بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 

بلوک شرقی، همزاد موفق صنعت خودرو ایران

 
بازار خودرویی کشور ایران امروزه تا حد زیادی به بازار خودرو کشورهای بلوک شرقی اروپا شباهت دارد. دلیل این شباهت نیز در نقاط اشتراک فرهنگی، سیاسی و مخصوصا اقتصادی بین ایران و کشورهای این ناحیه از اروپا نهفته است که باعث می شود این دو منطقه از دیدگاه خودرویی به یکدیگر نزدیک باشند. اما صنعت خودرو بلوک شرقی اروپا چه ساختاری دارد و ویژگی های برتر این منطقه در خودروسازی چیست؟
اگر بر نقشه کره زمین به دنبال ناحیه هایی به پیچیدگی و حساسیت مناطقی چون خاورمیانه باشیم بدون شک مکان های زیادی را نخواهیم یافت که به اندازه خاورمیانه از دیدکاه استراتژیک و تاریخی پیچیده و حساس باشند. اما در تاریخ معاصر کره زمین، منطقه اروپای مرکزی و شرقی (CEE) که در دوران جنگ سرد به بلوک شرقی مشهور بود یکی از مناطق جنجالی و حساس جغرافیایی کره زمین در اروپا است که در طی تاریخ مخصوصا در دوره معاصر پستی و بلندی های زیادی به خود دیده است.
 
این منطقه به صورت کلی از 18 کشور تشکیل می شود که مهم ترین آن ها را لهستان، مجارستان، آلمان شرقی (پیش از اتحاد)، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و کوزوو تشکیل می دهند. این منطقه به واسطه تاریخ پر مخاطره و اقتصاد ویران خود نتوانست در ابعاد اروپای غربی رشد کند و از این رو هنوز هم در راستای توسعه گام برمی دارد.
 
صنعت خودرو در CEE
 
صنعت خودرو در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) وامدار کشورهای پیشرفته تر اروپایی و آسیایی است که با سرمایه گذاری های خود در این منطقه از اروپا، بازار خودروهای اقتصادی را رونق دادند. از سوی دیگر یکی از مهم ترین المان های شکل دهنده بازار فعلی خودرویی این منطقه وضعیت معیشتی و جایگاه اقتصادی کشورهای خودروساز و مصرف کننده این منطقه است که باعث می شود فاکتورهایی چون دوام و هزینه های نگهداری اندک برای مردمان این منطقه از طراحی و آپشن های رفاهی جایگاه بالاتری داشته باشد. پنج کشور برتر خودروساز در این منطقه را لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و رومانی تشکیل می دهند که در این میان بالاترین تیراژ تولید در اختیار جمهوری چک است. 
 
خودروسازان برتر CEE
 
تنوع برندهای خودرویی در اروپای مرکزی و شرقی به مراتب فراتر از جایی چون ایران است. این جمله تنها به تنوع برند محدود نمی شود بلکه دلیل آن در تعدد خطوط تولید در این بخش از اروپا است که نشان دهنده سرمایه گذاری های بزرگ و بلند مدت برندهای برتر خودروساز در این منطقه است. یعنی دقیقا همان چیزی که ایران همیشه از آن محروم ماند.
 
برندهای فعال در حوزه CEE شامل اشکودا، فورد، فیات، رنو، پژو-سیتروئن اپل، تویوتا، داچیا، هیوندای و کیا می شود که در این میان برند اشکودا (از زیرمجموعه های فولکس واگن) با تکیه بر سابقه بسیار خوب برند مادر در منطقه اروپای غربی و بازار جهانی، بهترین فروش را تجربه می کند.
 
شباهت های بازار خودرویی CEE و ایران
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با شباهت های میان صنعت خودروسازی ایران و منطقه اروپای مرکزی و شرقی می گوید: «اصولا بازار خودرو هیچ کشوری شبیه به هیچ کشور دیگری نیست چرا که دارای تفاوت های اقتصادی و فرهنگی هستند. اما بازار خودرو ایران شباهت هایی با بازار خودرو منطقه CEE، شمال آفریقا و برخی مناطق آسیای شرق دارد که دلیل آن همسطح بودن شرایط اقتصادی در این مناطق است که یا توسعه نیافته اند یا در حال توسعه هستند.»
 
او ادامه می دهد: «عمده جمعیت جوامع این کشورها را سطج متوسط جامعه تشکیل می دهند از این رو برای این افراد اهمیت بسیاری دارد که خودرویی برگزینند که از کلاس اقتصادی باشد و قیمت نهایی و هزینه های تعمیر و نگهداری آن پایین باشد. در نتیجه خودروهای تولیدی در منطقه CEE می تواند مطلوب کشورهای این منطقه باشد، همانطور که در حال حاضر شاهد موفقیت های محصولات زیرمجموعه داچیا برند رنو در ایران هستیم.»
 
شکوهی در رابطه با ویژگی های برتر خودروهای تولیدی منطقه CEE که آن ها را برای بازار خودرو کشوری چون ایران مناسب می سازد می گوید: «این خودروها هزینه تولید پایین و طراحی بسیار ساده دارند و در عوض در فرایند تولید آن ها بر کیفیت فنی، دوام و هزینه های نگهداری تمرکز شده است. در حالت کلی این خودرو ها در قبال مبلغ پرداختی کیفیت نسبتا بالایی دارند. خریداران نیز این خودروها را به همین دلیل خریداری می کنند، نه صرفا به خاطر برند آن ها چرا که بیشتر این خودروهای اقتصادی اصولا ساخته و پرداخته برند ماد نبوده و در حقیقت نمونه های کسترش یافته خودروسازان کوچک محلی هستند که طی یک سرمایه گزاری به تملک برند ماد در آمده اند.»
 
جدا از شباهت های میان بازار خودرویی ایران و منطقه CEE باید مدنظر داشت که درحال حاضر خودروها و برندهای بسیار متنوع و پیشرفته ای در منطقه CEE به خودروسازی مشغول هستند و هرچند معدود خودروهایی چون رنو L90 (داچیا لوگان) و رنو ساندرو (داچیا ساندرو) از این منطقه در ایران به تولید می رسند اما برندهای برتر دیگری چون اشکودا و تویوتا محصولات بسیار مناسبی را در این منطقه تولید می کنند که متاسفانه پای آن ها به ایران باز نشد.
 
درصورت بازگشایی دروازه های تجاری ایران با کشورهای دیگر و داشتن اقتصادی آزاد می توان بیان کرد خودروهای برتر تولیدی منطقه CEE بهترین گزینه های برای تولید و عرضه در بازار خودروهای اقتصادی ایران محسوب می شوند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.