ممنوعیت فراموش شده/ وقتی دولت به جای آینده صنعت خودرو بر گذشته متمرکز می‌شود

 

ممنوعیت فراموش شده/ وقتی دولت به جای آینده صنعت خودرو بر گذشته متمرکز می‌شود

 
موکول شدن مشکلات حول صنعت خودرو از سال 96 به 97 همچون تخلفات ورود و ثبت نام تعداد زیادی خودرو خارجی این روزها آن چنان داغ شده که گویی دولتمردان، مشکلات مربوط به واردات خودرو و احتمال اجرای دور جدید تحریم های خودرویی را نادیده گرفته اند و موضوعاتی که باید سال گذشته پیگیری می شد را امروز در اولویت های صنعت خودروسازی قرارداده اند. این درحالی است که این روزها  قطعه سازان، خودروسازان و واردکنندگان با نبود ارز دولتی و حتی آزاد جهت گشایش و تخصیص اعتبارات دست و پنجه نرم می کنند. 
 
البته گرچه رسیدگی به تخلفات خودرویی گذشته مهم و قابل اهمیت است و برای جلوگیری از این چنین تخلفات در آینده موثر است، اما تامل دارد که اکنون نیز مشکلات عدیده ای پیش روی صنعت خودروسازی قرار دارد. از بسته بودن درهای ورودی خودرو به کشور تا نبود ارز و احتمال اجرای تحریم های جدید امریکا و در نهایت خروج برخی شرکای تجاری ایران همگی از جمله مسایل پیش رو است. 
 
حال این پرسش مطرح است که وقتی دولت یکسال پس از تخلفات خودرویی در سال گذشته اکنون به فکر رسیدگی به امور ثبت سفارش های خارج از برنامه است، پس چه زمانی به فکر ممنوعیت واردات، نبود ارز برای واردات قطعه و احتمالا خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی خواهد بود؟ 
 
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در همین زمینه می گوید: « این روزها برخلاف نامه نگاری با آقای وزیر، بیشتر فضا حول تخلفات و ثبت سفارش‌های صورت گرفته در سال گذشته می چرخد نه ممنوعیت واردات و اوضاع نا به سامان وارد کنندگان.».
 
 دادفر تاکید می کند: «در حال حاضر مشکل خودرو و واردات خودرو موضوع دیگری است. اکنون گشایی در فضای واردات خودرو یا تسهیل گری در امر ورود مانده خودروها در گمرکات و نقل و انتقال ها دیده نمی‌شود و حتی امید به بهبود این وضعیت به صفر نزدیک است». 
 
او می افزاید:« اگر می توانستیم ارز با منشا خارجی و مجوز ترخیص خودروهای موجود صادر کنیم، قدم بزرگی در جهت بهبود واردات صورت می گرفت که این امکان نیز فراهم نشد». 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح می‌کند: « دیگر فصل اعلام متخلفان گذشته ، چرا که مهم این است که نباید فرصتی فراهم می شد تا اینگونه اتفاق‌هارخ دهد، حال این مشکل وجود دارد و البته باید به آن رسیدگی شود، اما نه اینکه سایر مشکلات همچون ممنوعیت واردات نادیده گرفته شود. چرا که حرکت به سمت جلو اصلاح اتفاقات گذشته را در بر دارد». 
 به گفته او، در این میان نباید موضوعات به سمتی رود که نشانه‌ها به سمت اشخاصی خاص کشیده شود، بلکه باید آینده صنعت خودرو و وضعیت واردات خودرو برای یکسال آینده برنامه ریزی شود.
 
از ابتدای امسال تاکنون افزایش بی رویه نرخ ارز، نبود ارز دولتی برای واردات خودرو و قطعات، اعلام خروج امریکا از برجام و احتمال اجرای تحریم‌های صنعت خودرو ایران از اوایل مردادماه و در نهایت اعلام خروج برخی شرکای تجاری از صنعت خودروسازی ایران پیش روی دومین صنعت پرسود ایران قرار گرفت. در این میان انتظار می رود دولت با برنامه ریزی‌های دقیق و موشکافانه به خوبی بتواند این صنعت را از کوچه‌های تاریک تحریم‌ها و نوسانات ارزی خارج کند و دوباره صنعت خودرو ایران همانند سال‌های گذشته که نقش موثری در رشد اقتصادی داشته است، بدرخشد. 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد