آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 
وایر (Wire) به معنای سیم، یکی از بخش های فنی پیشرانه است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا سیستم دلکو به شمع سر پیشرانه است تا مخلوط سوخت و هوا به بهترین شکل ممکن منفجر شود. هر نوع ایراد در این سیم ها می تواند به روشن شدن چراغ چک، عملکرد بد پیشرانه، عدم جرقه سیلندر، انفجار در اگزوز، برق دزدی و اتصالی، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی منجر شود.
 
خوشبختانه وایرها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی شوند اما هر از گاهی نیاز به سرویس های دوره ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند. از این رو در حفظ و نگهداری خودرو لازم است تا وایرها را از چند جهت مورد بررسی قرار دهید:
 
1-وایرها باید با بست های مخصوص درجای خود محکم شوند. رها و آزاد بودن وایرها در دراز مدت به شل شدن محل اتصال به دلکو یا شمع منجر و موجب عدم جرقه یا آسیب دیدگی فیزیکی وایر و برق دزدی می شود.
 
 
2- محل اتصال به دلکو و شمع باید محکم باشد. در حقیقت وایر نباید به راحتی و با فشار اندک از دلکو یا شمع جدا شود.
 
3- محل اتصال به دلکو یا شمع باید کاملا براق و تمیز باشد. این محل ها را هر از گاهی با سمباده تمیز و از اتصال محکم آن ها اطمینان حاصل کنید.
 
4- بدنه وایر را از نظر آسیب های فیزیکی بررسی کنید. هر نوع آسیب کوچک در بدنه وایر می تواند به برق دزدی و عدم جرقه منجر شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک و بروز انفجار های متعدد در اگزوز است.
 
چه زمانی باید وایرها ار تعویض کرد؟
1- زمانی که در بدنه وایر آسیب فیزیکی شدید مشهود باشد.
2- محل تماس وایر با دلکو و شمع دچار خوردگی و آسیب دیدگی شدید باشد.
3- وایر دچار بریدگی یا له شدگی شده باشد.
4- درصورتی که از سیستم برق جدید با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
 
هنگام تعویض وایرها به چه نکاتی توجه کنیم؟
1- ترجیحا وایرها را بصورت کیت و همه را یکجا تعویض کنید.
2- از وایرهای استاندارد کارخانه بهره بگیرید مگر انکه از سیستم برق جدید با ولتاژی فراتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
3- برای جایگزین کردن وایرها آن ها را یکی یکی از جای خود خارج کرده و با نمونه جدید جایگزین کنید تا ترتیب احتراق پیشرانه را بر هم نزنید.
4- به طول وایرها توجه کنید. بیشتر خودروهای جهان دارای وایر با طول های مختلف هستند که بر اساس نزدیکی یا دوری هر سیلندر نسبت به دلکو اندازه گیری شده اند.
 
5- از محکم بودن اتصال دو سر وایر به دلکو و شمع اطمینان حاصل کنید.
6- ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود را به ذهن بسپارید یا بر روی پیشرانه یا دلکو حک کنید. همچنین می توانید وایرها و پلاتین های دلکو را با برچسب علامت گذاری کنید.
 
نکات مهم
 
1- ترتیب احتراق در همه پیشرانه های 4، 6، 8 و ... با یکدیگر یکسان نیست. به این ترتیب درصورتی که ترتیب احتراق را برای چیدمان صحیح وایرها بر روی پیشرانه و دلکو فراموش کرده اید، باید به دنبال ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود باشید. به عنوان مثال ترتیب احتراق پیشرانه V8 شورولت الزاما با فورد یکسان و مشابه نیست.
 
 
2- برای تعویض وایر ها پیشرانه را خاموش و حتما از دستکش کار استفاده کنید. برق جاری در وایرها به هنگام روشن بودن پیشرانه ولتاژ بسیار زیادی دارد. اگرچه این ولتاژ جریان پایینی دارد، کشنده و خطرناک نیست اما می تواند باعث درد و انقباض عضلانی شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعویض وایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد