چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

شانه‌ی جاده‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان مسیر اضطراری خودروهای امنیتی یا امدادی طراحی شده است که ورود خودروهای معمولی به این مسیر نیز در شرایط خاص، مجاز خواهد بود.

تعریف هر فرد از رانندگی متفاوت است ولی می‌توان گفت تقریباً همه‌ی راننده‌ها حس مشترکی نسبت به ترافیک دارند. با این وجود راهکارهای تمام رانندگان جهت رهایی از ترافیک، یکسان نیست. برخی رانندگان در مسیر خود می‌مانند و سعی دارند که ترافیک روان را حفظ کنند. اما برخی دیگر علاج ترافیک را در عبور از شانه جاده‌ها و بزرگراه‌ها می‌بینند.

باید بدانیم که شانه جاده یا مسیر خط کشی اضطراری برای عبور خودروهای معمولی ساخته نشده است. در واقع نباید برای سبقت گرفتن و یا اضافه کردن یک مسیر بیشتر جهت کاهش ترافیک (به‌صورت آزادانه) از شانه جاده استفاده کرد. تقریباً قوانین راهنمایی و رانندگی تمام کشورها در این مورد مشترک است و شانه جاده فقط جهت استفاده از خودروهای مشخص مانند آمبولانس، آتش‌نشانی، پلیس یا شرایط اضطراری مشخص ایجاد شده است. در روزهای پرتردد، که مسافران و خودروها در جاده‌ها بیشتر از همیشه وجود دارند، بارها حرکت یک خودرو به شانه جاده و حتی شانه خاکی را در ترافیک مشاهده کرده‌ایم؛ به محض ورود یک خودرو به شانه، معمولاً در عرض چند ثانیه خودروهای بیشتری به این مسیر غیرقانونی وارد می‌شوند. باید توجه داشت که در صورت عبور خودروهای معمولی در مسیر اضطراری شانه جاده، عبور و مرور آمبولانس‌ها که احتمالاً جان انسان‌ها به آن وابسته است، مختل می‌شود.

 

چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

به‌عنوان مثال سال ۲۰۱۷ در یکی از جاده‌های اصلی ایالت جورجیای آمریکا، تصادف شدید و ترافیک سنگین، موجب حرکت چند خودرو به مسیر اضطراری شانه جاده شد. به دلیل کشیده شدن ترافیک به شانه جاده، حرکت آمبولانسی که حامل مصدوم این تصادف به بیمارستان بود مختل شد و واحد کنترل امنیت بزرگراه هم به موقع به محل حادثه نرسید.

 

ورود به شانه جاده در تمام شرایط ممنوع نیست. مثلاً در صورت خرابی خودرو، توقف در این مسیر مجاز است تا عبور و مرور در جاده با مشکل مواجه نشود. در برخی کشورها در صورت ترافیک سنگین، راهنمایی و رانندگی معمولاً در تابلوهای ترافیکی LED مجاز بودن حرکت خودروها در این مسیر اضطراری را اعلام می‌کنند تا با ایجاد یک مسیر بیشتر، ترافیک روان‌تر شود.

 

به‌طور کلی وجود خودروهای معمولی فقط در شرایط خرابی و اضطراری در شانه خاکی مجاز است و درغیر این‌صورت فقط با مجوز مراجع قانونی می‌توان از این مسیر استفاده کرد. حرکت غیرمجاز در شانه جاده در هر کشور با جریمه‌های مختلف روبرو می‌شود. در ایالت‌های مختلف آمریکا، از جریمه‌ی مالی تا زندان و حتی تعلیق یا ابطال گواهینامه برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده است.

