تیر خلاص دولت به واردات خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
پس از ماه ها کش و قوس بر سر محدودیت واردات خودرو و پس از آن نوسانات نرخ ارز، در نهایت دولت تصمیم نهایی را گرفت و درهای واردات خودرو را به روی کشور بست. 
 
وارداتی که طی سال های اخیر توانست با رونق در فروش، سرمایه گذاران خارجی را به سمت بازار ایران سوق دهد تا ایران نیز از جمله بازارهای رقابتی در فروش و عرضه خودروهای جهانی باشد. 
 
خودروهایی از فرانسه، آلمان، کره، ژاپن، چین، هند و حتی تایوان که به راحتی می توانستند با نمایندگی ها و خدمات پس از فروش متعدد در بازار خودرو ایران رقابت کنند و در زیر پای ایرانی ها و در خیابان ها جولان دهند، حالا ورودشان به کشور ممنوع اعلام شده است.
 
طی یکسال اخیر تداخل چند اتفاق، عرصه را برای واردات خودر تنگ کرد، گویی بازار بین الملل چشم دیدن رونق صنعت خودرو ایران را نداشت. شاید اتفاقاتی همچون  بسته شدن شش ماهه سایت ثبت سفارش و پس از آن محدودیت ها و اختلالات ثبت سفارش، نوسانات نرخ ارز و در نهایت تاثیر تصمیمات ترامپ بر صنعت خودرو ایران همگی برای زمین زدن واردات خودرو کافی بود. 
 
حال با ممنوع شدن واردات خودرو این پرسش مطرح است که آینده مشاغل مرتبط با واردات خودرو چه می شود؟ همچنین با این تصمیم قطعا سرمایه گذاران خارجی میل کمتری برای ورود به صنعت خودرو ایران خواهند داشت. از طرفی دیگر این مهم مورد اهمیت است که شاید به زودی تعدادی از سرمایه گذاران و شرکای تجاری ایران نیز نسبت به خروج سرمایه شان از ایران اقدامات لازم را انجام دهند؛ راهکار چیست؟ 
 
 امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « در حال حاضر ایران میان یک جنگ اقتصادی است که حتی خودش هم آغازگر آن نبوده است.  با این حال برخی شرکت های محافظه کار خودروسازی خارجی پس از تصمیم امریکا نسبت به خروج از ایران تصمیم بر رفتن گرفتند، اما برخی دیگر که بازار آینده ایران را روشن می پندارند، ماندن را ترجیح دادند.» 
 
او می افزاید: « حال تصمیم امریکا مبنی بر خروجش از برجام، همزمان شده است با نوسانات نرخ ارز در کشور که مجموع همه این رفتارها، به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت برخی اقلام وارداتی شده است، به همین دلیل نباید ممنوعیت واردات خودرو که قطعا مقطعی است را به ضررهای ایجاد شده برای این صنعت تعمیم دهیم». 
 
به گفته کاکایی، با نگاهی به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، متوجه هستیم که فقط واردات خودرو با ممنوعیت همراه شده نه قطعات و لوازم یدکی خودروها.
 
او ادامه می دهد: « بدون شک امریکا در راستای تصمیماتش بر سر برجام، دستش را روی صنعت پر قدرت ایران گذاشته و می خواهد از طریق خودروسازی عرصه را تنگ کند، اما این موضوع نیز به زودی برطرف خواهد شد، چرا که ممنوعیت واردات خودرو لطمه ای به ورود سرمایه به کشور نمی زند». 
 
به گفته کاکایی، نباید ماجرای ممنوعیت واردات خودرو، افزایش نرخ ارز و تصمیمات امریکا برای خروج از برجام را در یک راستا برشمرد، چرا که هر یک در بخشی از صنعت خودرو ایران اثرگذار هستند. 
 
او تاکید می کند:« باید بحران های کلیدی کشور در همه زمینه های پیش آمده، هر یک به تنهایی مدیریت شوند، چرا که امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی و اشتغال نام گذاری شده است، از این رو خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست».
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات خدشه ای به سرمایه گذاری های صنعت خودرو وارد نمی شود، اظهار می کند: « برخی گمان می کنند با ممنوعیت واردات خودرو، سرمایه ها و سرمایه گذاران نیز از این صنعت کوچ می کنند. اما این امر باعث می شود تا سرمایه گذاران به جای واردات خودرو به کشور، نسبت به تولید همان خودروهای هدف برای واردات در ایران سرمایه گذاری کنند». 
 
او می افزاید: « شاید در نگاه اول بازار در بخش واردات خودرو ضرر کند، اما پس از مدتی، درخواست سرمایه گذاری برای راه اندازی خطوط تولید در داخل کشور افزایش می یابد، چرا که پتانسیل تولید خودرو در کشور وجود دارد». 
 
 این کارشناس با اشاره به پتانسیل تولید خودرو در داخل کشور تصریح می کند:« در حال حاضر 90 درصد خودروهای مصرفی مردم ر داخل کشور تولید می شود، از این رو به نظر نمی رسد تصمیم اخیر دولت به سرمایه گذاری های خارجی کشور لطمه ای وارد کند».
 
کاکایی می افزاید: « این امیدواری وجود دارد که با تلطیف اوضاع اقتصادی و برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو، علاوه بر افزایش تولید داخل و کیفیت محصولات، ورود خودروهای لوکس برای متقاضیان خاص نیز از سر گرفته شود، همچنین توجه شودکه منشا همه موانع بر سر راه واردات خودرو داخلی نیست».
 
با نزدیک شدن به مهلت سه ماهه امریکا برای خروج شرکت های طرف قرارداد با ایران، واردات برخی اقلام آن هم به بهانه افزایش بی رویه قیمت ها و همچنین نبود ارز کافی برای واردات برخی اقلام بعضا غیر ضروری ممنوع اعلام شد که خودرو نیز در همین لیست جای داشت. حال وزارت صنعت معدن و تجارت ممنوعیت واردات خودررو را برای کاهش تنش های وارداتی خودرو پیش گرفته است. ازاین رو برخی کارشناسان و صاحبنظران نسبت به کاهش سرمایه گذاری های خودرویی در صنعت خودرو ایران نگرانند. 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاوه
0

تیر خلاص در واقع به اقتصاد کلنگی و دربه داغان ما خورده است!
فقط خودرو نیست که مردم باهاش گرفتاری دارند، کلا زندگی کردن شده مصیبت و چالش و استرس....
حضرات هم که طبق معمول نفسشان از جای گرم بلند شده و می گویند اوضاع رو به راه است و اگر مشکلی هم هست کار دشمن است!!
احتمالا مردم را گاگول فرض کرده اند...!!!!
19:23  1397/04/06
پاسخ دادن
مرتضی
0

حالا راه برای انداختن ماشینهای بی کیفیت با قیمت نجومی به مردم هموارتر شد بزودی چرخها و چراغهای بعنوان اپشن فروخته خواهد شد به نظر اینجانب مردم باید به فکر پرورش اسب یا الاغ باشند در تونل زمان در حال برگشت به گذشته دور هستیم
09:27  1397/04/06
پاسخ دادن
امیر
0

دولت سالهاست که تیر خلاص را به مردم زده است با سیاستهای
نادرست سیاسی و اقتصادی که رکود و بیکاری و فقر را برای مردم
به دنبال داشته است!
13:28  1397/04/04
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟
سارا : 14خرداد
بهنام : سلام ببخشید موعد تحویلت کی بوده ؟
اپشنال : منم خردادم نشده
بهار 403 : سلام لطفاً کسی ک شرایطش مشابه منه راهنمایی کنه من 207 سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودم یکبار پارسال دعوت نامه پیشنهادی پانا برام اومد واریز نکردم از اون موقع تا الان خبری نشده کسی اطلاعی نداره از کجا پیگیری کنم
فرشیدخاطری : Arizo 6پرو من مهرماه اقساطی آریزو 6پرو ثبت نام کردم برج 9فاکتور شده پلاک شده مدارکش اومده تازه درخواست کارت سوخت هم دادم کارت سوختش آمد ولی هنوز ماشین مجوز خروج نگرفته هرچی هم زنگ میزنم صدای مشتریان میگه دست ما نیست دولت مجوز خروج نمیده اگه دولت مجوز خروج نمیده چرا مجوز صدور پلاک میدن خلاصه گول تبلیغات الکی مدیران خودرو رو نخورید من وقتی ثبت نام کرم گفتن قبل ازعید ماشینو تحویل میگیری