نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : سلام بر دوستان تکمیل وجه شده cvt. منم امروز واریز و سخا رو انجام دادم . ببینیم تا آخر سال فاکتور میکنن !!!
علیرضا ، تارا دستی ۳۰ اسفند : به منم همین را گفتم بازبینی و کنترل کیفی!! مثل سگ دروغ میگن
محمد علی ایکس ۵ : سلام آیا مبلغ عوارض گمرکی رو از مشتری خواهند گرفت یا خود شرکت میده با توجه به اینکه پلاک هم شدیم؟
مرتضی : سلام . بیزحمت زمان و آدرس رو یکی بزاره تا همهو بریم برای اعتراض. منم میام .دیگه واقعا خسته شدیم . الان برای مدیران خودرو مردم رفتن دادو بی داد کردن و رسانه ای شد . کلی ماشین از اون روز تحویل دادن . دوستم هم ثبت نام کرده بود اریزو ۶ تحویل گرفت . فقط زمان و آدرس رو اعلام کنید تا هرکی میتونه بیاد . ممنونم
محمد : ما هم در همین اندازه میدونیم. اپراتورهای سایپا هم همینو میگن
علیرضا x5 شهریور : سلام،طبق تعرفه ۱۴۰۴ و افزايش تعرفه و عوارض گمرکی،گمرک بم میگه من چه خودرویی که پلاک شده و چه خودریی که شاسی شده بلید باید عوارض گمرکی ۱۴۰۴ رو پرداخت کنید تا اجازه خروج خودرو خورده بشه،در غیر اینصورت هیچ خروجی انجام نمیشه،کرمان موتور هم براش مهم نیست پولش گرفته،نشسته داره به ریش ملت میخنده،ولی مدیران خودرو پرداخت کرده و محوز ۲۰۰۰ دستگاه رو گرفته، تا دیروز که اعتصاب بود،کامیون ها نمیومدن، دیروز بعدظهر اعتصاب کاميون داران شکسته شد و اعلام بار شروع شدو خدا رد شکر کاميون داران به حقشون رسیدند ولی ما نه
شاهین جی فوق العاده 28اذر : خود کارشناس های سایپا هم نمی‌دونن توقع داری یکی اینجا بدونه
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا هادی این 30 ملیون که میگی باید بدیم فقط برای طرح فرسوده است ؟ یا طرح عادی و مادران هم هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس1403 : کی گفته اینو؟
رضا : برا ما داره میشه 8ماه که تو مرحله تخصیصه😪
وحید 29 بهمن : فاکتور میشی وقتی 29 بهمنی دارن فاکتور میشن توام با تاخیر چند ساعته ولی فاکتور میشی من ساعت 14 تکمیل وجع کردم البته پیش فروش باید باشیا
اطلس G : سلام .توی سایت زده آماده تخصیص.چقدر طول می کشه تحویل بدند؟
207پانا خرداد : چیزی نیس داداش اینا خوردن به ته دیگ از هر مسیری که شده دارن از مردم بدبخت پول میکنن، شدن زالو خدا لعنتشون کنه،داغون شدیم این سه ماه سی سال پیرمون کردن خدا لعنتتون کنه
وحید 29 بهمن : دوستان که 30 بهمن تکمیل کردن تا فردا شب حتما فاکتور میشن مطمعن باشید این بهمن لعنتی تموم میشه میره واسه اسفند
وحید 29 بهمن : ن خیر مابه تفاوت رو خودشون بر میدارن از سود تاخیرت طریقه فهمیدنشم اینه که برای چند ساعت ی مرحله به تکمیل وجع بر میگردی عقب بعدش میری دوباره به مرحله تخصیص .من پیش فروش بودم .تکمیل 29 بهمن سخا برای چند روز بعد بود .فاکتور شدن هم هیچ ربطی به سخا نداره به حرفای کارشناس های سایپا هم اصلا اعتماد نکنید گاوی بیش نیستن
پرستو اطلس دیماه : خدا ازشون نگذره هم افزایش قیمت دادن هم سود تاخیر در نظر نگرفتن برا سری سوم دیماه باید ازشون شکایت کنیم
فرزانه : پس خدارو شکر این همه دیر دادن تحویل 404 خورده
24مهر رشت : اگر نزدیک فاکتور شدین هستین و مهلت سخاتون گذشته زودتر تمدیدش کنید. من فاکتور شدم اما چون مهلت سخا تموم شده فعلا پلاک نشده و نمایندگی میگه حدود 1ماه طول میکشه تا راهور دوباره اقدام کنه