از روزي كه چرخهاي اتومبيل روي خيابانهاي شهرها به حركت درآمدند معايب و محاسن آنها نيز زير نگاه تيز بين متخصصان مختلف به نقد كشيده شد. يكي از عمده ترين مشكلاتي كه با ظهور اتومبيل پديدار گرديد مسئله ايمني و تبعات زيست محيطي اتومبيل است. ايمني يك ضرورت است كه تا آخرين روز حيات يك خودرو بايد وجود داشته باشد. در اين ميان بروز تصادفات مختلف و ضايعات گسترده جاني و مالي مسوولين ترافيكي كشورهاي جهان را به طراحي روشهايي براي بررسي ميزان ايمني خودروها به صورت دوره اي وادار نمود كه در اين راستا معاينه فني به عنوان مجموعه اي از قوانين ،آزمونها و روش هاي اجرايي با استفاده از تجهيزات خاص براي هر آزمون معرفي گرديد و هم اكنون بيش از نيم قرن از اجراي طرح در كشورهاي پيشرفته دنيا گذشته است .
به گزارش روابط عمومی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران سید نواب حسینی منش از ارتقا سطح کیفی و نظارتی آزمون های معاینه فنی خودروهای سنگین در مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد.
وی در توضیح این مطلب افزود در آزمون آلایندگی خودروهای سنگین، میزان کدری دود خروجی از خودروی دیزل در حداکثر دور موتور مورد ارزیابی قرار می گیرد. در همین ارتباط این مجموعه با هدف نظارت بر رویه تست و به صفر رساندن خطای آزمونگر در صحت ثبت نتیجه، نسبت به تجهیز کلیه مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین به دور سنج دور موتور اقدام نموده است. در حال حاضر کلیه مراکز مذکور ملزم به استفاده از دورسنج در آزمون آلایندگی بوده و بررسی آلایندگی در خودروهای دیزلی با دقت مضاعف و نظارت بیشتر در حال انجام است.
حسینی منش در خصوص اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی اظهار داشت:
با عنایت به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال براساس تصمیم سازی دولت از ابتدای آبان ماه، در قالب اجرای فاز دوم طرح کاهش، معاینه فنی خودروها در تمامی ساعات شبانه روز در شهر تهران توسط دوربین کنترل و به صورت مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون خواهند گردید.
انجام فاز اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از ابتدای آبان ماه سال 95 آغاز شده و اجرای این طرح موجب گردیده درصد خودروهای فاقد معاینه فنی حداقل 33 درصد کاهش یابد. ضمنا از ابتدای آغاز اين طرح تاكنون بالغ بر ٤ ميليون و ٤٠٠ هزار خودروی فاقد معاينه فنی از طريق دوربين های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافيك اعمال قانون شده اند.
حسینی منش در خصوص تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اظهارداشت: براساس آمار مراکز 27 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت آلایندگی مردود و پس از رفع ایراد موفق به اخذ معاینه فنی گردیده اند. در صورت تعمیم این درصد به تعداد دو و نیم میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه در شهر تهران، با انجام معاینه فنی دوره ای، آلایندگی بالغ بر 675 هزار دستگاه خودرو برطرف خواهد شد. بدیهی است یکی از مهمترین کارکرد های انجام معاینه فنی کنترل وضعیت تولید آلایندگی در خودروها بوده و خودروها جهت تردد در شهر بایستی دارای تولید آلایندگی در شرایط استاندارد باشند.