آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 
وایر (Wire) به معنای سیم، یکی از بخش های فنی پیشرانه است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا سیستم دلکو به شمع سر پیشرانه است تا مخلوط سوخت و هوا به بهترین شکل ممکن منفجر شود. هر نوع ایراد در این سیم ها می تواند به روشن شدن چراغ چک، عملکرد بد پیشرانه، عدم جرقه سیلندر، انفجار در اگزوز، برق دزدی و اتصالی، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی منجر شود.
 
خوشبختانه وایرها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی شوند اما هر از گاهی نیاز به سرویس های دوره ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند. از این رو در حفظ و نگهداری خودرو لازم است تا وایرها را از چند جهت مورد بررسی قرار دهید:
 
1-وایرها باید با بست های مخصوص درجای خود محکم شوند. رها و آزاد بودن وایرها در دراز مدت به شل شدن محل اتصال به دلکو یا شمع منجر و موجب عدم جرقه یا آسیب دیدگی فیزیکی وایر و برق دزدی می شود.
 
 
2- محل اتصال به دلکو و شمع باید محکم باشد. در حقیقت وایر نباید به راحتی و با فشار اندک از دلکو یا شمع جدا شود.
 
3- محل اتصال به دلکو یا شمع باید کاملا براق و تمیز باشد. این محل ها را هر از گاهی با سمباده تمیز و از اتصال محکم آن ها اطمینان حاصل کنید.
 
4- بدنه وایر را از نظر آسیب های فیزیکی بررسی کنید. هر نوع آسیب کوچک در بدنه وایر می تواند به برق دزدی و عدم جرقه منجر شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک و بروز انفجار های متعدد در اگزوز است.
 
چه زمانی باید وایرها ار تعویض کرد؟
1- زمانی که در بدنه وایر آسیب فیزیکی شدید مشهود باشد.
2- محل تماس وایر با دلکو و شمع دچار خوردگی و آسیب دیدگی شدید باشد.
3- وایر دچار بریدگی یا له شدگی شده باشد.
4- درصورتی که از سیستم برق جدید با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
 
هنگام تعویض وایرها به چه نکاتی توجه کنیم؟
1- ترجیحا وایرها را بصورت کیت و همه را یکجا تعویض کنید.
2- از وایرهای استاندارد کارخانه بهره بگیرید مگر انکه از سیستم برق جدید با ولتاژی فراتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
3- برای جایگزین کردن وایرها آن ها را یکی یکی از جای خود خارج کرده و با نمونه جدید جایگزین کنید تا ترتیب احتراق پیشرانه را بر هم نزنید.
4- به طول وایرها توجه کنید. بیشتر خودروهای جهان دارای وایر با طول های مختلف هستند که بر اساس نزدیکی یا دوری هر سیلندر نسبت به دلکو اندازه گیری شده اند.
 
5- از محکم بودن اتصال دو سر وایر به دلکو و شمع اطمینان حاصل کنید.
6- ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود را به ذهن بسپارید یا بر روی پیشرانه یا دلکو حک کنید. همچنین می توانید وایرها و پلاتین های دلکو را با برچسب علامت گذاری کنید.
 
نکات مهم
 
1- ترتیب احتراق در همه پیشرانه های 4، 6، 8 و ... با یکدیگر یکسان نیست. به این ترتیب درصورتی که ترتیب احتراق را برای چیدمان صحیح وایرها بر روی پیشرانه و دلکو فراموش کرده اید، باید به دنبال ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود باشید. به عنوان مثال ترتیب احتراق پیشرانه V8 شورولت الزاما با فورد یکسان و مشابه نیست.
 
