بخت به دورگه ها رو می کند/آیا تولید خودرو پاک در ایران عملی است؟

 

بخت به دورگه ها رو می کند/آیا تولید خودرو پاک در ایران عملی است؟

 
استقبال مردم نسبت به خودروهای هیبرید در ابتدای حضور آن ها در بازار به نحوی بود که گویی با پدیده ای طرف هستند که در زبان مادری پارسی آن را «جیز» خطاب می کنیم. اما رفته رفته با برندسازی، تولید محتوا و تحلیل شیوه عملکرد خودروهای هیبرید، مردم نیز به این خودروها روی آورده و این گونه هیبرید ها در بازار کشور جا باز کردند.
 
البته نقش برجسته فاکتورهایی چون مصرف سوخت بسیار کم، آلایندگی پایین، استهلاک و هزینه نگهداری کم تر، قابلیت طی مسافت قابل توجه، معافیت تردد در مناطق زوج و فرد و طرح ترافیک و قیمت بسیار معقول و رقابتی در مقایسه با نمونه های بنزینی، باعث شد تا خودروهای برقی و مخصوصا هیبرید به آرامی در میان مشتریان و خریداران و مخصوصا کسانی که روزمره مسیر زیادی را تردد می کنند، محبوب شوند.
 
اما دیری نپایید که ورق برگشت و سر نزاع دولت با هیبرید و برقی ها با لغو معافیت تردد در مناطق طرح ترافیک، افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو ها و انتقال اطلاعات اشتباه به ریاست جمهوری بالا گرفت و این خودروها رفته رفته اقبال خود را از دست دادند. تلاش های بسیار رسانه های تخصصی حوزه خودرو بالاخره جواب داد و هرچند نتیجه مثبت چندانی به همراه نداشت، حداقل باعث شد که دولت مردان با پدیده پیچیده خودروهای هیبرید و برقی بیشتر آشنا شوند و در بیانات خود پیرامون این موضوع احتیاط بیشتری به خرج دهند.
 
روز گذشته خبری مبنی بر امضا توافق نامه ای سه جانبه میان آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی پیرامون تولید خودروهای برقی و هیبرید منتشر شد که هرچند دیر اما خبر خوبی است.
 
در این راستا، حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، در رابطه با این تاخیر در درک نیاز به حضور خودروهای پاک در سبد محصولات خودرویی کشور می گوید: «به نظر من برای انجام هر کار خوب و درست هیچ وقت دیر نیست. بحث آن است که تا سال 2030 بیش از 30 تا 35 درصد میل بازار خودرو جهانی به خودروهای پاک از جمله برقی و هیبرید خواهد بود. شرکت های خودروساز جهان نیز همگی بر این پایه برنامه ریزی می کنند تا به شکل مشترک یا مستقل بخشی از سبد محصول خود را به این نوع خودروها اختصاص دهند. با این اوصاف اگر از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چشم پوشی کنیم، دستیابی به این نتیجه و اقدام در راستای آن هنوز هم دیر نیست.»
 
اجرا، ضعف همیشگی صنعت
 
این کارشناس در رابطه با توان طراحی و تولید این دست خودروها در کشور می گوید: «بحث دانش فنی از بحث تکنولوژی ساخت جدا است. دانش فنی که بیشتر به تئوری و مبانی موضوع بر می گردد؛ شاید تا حدودی در دانشکده ها و میان محققان ما وجود داشته باشد اما اگر قرار باشد این دانش فنی به سوژه قابل تولید تبدیل شود بدون شک به مشکل برخواهیم خورد.»
 
کریمی سنجری ادامه می دهد: «حتی خودروسازان مطرح چینی که در زمینه تولید خودروهای برقی موفق عمل کردند در ابتدای مسیر از بسیاری از خودروسازان مطرح و درجه یک جهانی کمک گرفته اند. هرچند میان ساختار فنی خودروهای برقی و هیبرید با نمونه های رایج سوخت فسیلی تفاوت های بسیاری وجود دارد اما برای تجاری سازی و تولید انبوه کردن آن دانش فنی که در اختیار داریم به حضور، همکاری و مشارکت برخی از شرکت های تحقیقاتی و خودروسازی معروف در این پروژه نیاز خواهیم داشت که این مهم هم در افزایش سرعت و چابکی پیشرفت موضوع و هم در انتقال تکنولوژی و تکنیک های به خصوص کمک می کند. طراحی مجدد چرخ از نقطه آغازین کار بیهوده ای است، در نتیجه به منظور تسریع فرایند باید از تجربه شرکت های پیشرو و متبحر بهره مند شد.»
 
حسن کریمی سنجری در رابطه با میزان حقیقی یا شعار بودن تولید یک خودرو هیبرید یا برقی و احتمال به حقیقت پیوستن این رویا در آینده نزدیک می گوید: «ما در صنایع کشور پروژه های فعال بسیار زیادی داریم اما دو فاکتور در اجرای هر پروژه اهمیت بسیار دارد. اول تبدیل دانش فنی به محصول رقابتی و سپس سرعت انجام این فرایند است که اگر این دو فاکتور رعایت نشود ناخواسته بازار را واگذار می کنیم. متاسفانه در بسیاری از پروژه هایی که در کشور اجرا شده است ما در این دو عامل ضعف داشته ایم.»
 
او ادامه می دهد: «به این معنا که در بسیاری از مواقع دانش فنی داشته ایم اما یا نتوانسته ایم آن دانش را به محصولی رقابت پذیر از دیدگاه قیمت وکیفیت تبدیل کنیم یا اینکه نتوانستیم این رقابت پذیری را دربازه زمانی مشخص و مناسب به دست آوریم بدون آن که از بازار عقب بمانیم. از این رو برای دستیابی به این دو عامل مهم لازم است حتما از کمک یک شریک یا شرکت متبحر و با تجربه کمک بگیریم و دقیقا به همین دلیل، وقوع تحول در زمینه خودروهای پاک و دستیابی به تکنولوژی تولید آن ها در آینده نزدیک را با دیده تردید می نگرم.»
 
سنجری تاکید می کند: «البته حالا که نمی توانیم مستقیم سراغ کشورهای برتر و پیشرو در زمینه خودروهای پاک هیبرید و برقی نظیر غرب، اروپا، ژاپن و کره برویم در عوض می توانیم از شرکت های چینی کمک بگیریم که خود با همکاری کشورهای مطرح جهانی به این سطح از تکنولوژی خودروهای هیبرید و برقی دست یافته اند چرا که آن ها می توانند به عنوان واسطه ای برای انتقال تجربیات و تکنولوژی لازم به صنعت و جایگزینی برای شرکت های درجه یک عمل کنند.»
 
هرچند از نظر بسیاری از کارشناسان ورود به حوزه تکنولوژی خودروهای هیبرید و برقی آن هم درست در آستانه اعمال موج جدید تحریم های خودرویی بر ایران، کمی دیر به نظر می رسد اما آنچه اهمیت بسیار بیشتری دارد، میزان راسخ بودن عزم ارگان های مربوط و میزان حمایت دولت از این ایده است که بدون شک در سرعت دستیابی کشور به این تکنولوژی تاثیر مستقیمی می گذارد.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو پاک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد