ضرورت حضور شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو

 

ضرورت حضور شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو

 

شورای رقابت سالانه با بررسی ۳ شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می کند، در خرداد ماه، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می کند. البته تنها خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری این شورا است و بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت، خودروسازان موظف به رعایت آن هستند.

 اما قیمت برخی از محصولات خودروسان داخلی افزایش پیدا کرده است و در میان آن ها نام خودرو های زیر 45 میلیون تومان هم به چشم می خورد در حالی که مدیرعامل یکی از این خودروسازان اعلام کرده است پیشنهاد های قیمتی این شرکت پیش از سال جدید به شورای رقابت اعلام شده و درحال حاضر منتظر پاسخ شورای رقابت هستند اما این سوال به وجود می آید که اگر شورای رقایت مجوزی صادر نکرده است چگونه این افزایش قیمت صورت گرفته است ؟ همچنین اگر این افزایش قیمت ها مجوز هم دریافت کنند تعداد خودرو های زیر 45 میلیون تومان بازار شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و به نظر می رسد ضرورت نداشتن دخالت شورای رقابت در بازار انحصاری خودرو بیشتر به چشم خواهد آمد.

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: قیمت گذاری با نرخ دستوری در هیچ حوزه ای کار صحیحی نیست، هر کالا و جنس تولید شده ای بازار عرضه  تقاضای خود را دارد، و بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می شود، به طور مثال اگر ماشین در بازار دچار اختلاف قیمت است چرا نباید کارخانه  تولید کننده خودرو این سود را ببرد  و مجاز به فروش خودرو های خود در حاشیه بازار باشد،می خواهد  قیمت این خودرو بالای 45 مییون تومان باشد یا زیر 45 میلیون تومان.

او با انتقاد از شیوه نرخ گذاری دستوری عنوان می کند: 10 سال است که  عنوان می شود شرایط غیر رقابتی است، باید برای رفع این مشکل باید از بنیان شرایط عرضه محصولات را رقابتی کنیم.

زاوه همچنین معتقد است کارخانه هایی که محصولات خود را افزایش قیمت داده اند اگر تقاضا برای محصولات تولیدی شان وجود داشته باشد این افزایش قیمت هضم می شود اگر وجود نداشته باشد طبیعتا مجبور می شوند قیمت هایشان را به قیمت های گذشته تغییر دهند.کما اینکه به نظر می رسد این تقاضا وجود دارد، و قیمت ها در بازار پذیرفته شده است .

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان می کند: پنج یا شش سال پیش وقتی قیمت بازار و اقلام به شدت افزایش پیدا کرد، تقاضای بازار هم کاهش نشان داد، این گونه نیست که بگوییم تولید کنندگان هرچقد گران کنند بازار هم همانقدر اختلاف را روی آن می گذارد و مردم هم خرید می کنند.

او معتقد است با تعیین قیمت و نرخ گذاری دستوری، مالکیت وبخش خصوصی در بحث تولید مفهومش را از دست می دهد.

زاوه با اشاره به بازار انحصاری می گوید:اگر نگرانی در بحث انحصار  است که قطعا وجود دارد باید ریشه ای این قضیه را حل کرد. زمانی که یک شرکت می خواهد وارد فضای بازار و تولید شود، در وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و مجلس کارش گیر می کند، ابتدا باید  این مسایل و موانع را رفع کنیم. نرخ گذاری پدیده موثری نیست و هیچ خریداری از این موضوع سود نمی برد.

او می افزاید: برای برطرف کردن انحصاری بودن بازار  باید مشکلات ورود سرمایه گذار و کارخانه های جدید به بازار حل شود. به طور مثال رنو با دولت ایران قرارداد داردو با بخش خصوصی نیامده است و هنوز نتوانسته کاری انجام دهد. مشکلات اساسی اقتصاد ایران در حوزه سرمایه گذاری و مشکلات کلان باید حل شود تا شرکت های مختلف بتوانند به ایران آمده و کارخانه بزنند، و البته نباید به آن ها الزام کنیم که با گروه خاص یا فرد خاصی شریک شوند، اجازه دهیم کار را خودشان دست بگیرند و راهشان را پیدا کنند، تا که بازار از حالت انحصار خارج شود.

زاوه ادامه می دهد: در بحث قیمت خودرو ما فقط به حلقه قیمت خودرو خودمان را محدود کرده ایم و نمی رویم بینیم روش های فروش چه هست، لیزینگ واقعی  و منابع مالی ارزان قیمت در ایران وجود ندارد، همانند همین انحصار در شبکه مالی ما هم وجود دارد. در نتیجه همه این حلقه ها به هم قفل شده و گره خورده است.

