موتور محرک صنعت خودرو دنده عقب گرفت

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
بیشترین میزان تولید ناخالص ملی ایران متکی به نفت است اما در بخش صنایع یکی از مهم ترین‌ها صنعت خودروسازی کشور است که طی چندین سال گذشته و به خصوص پس از رفع تحریم‌ها توانست رشد خوبی را تجربه کند. سرمایه گذاران خارجی به کشور آمدند و امضای قراردادهای خودرویی، هرچند که به تعداد انگشتان یک دست است، توانست موجب رشد این صنعت شود.
 
آمارها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی سهم 21 درصدی در ایجاد ارزش افزوده و همچنین سهم 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی طی سال‌های اخیر داشته است و به نوعی یک موتور محرک برای صنعت کشور محسوب می‌شود. سهم ارزش تولیدات خودرو از تولید صنعتی از 19.0 درصد در سال 83 به حدود 4 درصد در سال 92 کاهش‌یافت. همچنین سهم تولید قطعات و بدنه نیز از تولید صنعتی از 4 درصد در سال 83 به حدود 1.4 درصد در سال 92 کاهش‌ یافت. سهم ارزش تولیدات صنایع خودرو و قطعه‌سازی از کل ارزش تولیدات بخش صنعت از 23.4 درصد در سال 83 به حدود 5.4 درصد در سال 92 رسید و این امر دقیقا در زمانی بود که تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسیده بود. اما از سال 1393، ورق برگشت و با رفع تحریم‌ها، نقش خودروسازی در رشد اقتصادی سالانه و تولید ناخالص داخلی پررنگ تر شد.
 
اما در تاریخ 18 اردیبهشت آمریکا رسما خروج خود را از برجام اعلام کرد. این به معنای بازگشت تحریم‌ها است و صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که این کشور مستقیما هدف قرار داده است. 
 
حال سوال این است که با خروج آمریکا از برجام، اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و ایران هم از این عهدنامه خارج شود، چه تبعاتی گریبان صنعت خودروسازی کشور را خواهد گرفت؟
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه می‌گوید: «اگر طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکند و همچنین ایران به برجام پایبند نماند، پیش بینی می‌شود که صنعت خودرو ایران مجددا به شرایط چندین سال قبل برگردد و رکود بر آن حکم فرما شود.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: «این بسیار غیر منطقی است که انتظار داشته باشیم که تمامی قطعات صنعت خودروسازی کشور از داخل کشور تامین شوند. حتی کشورهایی که دارای پیشرفته ترین تکنولوژی‌های تولید خودرو هستند مانند آلمان، فرانسه، ژاپن و آمریکا هم تمامی قطعات را در کشور تولید نمی‌کنند و آن‌ها را از طریق تولید کنندگان بین المللی تامین می‌کنند.»
 
شهرام آزادی باور دارد که با به هم خوردن برجام، هزینه‌های خودروسازان برای تامین قطعات بسیار افزایش می‌یابد و این امر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروسازی وارد می‌کند.
 
او همچنین بیان می‌کند: «نمی توان انکار کرد با شرایط جدید، سیر صنعت خودروسازی نزولی خواهد شد و دیگر نمی‌توان انتظار رشد سالیانه 20 تا 30 درصدی را برای آن داشت.»
 
این کارشناس صنعت خودرو باور دارد که اگر راه‌های گریزی برای این تحریم‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌هایی باشند که با ایران منافع مشترک داشته باشند، می‌توان کمی شرایط را تسهیل کرد.
 
 
یکی از راه‌هایی که خودروسازان و کشورها از طریق آن برای صنعت خودرو درآمدزایی می‌کنند صادرات محصولات به کشورهای دیگر است اما آیا این امر برای صنعت خودرو ایران امکان پذیر است؟
 
شهرام آزادی همچنین در رابطه با امکان صادرات محصولات داخلی به سایر کشورها می‌گوید: «خودروهایی که دارای پلتفرم‌های قدیمی هستند تنها قابلیت صادرات به کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه را دارند آن هم به تعداد محدود، به این دلیل که این کشورها هم استاندارد‌های سفت و سختی برای خودروهای وارداتی دارند.»
 
