رپورتاژ - چینیها، ژاپنیها و اروپاییها بازار ماشینهای سنگین در ایران را به دست گرفتهاند، با این حال خودروسازان داخلی چند سالی است در تلاش برای تولید ملی خاور و کامیون هستند و تا به امروز در این زمینه موفق عمل کردهاند. شرکتهای سایپا خودرو دیزل، ایران خودرو دیزل، ارس خودرو و ... چند نمونه از این شرکتها هستند.
خرید کامیون صفر هر یک از این کمپانیها در سایتهای خرید و فروش آنلاین مانند سایت دیوار نیز امکانپذیر است.
سایپا خودرو دیزل و ایران خودرو دیزل دو غول تولید کننده و وارد کننده کامیون و کامیونت در ایران هستند که مهندسان آن برای بومیسازی ماشینهای سنگین سختیهای زیادی گذراندند. سایپا بعد از مونتاژ نمونههای مختلف خودروهای سبک، کامیونهای باری ولوو در مدلهای مختلفی را مونتاز کرد تا به همگان ثابت کند از پس ماشینهای سنگین هم برمیآید. در سایت دیوار خرید کامیون ولوو اف ام 13 کمپرسی در حد نو با هزار کیلومتر کارکرد 330 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. اف ام ایکس یکی از بهترین و جدیدترین محصولات سایپا دیزل است. همچنبن در این سایت خرید کامیون صفر این مدل با قدرت موتور 460 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک به قیمت 610 میلیون تومان معامله میشود. کامیون باری جفت محور ولوو آخرین مدل مونتاژی این کمپانی است که درمرحله پیشفروش به سر میبرد. ظرفیت روغن این کامیون 33 لیتر و قدرت موتور آن 420 اسب بخار است.
ارس خودرو دیزل یکی از زیرمجموعههای شرکت آمیکو است که با استفاده از قطعات باکیفیت اروپایی و آمریکایی توانسته است ماشینهای سنگینی همتراز با کامیون و خاورهای اروپایی تولید کند. ارس خودرو در سطح کشور نمایندگیهای زیادی دارد و این موضوع سبب افزایش کیفیت خدمات پس از فروش خودروهایش و به تبع آن بالا رفتن رضایت مشتریان نیز میشود. همچنین گارانتی سه ساله و پوشش آن تا 200 هزار کیلومتر از دیگر مزیتهای این شرکت به حساب میآید. یک کامیون آمیکو مدل سال 1386 با 370 هزار کیلومتر کارکرد و دارای بیمه بدنه و شخص ثالث در سایت دیوار به قیمت 125 میلیون تومان به فروش میرسد. اگر با چنین مشخصاتی به دنبال یکی از کامیونهای چینی یا ژاپنی باشید، باید پولی حدود 200 میلیون تومان خرج کنید. یک آمیکو کمپرسی در حد نو مدل 1389 با 100 هزار کیلومتر کارکرد و بیمه بدنه تا مهر سال آینده در این سایت به قیمت 150 میلیون تومان آگهی شده است. همچنین در یک آگهی دیگر کامیون کشنده این کمپانی مدل سال 1393 با کارکردی حدود 400 هزار کیلومتر، 270 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. کامیونهای کشنده نسبت به کامیونهای دیگر قیمت بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت این نوع کامیون از سایر کامیونهای به حراج گذاشته شده بیشتر است.
بازار داخلی را دریابید
طبق آمار رسمی در سال 2016، 9 هزار و 580 هزار کامیون در ایران تولید شد و براین اساس کشورمان در رتبه 19 تولید کامیون در جهان قرار گرفت. نمایندگان رسمی شرکتهای خارجی نیز تصمیم دارند با انعقاد قرارداد با شرکتهای اصلی، کار مونتاژ کامیونها را آغاز کنند که البته شرکتهای داخلی بسیاری از پیش اقدام به این کار کردهاند( سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل) از سوی دیگر خرید کامیون صفر تولید داخل تا اندازه زیادی بستگی به عملی شدن طرح جایگزینی خودروهای فرسوده دارد که طبق گزارشات مختلف، هنوز این طرح در ابعاد گسترده اجرا نشده است و همچنان در گوشه کنار کشور، کامیونهای فرسوده هم تردد و هم معامله میشوند.
منبع : ویرلن
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.