او تصریح کرد: باید  تمام ریشه های موانع و مشکلاتی که برای ورود منابع و سرمایه برای کسب وکار راحت و آسان به وجود آمده است را شناسایی کنیم و آن ها را رفع کنیم. بعضی قوانین و آیین نامه ها باید منسوخ شوند، و حتی دیدگاه آدم ها هم باید تغییر کند تا این مشکل برای همیشه حل شود و گرنه با وجود شورای رقابت و سازمان حمایت و قیمت گذاری این موضوع  سال هاست رفع نشده است.

همچنین عبدالرضا مصری عضو ناظر شورای رقابت و  نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درپاسخ به این سوال که آیا عقیده برخی از قطعه سازان و خودروسازان مبنی بر اینکه زمانیکه شورای رقابت توانایی کنترل قیمت مواد اولیه داخلی را ندارد، باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند صحیح است یا خیر می گوید: یک سری وظایف قانونی برای مراجع قانونی تعریف شده است، شواری رقابت هم در راستای وظایف قانونی که به آن محول شده باید به مسئولیت های خودعمل کنند، تا زمانی که قانون پایدار هست آن مسئولیت پایدار است. مگر آنکه کسی که به آن ها مسئولیت و اختیار داده است، آن را از شواری رقابت پس بگیرد که قاعدتا وظیفه مجلس شورای اسلامی است .

نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس  نیزدر ادامه عنوان می کند: اگر مجلس و شورای رقابت قانون گذاری و قیمت گذاری می کنند، دلالیلی متعددی برای آن وجود دارد .ما امتیاز زیادی برای تولید داخل قائل شده ایم و زمانی که می آِییم و تعرفه های صد در صدی به کالاهای خارجی می بندیم در بازار آن کالا ها انحصار به وجود می آید، اینجا باید حقوق مصرف کننده رعایت شود. نمی شود در بازاری که از  آن همه محدودیت برای رقیب ایجاد می کنیم از این سو آن را رها کنیم. وظیفه نهایی ما رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده است و قرار هم نیست آن ها هم همه چیز را تعیین قیمت کنند. آن ها عوامل موثر بر قیمت همه اجزاء را محاسبه می کنند، و در قیمت نهایی منظور می کنند.

او همچنین خاطر نشان می کند: ترکیب شواری رقابت ترکیب سه قوه است و فرا قوه ای تصمیم می گیرند، اگر این موضوع را رها کنیم می گویند هیچ نظارتی بر آن نیست بنابراین تا زمانی که بحث انحصار دربازار خودرو وجود دارد در حیطه و اختیار شورای رقایت است که به آن ورود کند.

 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

اگر ارزونترین ماشین مد نظر مردم رو 30 میلیون تمون بگیریم و دلار روی 7 هزار تومن فیکس شه و بالاتر نره!!! میشه 4286 دلار که با این رقم در هند هم ماشین خیلی پایینتر از پراید نمیدن... مشکل منحصرا مربوط به خودرو ساز نمیشه و اتفاقا اگر همین خودروساز در یک کشور توسعه یافته مثل کره جنوبی کار میکرد رشد چند برابری نسبت به خودروسازهای اونجا داشت.. اقتصاد مشکل داره و فساد مختلف زیاده... وگرنه خودرو ساز در ماشین های گرون بالای 60000 دلار و یک مقدار لوکس سود میکنه و وارد کردن این تکنولوژیها هزینه داره.. مطمئنم کسایی که این بحث ها رو میکنن فقط ریشه صنعت رو میسوزونن و شاهد فرار متخصصانی مثل من و ... هستیم که همه جا واسشون فرش قرمز پهن شده ولی در ایران حتی کارهای خیلی معمولی هم مهیا نیست............... تا شایسته سالاری و س ک و لار ی سم نیست اوضاع همینست
17:52  1397/02/19
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
0

اسم رییس شریف شورا دکتر پژویان بود که جلوی افزایش قیمتها مقاومت کرد
و
این اقای زاوه که به اصطلاح کارشناس خودرو هست خودش جزو مواجب بگیران سیستم سراسر فساد لگن سازی ایرانه
همه جا به نفع اونها و به ضرر مردم حرف میزنه
00:07  1397/02/19
پاسخ دادن
کاربر: نوید
5

کاملا حرفتون قبول دارم
14:32  1392/10/04

محمد
3

حرفتا خریدارم یه دنیا
21:51  1392/10/04

کاربر: امیر(سابق)
6

اگر یک نگاه به اعضای شورای رقابت بندازید متوجه میشوید که تمام ذینفعان دور هم جمع شدن تا برای قیمت تصمیم بگیرند ویک نماینده مردم هم بطور نمایشی حضور دارد . ما مردم بشدت بی همت شدیم و در مقابل هر زورگویی تسلیم میشویم و ......
18:25  1397/02/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد