سه-هیچ: تاخت و تاز سه جانبه چینی ها در بازار خودرو ایران

 

سه-هیچ: تاخت و تاز سه جانبه چینی ها در بازار خودرو ایران

 
شرایط بازار خودرو ایران به سرعت در حال تغییر است و ممکن است در سال های آینده از تابستان 97 به عنوان نقطه عطفی در تاریخ خودرو یاد شود. ایران خودرو کاهش تیراژ ۴/ ۱۱ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی از عرضه منظم خودرو به بازار ناتوان مانده است که شرایط سایپا و پارس خودرو تا حدی بهتر است و ظاهرا هنوز اثر تحریم ها بر این دو شرکت هویدا نشده است.
 
این در حالی است که طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان نیز روندی کاهشی داشته است. بر این اساس، در مجموع ۷۸ هزار و ۷۸۰ دستگاه انواع خودرو سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی در تیر امسال تولید شده که در مقایسه با ماه قبل از آن، ۱۱ درصد کاهش را به خود می ‌بیند. همچنین هر سه خودروساز بزرگ داخلی در تیرماه و نسبت به خرداد، کاهش تیراژ را تجربه کرده‌ اند. ایران‌خودرو تنها ۳۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه انواع محصول سواری را در اولین ماه تابستان امسال به تولید رسانده بنابراین در مقایسه با خرداد، ۱/ ۱۶ درصد کاهش تولید خودرو داشته است.
از سایپا نیز خبر می‌ رسد این شرکت با تیراژ ۲۴ هزار و ۲۶۲ دستگاهی در تیر، کاهش تولید ۵/ ۵ درصدی را نسبت به خرداد به ثبت رسانده است. در نهایت، پارس خودرویی‌ ها نیز که ۱۶ هزار و ۲۲ دستگاه انواع سواری را در تیر تولید کرده ‌اند، نسبت به ‌ماه قبل از آن، با کاهش ۵/ ۵ درصدی روبه‌رو شده‌ اند.
 
نزولی شدن تولید ماهانه خودروسازان اما از خرداد شروع شد، چراکه در این ماه نسبت به اردیبهشت، تیراژ محصولات سواری حدود ۳۰ درصد پایین آمد. حالا نیز روند نزولی ادامه یافته و از آنجا که تحریم ‌های دولت ایالات‌متحده آمریکا نیز علیه خودروسازهای ایران آغاز شده، پیش‌ بینی می‌ شود این روند نزولی همچنان ادامه یابد.به گفته قطعه سازان در صورت ادامه وضع موجود کاهش 80 درصدی تیراژ قابل تصور خواهد بود.
 
 
با وجود کاهش تولید خودرو که طی تیر ماه و همچنین چهار ماه ابتدایی امسال گریبان خودروسازی کشور را گرفته، محصولات چینی با افزایش تیراژ رو به ‌رو شده ‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۴۱ هزار و ۱۵۷ دستگاه انواع خودروی چینی از سوی خودروسازان بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰‌درصد افزایش را نشان می ‌دهد.
هرچند چینی‌ ها نیز متاثر از تحریم‌ های آمریکا علیه خودروسازی ایران هستند، با این حال از آنجا که حضور خاصی در بازار خودرو این کشور ندارند، در دوران تحریم نیز ظاهرا قصد ندارد تا ایران را ترک کنند.
 
 
طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌ دهد در بین محصولات ایران ‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۴۸ هزار و ۶۹۶ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.
در بین دیگر محصولات پژویی ایران ‌خودرو نیز پژو ۴۰۵ با کاهش تولید در چهار ماه نخست امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۳۳ هزار و ۶۰۸ دستگاهی، ۴/ ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. دیگر محصول پژویی ایران‌ خودرو به نام پارس نیز در چهار ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است.البته این روند کاهشی تنها محدود به خودروهای شیر نشان پژو نمی شود و براساس آمار موجود حتی سمند، دنا و رانا نیز با کاهش تولید روبرو شده است.
 
در میان خودروهای مونتاژی هم در حالی شاهد افزایش ۱۲۰ درصدی تیراژ هایما S5 هستیم که تولید سوزوکی گرند ویتارا حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین دیگر محصول چینی ایران‌ خودرو به نام دانگ فنگ، آماری ۹ هزار و ۱۹۸ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و بر این اساس، هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تیراژ داشته است.
 
 
علیرغم کاهش 20 درصدی تیراژ کیا سراتو، تیبا که با رشد قابل ‌توجه 47.6 درصدی حالا تقریبا هم تیراژ پراید شده است و براساس برنامه ریزی های سایپا قرار است تا در آینده به کلی جایگزین پراید شود، هرچند با توجه به تحریم ها این احتمال وجود دارد که شاهد به تعویق افتادن این پروسه باشیم.
افزایش ۶/ ۳۵ درصدی تیراژ برلیانس در کنار رشد 121 درصدی تولید چانگان مهر تایید دیگری است که از گسترش فعالیت چینی ها در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا حکات می کند.
تولید خودرو
 
تندر ۹۰ رفتنی شد؟
 
تمام این موارد با توجه به کاهش تیراژ 34.1 درصدی تولید تندر نود در پارس خودرو و کاهش 60 درصدی تیراژ تولیدی تندرهای پارس خودرو و کم شدن 28.4 درصدی تولید ساندرو نشان می دهد که حال و روز محصولات رنو نشان در خطوط تولید خودروسازان داخلی چندان تعریفی ندارد.
 
چینی شدن تولیدات داخلی
 
افزایش تیراژ تولیدات چینی تنها اتفاق تازه در صنعت خودرو ایران نیست بلکه به دلیل وضع تحریم ها و بروز مشکلات متعدد برای قطعه سازان به نظر می رسد که باید شاهد استفاده روز افزون از قطعات چینی در تولیدات داخلی باشیم. این وضعیت به حدی جدی است که حتی مسئولان صنعت خودروسازی کشور نیز به صراحت از جایگزین شدن قطعات چینی و ترکیه ای به جای نمونه های اصلی فرانسوی خبر داده اند. از این رو به نظر می رسد که در شرایط تحریم نفوذ صنعت گران چینی به خطوط تولید خودروسازان داخلی روز به روز پر رنگ تر شود.
 
 
نفوذ چینی ها به بازار خودروهای لوکس
 
ممنوعیت واردات تنها بخشی از مشکل در سطح بالای بازار خودرو است. کاهش شدید ارزش پول نیز مسئله دیگریست که باعث شده دامنه نفوذ خودروهای چینی به مرز 200 میلیون تومان برسد. این موارد در حالی مطرح می شود که به دلیل شرایط اقتصادی از قدرت خرید مشتریان کاسته شده است و حالا می توان گفت که مشتریان ایرانی نه تنها شانسی برای خرید خودروهای به روز آلمانی یا ژاپنی ندارند، بلکه باید با صرف نظر از کره ای ها و فرانسوی ها به خرید یک خودرو چینی گران قیمت دلخوش باشند. در واقع به نظر می رسد که در صورت محاسبه قیمت ها با دلار 8000 تومانی (بازار ثانویه) شاهد گسترش حیطه عملکردی خودروسازان چینی تا حدود 300 میلیون تومان باشیم و در چنین شرایطی می توان گفت که بازار خودرو ایران از رده های قیمتی پایین تا بالاترین سطوح (قابل خرید برای عموم مردم) یکپارچه چینی خواهد شد.
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

داریوش
11

رسما شدیم مستعمره چین، تموم شد رفت!
16:42  1397/05/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۲۵ اسفند : سلام الان زنگ زدن از نمایندگی گفتن فردا بیایید تحویل بگیرید. ان شاالله که برای همگی شما هم بزودید تحویل بدن😥
شاهین g : دروغ گو تر از این سایپا نیست دیروز تماس گرفتم گفتن سخا ۱۲ و ۱۳ اذر داره فاکتور میشه امروز تماس گرفتم گفتن هیچ خبری نیست به ما هم مربوط نیست گفتم پس به کدوم خری مربوطه گفت واحد بازاریابی و فروش برو اونجا دوستان هیچ خبری از ماشین نیست اینا دزدن پولمونو خوردن یه اب هم روش گفتم انصراف بدم چقدر زمان میبره پولو بدین گفت ۲ماه فقط خدا لعنتشون کنه چاره کار فقط تجمع هست
حسینی : من امار گرفتم تمام فروش فوقالعاده ها شهرستانی هستن وعمدشونم اذر ماه تکمیل وجه کردن سایپا خیالش راحته اینا چون شهرستانی هستن نمیان برای تجمع یا براشون سخته یا متحد شدن همشون خیلی سخته
حمزه شاهین جی : گفتن که دست مانیست تاریخ دقیقی ندارد خیلی سرصدا کردم فایده ندارد باید دوستانی ک تهران هستن برن شرکت سایپا ک فاکتور بکنن
حسینی : هر وقت صحبت تجمع میشه میان میگن فاکتور شروع شده اصلا هیچی از فروش فوقالعاده ها فاکتور نشده یک نفر پیدا کنید ۱۲یا ۱۳ اذر فاکتور شده باشه سایپا دروغ میگه داره زمان میخره
حسینی : دروغ میگن اصلا فروش فوقالعاده فاکتور نکردن شما یکنفر ۱۲یا ۱۳اذر بیار فاکتور شده باسه اصلا نیست
سهند ۷اردیبهشت : منم دیروز رفتم نمایندگیم گفت تا ۱اردیبهشت فاکتور شده ان شاالله بزودی برای شما فاکتور میشه
شاهین جی سانروف : دوستان شاهین جی فروش فوق العاده آذر پذیرش ۱۲ آذر لطفا هر کی فاکتور شد بیاد اینجا اعلام کنه الان تماس گرفتم اپراتور گفت ۱۲ آذر داره فاکتور میشه ‌و بر اساس سخا داره فاکتور میشه گفتم باز مثل اون ۱۱ آذر ۸. با این ۱۲ طول میکشه گفت ن روند فاکتور خیلی خوب شده اگر همینجوری پیش بره تا آخر ما ۱۴ آذر فاکتور میشه بازم خدا داند لطفا اطلاع بدین حتی بچه های ۱۳ آذر پذیرش شدن
شاهین پلاس ۱ : خراب شده فاکتور نمیکنه
Reza : خواهش میکنم آقا صادق من شاهین دستی رو اولین ماشینم از سایپا خریدم با توجه به تجربه ماشین های ایرانخودرو مثل رانا پارس و هایما ، پذیرش گارانتی ایران خودرو و سایپا تقریبا با هم برابر هستن البته مکانیک و استادکارهای ایرانخودرو رو بهتر و با تجربه تر میدونم هر قطعه ای از شاهین من مشکل داشت راحت گارانتی کردن اما پاسخگویی و برخورد نمایندگی های سایپا خوب نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارش : کسی خبر جدید نگرفته از دوگانه سوز
آذر 11 : بعد پلاک شدن چه قدر طول می کشه ماشین بدن؟ امروز پلاک شدم
ساینا اس : سلام... من پیش فروش ساینا اس23 بهمن 403 هستم 4 تیر 404 هم تکمیل وجه کردم کسی نمیدونه کی تحویل میدن... راستی یه همکار دارم شاهین تبدیل کرد به ساینا اس19 خرداد404 تکمیل وجه کرد24 تیر ماشینشو دادن
کرد : برای رضای خدا کسی میدانهجواب بدین......برا ساینا دوگانه باید خرداد تکمیل وجه می کردم ولی هیچ خبری نیست....وام آوردم ماشین رو برا مسافرکشی میخوام الانم بیکارم..هرچی هم زنگ میزنم سایپا جوابمو نمیدن
رضا پیش فروش : سلام دوستان. من دیروز یه سوالی پرسیدم ولی ظاهرا بعصی دوستان با اسم من نمیدونم به چه علت اینجا کامنت گذاشتن. خواستم خدمتتون بگم من نیستم حواستون باشه. من پیش فروش بهمن هستم با موعد تحویل مرداد.
تحویل 6 تیر : سلام از دوستان کسی هست امروز فاکتور شده باشه؟
هونیا : مبارکتون باشه انشالا طرح مادران بودین؟
اطلس آذر ماهی مرودشت : آره واقعا مثل اینکه حضوری رفتن خیلی تاثیر داشته
ساینا اس : حتما یه دکتر اعصاب برو پس ، اگر ماشین نداری نا برات اسنپ بگیرم.
اطلس بهمن ماه : برای من دعوتنامه دیروز اومد بله تغییر رنگ هست میشه رنگ رو تغییر داد و مبلغ دعوتنامه 256 میلیون هست