او ادامه می‌دهد: «اگر محصولات جدید ایران خودرو و سایپا که در حال توسعه و ساخت در داخل کشور هستند، در سطح کیفی بالایی قرار بگیرند می‌توان امید داشت که با صادرات این خودروها در سطح منطقه، رقابت نسبتا خوبی ایجاد کنیم.»
 
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا برای اجرای تحریم‌ها مصمم است و با این شرایط خودروسازی که به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع به آن، صنعت مادر و چرح محرک صنعت ایران پس از نفت محسوب می‌شود، روند نزولی را پیش خواهد گرفت و در بدترین شرایط به شرایط وخیم پیش از رفع تحریم‌ها بر می‌گردد.
 
این امر علاوه بر تبعاتی مانند کاهش کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی، در کاهش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : شهریور هم3 بود پرداخت کردم
سینا : احتمالا تاریخ پرداخت شهریور هم تأثیر داشته باشه
سینا : بله من تکمیل وجه 20 اسفندم و سخای 18 اسفند
محسن : من 16اسفند تکمیل وجه کردم 13 حرداد فاکتور شدم امروزم پلاک ولی برای من تیک تحویل نخورده هنوز
بردیا پلاس : اینجور معلومه ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم رفتیم تو تیرماه
بهزاد ۲۲ اسفند : دوستای ۲۰ و ۲۱ داریم تو گروه؟
Alireza : تکمیل وجه 20اسفند هنوز فاکتور نشده
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : ببخشید اگه امکانش هس میگین چقدتکمیل کردین
ابراهیم : تاریخ تکمیل وجه من 18اسفند سخا 24اسفند الان فاکتور شدم ...سخا ربطی ندارد مهم تاریخ تکمیل وجه است
۱۳تیر : بیمه نامه که آنلاین شده فیزیک وجود ندارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش 4 اسفند : سلام واریزی 4 اسفند همین الان فاکتور شدم بعد از 75 روز تاخیر امیدوارم شما هم زود تر فاکتور بشید وراحت بشید از دست سایپا
207 پانا فولادی تحویل مرداد پیش فروش : سلام دعوت نامه پیش فروش این حرومی ها کی میفرستند
نادر : قابل توجه عزیزانی که میگفتن افزایش قیمت شایعه س. سایپا درخواست اصلاح قیمت به بورس ارسال کرده مث ایران خودرو
محمد 18 خرداد : من فروش فوق العاده هستم.ده تومن برای چی هست؟ یعنی ما دوباره پرداختی داریم؟
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام مبارک باشه.چه رنگی؟میشه شماره قراردادت بگی
احمد آریان / ساینا دوگانه : آقا توحید واسه ساینا جی ایکس دوگانه تیرماه حواله تک اومد برامون بگیریم نگیریم چ کنیم؟ سرگردانمون کردن بحث افزایش قیمت و تاخیرا بماند
13 تیر : یعنی الان تو کاستومر بدهکارت کردن؟
ساینا : سلام مبارک باشد ساعت چند تکمیل وجه کردید
منم درگیر اطلس سایپا : من اسفند 402 واریز اولیه قراربود دعوتنامه هفته چهارم آذر ولی بیستم اسفند403 دعوتنامه امده تکمیل وجه کردم هنوز از فاکتور خبری نیست لعنت بر نظارت این مملکت که فقط حامی سرمایه دار هاست هر چه می کشیم ازدست این مسولین بی کفایت مفت خوره
پارسا : باسلام خدمت دوستان عزیز ماشین من هنوز مجوز خروج نگرفته دوبار جریمه شده یک با اردیبهشت ماه یک بار هم 14خرداد تکلیف چی؟ کسی می دونه چرا ایکس 33دنده ای مجوز خروج نمیگیره؟