آرش محبینژاد اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر به موازات همکاری با خودروسازان مطرح جهان، موضوع طراحی و تولید پلتفرمهای ملی نیز از سوی صنعت خودرو پیگیری شده است.
وی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ هماکنون مشغول طراحی و توسعه پلتفرمهای ملی خود هستند، خاطرنشان کرد: در این شرایط با توجه به آنکه آمریکا از برجام خارج شده خودروسازان باید این موضوع را به فرصتی برای تسریع در روند طراحی و تولید خودروهای ملی تبدیل کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی ادامه داد: البته با توجه به تاکیدات و مواضع کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه در زمینه لزوم حفظ برجام، تحریمهای احتمالی آمریکا در آینده مشکل خاصی برای صنعت خودرو ایجاد نخواهد کرد زیرا کشورهای اروپایی، روسیه و چین به این تحریمها نمیپیوندند.
وی افزود: از آن سو نیز صنعت خودروی ما ارتباطی با صنعت خودروی آمریکا نداشته است که بخواهد از تحریمهای احتمالی آمریکا متاثر شود بنابراین نگرانی از این جنبه برای صنعت خودرو وجود ندارد.
محبینژاد با بیان اینکه با این حال مواضع آمریکا ضرورت خودکفا شدن صنعت خودرو را مجددا به ما یادآوری کرد، تصریح کرد: در این شرایط از دو خودروساز بزرگ انتظار میرود در کنار ادامه همکاری با خودروسازان مطرح جهان، طراحی و تولید پلتفرمها و خودروهای ملی را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.
وی اظهار کرد: امیدواریم با اقدام خودروسازان در یکی دو سال آینده شاهد عرضه خودروهای جدید ملی به بازار باشیم. در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با ارائه مشوقهای لازم از جمله تخصیص 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی، شرایط را برای ارتقای صنعت قطعهسازی و خودروسازی فراهم کند.