سرمایه گذاری برای گازسوزها، فرصت یا تهدید؟

 

سرمایه گذاری برای گازسوزها، فرصت یا تهدید؟

 
طرح آزمایشی گازسوز کردن خودروها در ایران در سال 1356 به صورت آزمایشی در ایران آغاز شد و 10 سال بعد یعنی در سال 1366 این طرح در مشهد آغاز شد. طبق آمار سال 2017 انجمن بین المللی خودروهای گاز سوز (IANGV) در حال حاضر در دنیا بیش از 24 میلیون وسیله حمل و نقل گاز سوز وجود دارد که بیشترین آن‌ها در کشورهای آرژانتین، برزیل و پاکستان هستند و ایران هم در رده بعدی در میان کشورهایی است که بیشترین میزان خودروهای گاز سوز را دارد. 
 
اما با توجه به میزان سالیانه تولید خودرو در ایران و همچنین میزان تولید خودروهای گازسوز، در حال حاضر چه تعداد از خودروهای تولید شده در کشور گازسوز هستند؟ آیا این حجم از سرمایه گذاری برای خودروهای گارسوز مقرون به صرفه است؟ سوال دیگر این که آیا با توجه به استهلاک بالای خودروهای گاز سوز، آیا تولید آن‌ها و این سرمایه گذاری عظیم توجیح منطقی دارد؟
 
در رابطه با تعداد خودرو گازسوز اردشیر دادرس، رییس انجمن CNG کشور می‌گوید: "در حال حاضر بین 94 تا 95 درصد از تاکسی‌های کشور و همچنین 70 درصد از وسایل حمل و نقل داخل کشور گازسوز هستند."
 
او ادامه می‌دهد: "بیش از 4 میلیون و 300 هزار خودرو دوگانه سوز در کشور وجود دارند. در حال حاضر به طور روزانه بین 22 تا 23 میلیون متر مکعب تولید گاز در کشور داریم، در حالی که ظرفیت اسمی برای تولید روزانه 38 میلیون متر مکعب در روز است و همین امر باعث می‌شود که جایگاه ها با 60 تا 70 درصد از توان خود فعالیت کنند."
 
دادرس تاکید می‌کند که با توجه به ظرفیت بالای ما برای تولید گاز، باید بیش از دو میلیون خودرو دوگانه سوز دیگر به سامانه حمل و نقل اضافه شود تا جایگاه ها بتوانند از ظرفیت کامل خود استفاده کنند.
 
گازسوزها اولویت هستند؟
 
بحث دیگری که به غیر از ظرفیت بالای تولید گاز مطرح است، این است که با توجه به استهلاک بالای این خودروها، آیا تولید خودروهای گازسوز باید در اولویت باشد یا خیر.
 
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه می‌گوید: "تا پنج سال پیش می‌شد گفت که خودروهای گازسوز نسبت به بنزینی دارای مزیت‌هایی هستند اما در پنج سال اخیر روند تولید پیشرانه به سمت تولید پیشرانه‌های هیبرید و برقی پیش رفت."
 
او می‌افزاید: "ایران دارای ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای گازی است اما این خودروها دارای استهلاک موتور بالا، تعمیرات اساسی زودهنگام و همچنین هزینه نگهداری و مراقبت بسیار زیادی هستند و این امر برای مصرف کننده بسیار اهمیت دارد."
 
کریمی سنجری معتقد است که تولید این پیشرانه ها باید در یک سطح خاص محدود شود تا زیرساخت‌های ایجاد شده برای این خودروها بی استفاده نماند و از طرفی اینطور نباشد که تمامی نیاز با خودروهای دوگانه سوز تامین شود. 
 
این کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: "در حال حاضر به صرفه است که صنعت خودرو به دلیل هزینه‌های بهینه به سمت تولید خودروهای هیبرید و برقی برود به این دلیل که دانش تولید پیشرانه‌های برقی در ایران وجود دارد اما دانش کامل تولید پیشرانه‌های برقی در ایران وجود ندارد.
 
برقی به جای گازسوز
 
نادر وهاب آقایی، کارشناس صنعت خودرو درباره اولویت خودروهای برقی نسبت به گارسوز‌های می‌گوید: "تقریبا دوره خودروهای گازسوز به اتمام رسیده و شرکت‌های بزرگ به سوی تولید خودروهای برقی و هیبرید حرکت می‌کنند؛ مانند شرکت فولکس واگن که تا سال 2025 تمامی خودروهای خود را برقی خواهد کرد و همچنین خودروسازان چینی 3 درصد محصولاتشان را تا سال 2020 برقی خواهند کرد."
 
او تاکید می‌کند: "ممکن است خودروهای گازسوز برای کشورهایی مانند ایران که منابع غنی گاز دارند مناسب باشد اما این یک برنامه کوتاه مدت است و در آینده باید خود را با استانداردهای جهانی وفق دهیم."
 
به گفته این کارشناس بسیاری از ناوگان حمل و نقل مانند اتوبوس‌ها در اروپا و آمریکا در حال حاضر برقی هستند و ایران هم کم کم باید به این سمت سوق پیدا کند.
 
به نظر می‌رسد که در حال حاضر اقدام موثری برای تولید زیرساخت‌های خودروهای برقی صورت نگرفته است و تنها با اتکا به داشتن منابع گاز انبوه و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی از جمله استهلاک این خودرو‌ها، سیاست‌ها در جهت افزایش تولید این خودروها است.
 
حال باید دید که چه موقع صنعت خودرو در آینده به سوی خودروهای برقی سوق پیدا می‌کند.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گازسوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ارسلان x5 آبان مشکی : سلام من نه
رز زرد : داداش منم پرداخت نکردم هفته چهارم خردادم شما هفته چندمی؟
شاهین زمستان : سلام منم تحویل خردادبودم ولی پیامک تبدیل اومدتبدیل کردم ومبلغ واریزکردم تقریبایکماه پیش ماشینوتحویل گرفتم.البته پیامک تبدیل قبل عیدبرامن اومد.
وحید21 اسفند : بالاخره مال منم فاکتور شد
سینا : هر کسی مثل من خردادی بوده و جی ال تکمیل وجه نکرده لایک کنه ببینم فقط منم که هیچی برای باخت ندارم🥲😭
شاهین پلاس : تکمیل وجه بیستم و سخا بیست و دوم دیشب فاکتور شدم ساعت هشت حدود سه روز پیش هم سایت برام رفته بود عقب
اکبر رینگ : دوستان اگر تو این مدت که در کنار هم بودیم بنده پیام زیاد گذاشتم، یا از دوستان کسی از پیام ها یی که گذاشتم خوشش نیومد یا انرژی منفی به کسی دادم شرمنده شما هستم. به بزرگی و معرفت خودتون ببخشید.خاک همه ی دوستان هستم.شاهین پلاس خوبه اما انشالله به زودی دوباره گروه های جدید تشکیل بدیم در مورد فاکتور ماشین های ده میلیاردی به بالا بحث و تبادل نظر کنیم چون تک تکتون لیاقتشو دارین موفق باشید. در پناه حق
خانعلی آچنگان : خانعلی کجایی چند وقته نیستی، کس گش کجایی؟
بهمن : مسخره کردن خودشون 10 بار فقط دعوتنامه کوییک میفرستند، قراره ک دوباره افزایش قیمت بدن دوباره روی ما تاثیر داره یا ن، ای گل بگیرند این مملکت...
محمد-:::::::: : دوستان کسی هست که اردیبهشت تبدیل به gl زده باشه و فاکتور بشه؟ ۲۸ اردیبهشت تبدیل زدم فعلا از فاکتور خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : سلام . رینگ فولادی برای کسی دعوتنامه امده ؟
رانا پلاس 1404 : ایران خودرو برای رانا پلاس تو خردادماه دو تا قیمت تو سایتش اعلام کرده یکی تا 20 خرداد یکی از 21 خرداد معنی این دو تا لیست از نظر اونا این است که اون پیش فروشهایی که تا بیستم فاکتور شدند همون قیمت قدیم براشون محاسبه می شه اونایی که از 21 به بعد فاکتور میشه قیمت جدید را ازشون مطالبه می کنند اگر دوستان خردادماهی بتونند راهنمایی کنند که ایا چنین چیزی درست است یا خیر ممنون میشوم
محمودرضا : تو متن دعوت نامه توضیح داده شده که در صورت عدم تکمیل وجه، چه اتفاقی می افتد.
جانان : سلام وقت بخیر با چه شماره ای تماس بگیرم با شرکت مدیران خودرو؟؟ لطفا اگه کسی داره برام ارسال کنه🙏
اطلس اذر : سلام فاکتوری های امروز خبر بدن
پوریا : حرف درست میزنه بنده خدا وقتی ماشین بخوره توذوقت و انقدر سرمون کلاه بزارن و دوروغ بگن معلومه بچه دهاتیم وگرنه چرا اینا باید بازی سرمون دربیارن تحویل ندن
فاطی 28 مهر اطلس g : کی فاکتور شدی مهدی 25 مهر
حسن : ببینین کار به کجا رسیده که میگن خداروشکر کن که از این گرانتر نشده. مارو به مرگ میکشن تا به تب راضی بشیم. زشته بخدا ماشینی که باهاش تصادف کنی انگار رفتی تو چرخ گوشت دیگه چند باید بشه تا اعتراض کنین. واقعا من جوان با بدبختی همونو جور کرده بودم انصافم خوب چیزیه
وحید : فروش فوری دنا آپشنال تا چند تیر فاکتور شده؟ هر کی می دونه یا خودش فاکتور شده، خیر اموات و گذشتگانش بگه
پذیرش 23 مهر 90 روزه : سلام من 18 اسفند تحویل گرفتم ماشینو دوستانی که میدونن بگن کی جریمه تاخیر رو میریزن؟؟؟؟