نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد تارا v4 : سلام دوستان کسی اتطلاع داره چرا خودرو تارا دو هفته طول میکشه بعد ارسال برسه به نمایندگی شرکت میگه با قطار میفرستن اگه اطلاعاتی دارین جواب بدین
یاسین : سلام دوستانی که برای j7 دو مرحله ای اردیبهشت ، براشون پیامک شاسی اومده ، لطفا بگید چندم تکمیل وجه کرده بودید و چه تاریخی پیامک اومده…ممنون
پلاس : دوستان سلام وقت بخیر ،بعد از اردیبهشت که فاتور بشه تکمیل وجه قبل از ۱۵ مرداد هم هستش ؟ یعنی خرداد و تیر کسی تکمیل وجه کرده؟؟؟
J7 ثبت نام خرداد : ن والا واس ما که چیزی نیومده بقیه چطور؟؟؟
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام وقت بخیر دوستانی که T9 نوشتن اعلام حضور کنن ببنیم چندسال دیگه به ماشین میرسیم!!! اون دوست عزیزی که گفت ثبت نام مرداد هستم شاشی شدم دقیقا چه طرحی بوده؟!
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام یاور جان کرمان موتور اولین فروش T9 که گذاشت برای سال ۱۴۰۴ پیش فروش آذر ماه بود که هنوز دعوت نامه نداده ۱/۲۰۰ گرفت پیش پرداخت ۱۰ روز بعدش فروش اقساطی قیمت قطعی گذاشت با پیش پرداخت ۱/۳۰۰ و ۱/۵۰۰ که من ۱/۵۰۰ رو زدم شما کی ثبت نام کردی که شاسی شدی؟؟
اردیبهشت2 : سلام دوستان آخه کجا دنیا اپراتور اینجوری جواب میده فقط آدم می پیچونن من 20 آبان پلاک شدم مگر برای پلاک نباید بیمه باشه چرا زمان مشخصی نداره ،توی همه مراحل خون جگیر کردن مردمو، سال تمام شد تحویل ماشین داستان شده خسته شدیم ....
J7 : سلام دوستان برا ثبت نام دو مرحله ای خرداد j7 برای کسی دعوتنامه اومده یا ن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان برای درخواست کارت سوخت انلاین من اون قسمتی که سریال سند وشماره پلاک رو میخاد رو وارد میکنم میگه همچین شماره سندی موجود نیست.کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
شاهین : کی بشه از ماهم تحویل بدن🥲🥹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران : دوستان عزیز سورن دوگانه اگر کسی فاکتور شد یا اینکه طرح تبدیل به منبع بزرگ یا چیز دیگه بود لطفا اینجا اعلام کنید تا به همه اطلاع رسانی بشه ممنون از همراهی شما
ساینا : من زدم کمتراز24ساعت بعد فاکتور شدم
بهزاد : منم شکایت کردم، از چند جای مختلف هم شکایت خودمو ثبت کردم، یکم به خودتون بیاید ، بسه این همه حقارت، این وضعیت در شأن منه ایرانی نیست که 4 ماهه تکمیل وجه کردم و باید بدوم دنبال ماشینی که یکساله تمام و کمال پولشو پرداخت کردم
دودوش : خیالت راحت نمیدن
آرش : من فروختم 206 صندوقدار خریدم مدل 99 واقعا راضیم پارس موتور جدید اصلا خوب نیست صد رحمت به موتور قبلی
یاسمن : تو رو خدا جدی تاثیر داره که گزینه sbr را فعال کنم برای ساینا دوگانه تا فاکتور شود خواهشا جواب بدید
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : سلام دوستان من فروش فوق العاده مهر پارسال بودم ماشین رو قبل عید دادن حدود 25 ملیون طلبکارم از سایپا امروز زنگ زدم هر چی از دهنم در میومد بهشون گفتم میخواستم ببینم شکایت حقوقی میشه کرد واسه حق و حقوقمون؟ کسی سر در میاره؟
تبدیل به تک : تبدیل تک و تکمیلی 16 شهریور فاکتورنشدم
امیر آریا نژاد : سلام دوباره دوستان ماه قبل قرار شد یک تجمع اعتراضی بزاریم اما تعداد کمی آمدن. عوامل سایپا دیدن قرار تجمع بشه روند فاکتور کردن کمی شتاب گرفت الان که دیدن شما حاضر نیستید برای گرفتن حق خودتون کاری کنید دوباره فاکتور ها به کندی داره انجام میشه برید کافه نگاه کنید بیشتر فاکتور ها برای ایرانخودرو است. حداقل زنگ بزنید اعتراض کنید حداقل تو سامانه 124 و 136 شکایت کنید. برید دادگاه شکایت کنید با این وضعیت مثل خریداران شاهین و اطلس باید یکسال منتظر باشید. از ما گفتن بود این پیام بماند برای روزی که به حرف من رسیدید
سونیا 23مهر : کسی خبری داره بگه لطفا