قطعهسازان و خودروسازان، با موافقت ضمنی وزارت صنعت و نمایندگان مجلس، در خواست افزایش قیمت برای خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل دارند.
در جلسهای که یکشنبه گذشته با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و قطعهسازان برگزار شد، فعالان صنعت خودرو اعلام کردهاند با توجه به بالا رفتن هزینههای تولید، قیمت خودرو باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.
آنطور که مازیار بیگلو عنوان میکند، در جلسه موردنظر، مسئولان وزارت صنعت و نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کردند؛ با این حال همه چیز به نظر شورای رقابت بستگی دارد. دبیر انجمن قطعهسازان با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش هزینههای تولید، بالا رفتن قیمت مواد اولیه است، گفت:
صعود نرخ ارز تأثیر مستقیم چندانی بر هزینه تولید خودرو ندارد؛ زیرا بیشتر قطعات، داخلی هستند و بنابراین با ارزبری بالایی (در صنعت خودرو و قطعه) مواجه نیستیم. در جلسه مورد نظر، اعلام کردیم که تأمینکنندگان داخلی مواد اولیه، قیمتهای خود را بهشدت بالا بردهاند؛ به نحوی که مثلا قیمت فولاد و مس بیش از ۳۰ درصد و قیمت آلومینیوم افزون بر ۵۰ درصد صعود کرده است.
در چنین شرایطی، خودروسازان و قطعهسازان خواستار افزایش قیمت دومرحلهای هستند و باید منتظر ماند و دید شورای رقابت با این درخواست موافقت خواهد کرد یا نه.
بیگلو با اشاره به موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت ۹.۶ درصدی خودروهای داخلی، گفت:
انتظار داریم شورای رقابت نیز مجوز افزایش ۹.۶ درصدی قیمت خودرو را صادر کند. البته این رقم بهتنهایی کافی نیست و ما انتظار داریم به فاصله کوتاهی از صدور مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، ۹.۶ درصد دیگر نیز به قیمتها اضافه شود. با توجه به برنامه مد نظر ما، در مجموع قیمت خودرو باید حدود ۲۰ درصد افزایش یابد تا حداقل قطعهسازان مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود و اخراج کارگران نشوند.
اظهارات دبیر انجمن قطعهسازان در شرایطی است که شورای رقابت هنوز واکنش خاصی به ماجرای افزایش هزینههای تولید خودرو نشان نداده است و مشخص نیست در نهایت با درخواست آنها (افزایش حدودا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی) موافقت خواهد کرد یا نه. طبق آخرین خبر، شورای رقابت قرار است در اواخر خرداد، نظر خود را در مورد افزایش قیمت خودرو اعلام کند.