 
2- برای تعویض وایر ها پیشرانه را خاموش و حتما از دستکش کار استفاده کنید. برق جاری در وایرها به هنگام روشن بودن پیشرانه ولتاژ بسیار زیادی دارد. اگرچه این ولتاژ جریان پایینی دارد، کشنده و خطرناک نیست اما می تواند باعث درد و انقباض عضلانی شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعویض وایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زمستان ۰۳ : پیش فروش تحویل مرداد تبدیل جی با جی ال برای کسی پیامک اومده ؟
سعید شهریور : دوستان بنظرتوندبه ما افزایش میخوره با وجودداینکه شهریور گذشت اخه گفتم ملاک زمان تکمیل وجه راهنمایی کنید ممنون
شاهین : سلام و درود خدمت همه دوستان ۲۱ خرداد تبدیل زدم و تکمیل وجه کردم و به صورت پیش فروش و قرار بود هفته چهارم تیر تحویل بدن ولی هنوز خبری نیست
شاهین : تا ۲۰ خرداد تبدیل زدند کسایی که به صورت پیش فروش بودند همه تحویل گرفتند ولی ۲۱ خرداد هنوز فاکتور نشده
شاهین : سلام تبدیل ۲۱ خرداد زدم پیش فروش ولی خبری نیست
شاهین : اینایی که میگن تبدیل بزنید منتظرن تعداد کمتر بشه زودتر نوبت خوشون‌بشه
تبدیل نزنید : تبدیل زدن یعنی این که زیر بار این شرکت خراب شد بری مطمن باشین مجبورن بدن مخصوصا الان که دادستانی ورود کرد
سایپا دزد و نادرست : درد بلای مدیران ایران‌خودرو هزار برابر بخوره تو سر مدیران سایپا داداشم اسفند پیش فروش ۲۰۷ پانا ثبت نام کرد ۳۰۰ پرداخت کرد شهریور تکمیل وجه کرد امروز ماشینو تحویل گرفت ۳ روزم زودتر بهش دادن همش منو مسخره می‌کنه بخاطر سایپا بی شرف خاک عالم تو سر سایپا نابود بشین انشاالله
سرباز : کجان اونا که دوساعته فاکتور میشدم پس چرا منم آذریم یکم تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده یکم دو ساعت فاکتور شدند مشکوکه بنظرم.
سیدرضا : سلام دوستان من تحویل 12اذربودم تبدیل زدم شاهین جی نمی دهند تبدیل بزنید همین بدون سانروف ازدست ندهید،مبلغ 112 تومن سودتاخیرومبلغ 22 تومن سانروف محاسبه کردن ، اوضاع ازاین بدترخواهدشد ،خوددانید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مینا : لذتی که در دادن است در کردن نیست توسی برو خودتو اصلاح کن
آرتان : مبارکه دوست عزیز شماره پذیرشت چنده برای من پذیرش 25 بهمن 12181560
تحویل 31شهریور : اره من هم مثل تو شایدتحویل دادن
سیامک : نگران نباش این برای منم که 20 اسفند تکمیل وجه کردم اومده تو سیستم به طور خودکار برای همه فرستاده من و شما بقیه کسانی که تو اسفند تکمیل وجه کردیم لب مرزی برای فاکتور شدن هستیم و اصلا به این پیام ها توجهی نکن
تحویل 31شهریور : دوستان تحویل شهریورکسی فاکتورشده
تحویل شهریور : تادی ماه منتظرتحویل باشید
جواد : من الان فاکتور شدم پذیرش24بهمن فوق العاده
تحویل شهریور : مال من هم به روزشده هنوزتااخرمهرشایدبدشایدنده
علی دوگانه : اگه منظورت قسمت بالای سایت هست برا منم زده فاکتور شده ولی بالاتر از توضیحات شماره گذاری نوشته تخصیص شده شرکت خودش میدونه چیکار کرده
علی بی پلاک : اصلا قرار نیست حرف اضافه دادن بزنیم ما همه گیر پلاکیم پول دادیم چکا رو هم دادیم منتظر پلاکیم اگ بخایم اضافه بدیم باید دیر کرد هم بگیریم وگرنه اگ فاکتور شده و دیر کرد نمیدن پس اضافه هم نگیرن دیگه پس لطفااگ بخاطر ما دلت میسوزه فقط حرف پلاک بزن