاسی بلندها در فروش 6 ماهه نخست امسال حکایت دارد. اگر بخواهیم به میزان رشد فروش کلاس شاسی بلند در نیمه نخست امسال نگاهی بیاندازیم، باید به رشد 14 درصدی فروش این خودروها در مقایسه با همین برهه زمانی در سال 2017 اشاره کنیم. رشدی که رسیدن به مرز فروش 15 میلیون دستگاه خودرو شاسی بلند را محقق ساخته است. در این آمار سهم انواع مختلف شاسی بلند نیز بدین شرح است که 57.2 درصد به کلاس C-SUV، 35.2 درصد به کلاس D-SUV و 5 درصد نیز به شاسی بلندهای B-SUV تعلق دارد.
بازخورد رونق فروش خودروهای کلاس شاسی بلند در کشورمان را می توان در دومین نمایشگاه خودرو تهران دید، جایی که غرفههای اکثر خودروسازان حاضر در نمایشگاه، مدل های شاسیبلند کثیری را به خود می دید. در این گردهمایی بود که بیشترین حضور شاسی بلندها در نمایشگاه های خودرو ایران مشاهده شد، حضور پر تعدادی که نوید تسخیر خیابان های ایران توسط این کلاس خودرویی را می داد.
آنچه بیش از هرچیز دیگر توجه همگان در این نمایشگاه را به خود جلب کرد، حضور چینی ها، هندی ها، فرانسوی ها و تایوانی ها با سبد محصولات متنوع به ویژه مدل های شاسی بلند در کنار خودروسازان برتر و ایرانی بود. حال اما با روی کار آمدن قانون ممنوعیت واردات خودرو، بخش عمده ای از خودروهای شاسی بلند که صرفا وارداتی بودند از حضور در بازار کشورمان محروم می شوند و جاده فقط برای تولید کنندگان این خودروها در داخل کشور هموار خواهد بود.
شاسی بلندهای چینی پر تنوع ترین محصولات بازار ایران
یکی از دلایل اصلی رونق خودروهای شاسی بلند و کراس اور در بازار کشورمان، سرمایه گذاری شرکت های چینی برای مونتاژ محصولات این کلاس خودرویی در داخل کشورمان است. حضور خودروهای چینی با قیمت های مناسب و تکنولوژی های قابل قبول بر روی این محصولات سبب شده است که خودروهای شاسی بلند در سایزهای مختلفی را در خیابان های کشور ببینیم. جک، لیفان، چری، بی وای دی، برلیانس، دانگ فنگ، هاوال، هایما، چانگان و فوتون جزو برندهایی هستند که محصولات آنها در ایران به تولید می رسد و سه برند ماهیندرا، بیسو و بایک نیز در شرف راه اندازی خط تولید انبوه محصولات خود در ایران هستند.
شرکت های پژو و سیتروئن، که پس از برجام به ترتیب با شرکت های ایران خودرو و سایپا قراردادهای همکاری جهت تولید خودرو در ایران را به امضا رسانده بودند، جزء شرکت هایی هستند که می توانستند به عنوان نخستین تولید کننده خودروهای شاسی بلند اروپایی در خاک ایران، سهم به سزایی را در بازار شاسی بلندها داشته باشند که اما با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها، قید سرمایه گذاری های خود را زدند و فرار را به قرار ترجیح دادند. پژو 2008 و سیتروئن C3، کراس اوور هایی هستند که در این مدت اندک همکاری با فرانسوی ها بر روی خط تولید قرار گرفتند.
وضعیت شاسی بلندها پس از ممنوعیت واردات
بی شک دیواری که بر جلوی واردات خودرو به کشور گذاشته شد، از ورود بسیاری از مدل هایی که در نمایشگاه ها معرفی شده و با استقبال نیز همراه بودند، جلوگیری می کند. برندهایی همچون رنو، تویوتا، لکسس، نیسان، دی اس، لوکسژن، فولکس واگن، ب ام و، هیوندای، کیا، میتسوبیشی، ولوو، سانگ یانگ، بورگوار، جگوار-لندرور (نمایندگی آن در شرف تاسیس بود) و بسیاری برندهای دیگر که بیشتر حضور وارداتی در ایران را داشتند دیگر مجوز ورود محصولات خود به ایران را ندارند و بین مردم علاقه مند و خودروهای این شرکت ها فاصله خواهد افتاد.
سانگ یانگ مجددا در ایران تولید می شود
پس از مونتاژ اندک مدلهای سانگ یانگ موسو و رکستون توسط شرکت مرتب در سال 1380، این بار این شرکت رامک خودرو بود که با کسب عنوان نمایندگی انحصاری شرکت سانگ یانگ در سال 1388، زمینه ساز ورود مجدد محصولات سانگ یانگ شامل تیوولی، کورنادو، اکتیون، XLV و رکستون G4 به بازار کشور شد و تمامی بسترهای مربوط به فروش و خدمات پس از فروش را فراهم آورد. آخرین اخبار از این شرکت، از راه اندازی خط تولید شاشی بلند تیوولی در آینده بسیار نزدیک در کارخانه احداثی رامک خودرو حکایت دارد تا دوباره محصولات سانگ یانگ در ایران به مونتاژ برسند.
سایپا پس از رونمایی از سدان رهام، به نظر می رسد که عزم خود را برای روانه ساختن نخستین خودرو کراس اوور تماما وطنی جزم کرده است. تصاویر طرح ابتدایی این محصول در رسانه های کشور منتشر شده است و به نظر می رسد محصول بعدی سایپا یک کراس اوور ساب کامپکت است که بتواند جای خالی دیگر محصولات را برای ایرانیان پر کند. البته سایپا پیش تر مدل کوییک را معرفی کرده بود که به نوعی جزء کلاس کراس اوورها به شمار می رود.
اولین شاسی بلند استتار شده تاریخ ایران
در روز های گذشته نیز تصاویری از یک دستگاه خودروی شاسیبلند استتار شده در خیابانهای پایتخت در رسانه ها منتشر شد که خبر از عرضه یک محصول جدید در آیندهای نزدیک در بازار کشورمان را میدهد. راهی شدن خودروهای جدید، قبل از معرفی، برای تست در خیابان همواره از سوی بسیاری از شرکت ها به صورت استتار شده به همراه پوشش بر روی آن صورت می گیرد. حال اما به نظر می رسد که این روش به خودروسازان داخلی ما نیز سرایت کرده است چرا که پس از مدل رهام، حال دومین خودرو استتار شده در خیابان های ایران به چشم خورده است. طبق اطلاعات به دست آمده و احتمالات موجود، خودرو مورد نظر شاسیبلند لندفورت است که با دو نوع پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی و توربوشارژر از سوی شرکت زامیاد به بازار عرضه خواهد شد.