 

یک وکیل امریکایی، که وکالت رانندگان متخلف زیادی در ایالت ویرجینیا را برعهده داشته است، می‌گوید:

 

معمولاً قاضی‌ها با رانندگان در مورد ترافیک و خسته‌کننده بودن آن همدردی دارند و همه‌ی ما وسوسه شدن جهت ورود به شانه اضطراری جاده را تجربه کرده‌ایم. اما باید بدانیم که باید قوانین رعایت شوند. پرونده‌های زیادی در این مورد داشته‌ام که برخی از آن‌ها به‌دلیل اتهامات بیش از اندازه کاملاً از جریمه معاف شده‌اند و بعضی‌ها هم با جریمه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری مرخص شده‌اند.

 

 بدون شک قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران با بندهای مختلف و مفصل، تفاوت چندانی با کشورهای توسعه یافته ندارد؛ ولی عدم سخت‌گیری در اجرا و رعایت آن توسط رانندگان، باعث می‌شود که برخی افراد از انواع مسیرهای اضطراری و یا خط ویژه‌ی اتوبوس و آمبولانس عبور کنند. این موارد به‌حدی رسیده است که حتی برخی از رانندگان در جاده‌های کوهستانی برون شهری در شانه‌ی خاکی جاده‌ها حرکت می‌کنند.

 

در پایان و جمع‌بندی این مطلب باید گفت که شانه‌ی جاده‌ها و بزرگراه‌ها فقط جهت استفاده از خودروهای خاص امنیتی و امدادی طراحی شده است. خودروهای معمولی به‌جز شرایط اضطراری (خرابی یا دستور افسران راهنمایی و رانندگی) مجاز به استفاده از آن نیستند.

 

 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شانه‌ی جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : دوستان لطفا واسه منم دعا کنین فاکتور بشم. پذیرش 17 آذر تکمیل وجه سوم اردیبهشت تبدیل به جی ال 21 آبان. اما هنوز خبری از فاکتور نیست. خیلی خیلی نا امید هستم. انشاالله خدا یه نگاه هم به من بکنه
Ali : من ۱۲ مرداد هستم انشالله فردا پیام برام بیاد
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : من ثبت‌نام تیربودم بعداز ۱۸ روز از تحویل سیستمی شاسی شد
ایگل سفید اقساطی ۹۰ روزه : مبارک باشه برای من که هنوز خبری نیست. آخر تیر ثبت‌نام کردم 202769
شاهین : مبارکه. رنگ سفید یا تبدیل زده بودین به مشکی
ایگل سفید : ثبت نام کی بودید؟
شاهین جی : سلام دوستان برای مارو قرار بود هفته چهارم شهریور پیامک تکمیل وجه بفرستن ولی هنوز نفرستادن کفتن ۳تا۶ماه تاخیر داره کسی میدونه تا چه تاریخایی رو پیامک تکمیل وجه دادن؟
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام ماشین منم امروز شماره شاسی خورد شکر خدا
سهند s : از کجا زنگ بزنیم بپرسیم کی تحویل میدن کی فاکتور میشن ماشینا؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پیش فروش دستی : اگر فاکتور بشه تیک میخوره
مهندس سایپا : ضمنا توان تولید هفتگی کلیه خطوط اطلس بیش از دو هزار دستگاهه. اما الان خطوط معطل موندن. چند روز پیش یکی از شرکت های زیرمجموعه تغییر مدیریت داشته قراره مشکل و با کروز حل کنن. ببینیم مدیران چه تصمیمی می تونن بگیرن. تا اونجایی که من می دونم مدیرا خیلی زحمت می کشن و دوست دارن مشکل زودتر حل بشه.
کوییک آر اس : دوست عزیز به دلایل زیادی نمیشه دقیق گفت شما باید صبر کنید تا پلاک شید و بعد چراغ تحویلتون روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 4 5 روز الی دو هفته پس فاکتور تا تحویل حداقل 20 روز طول می کشه به طور معمول
امید : تکمیل وجه 24 یا 25 مرداد؟میگن 24 نبوده
ساینا تک .تکمیل وجه 6 مهر : اگر پول بیکار و صبر ایوب و وسیله زیر پا داری ثبت نام کن
رضا : من 2 شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم فعلا توی مرداد هست فاکتورها
کوییک آر اس : بعد جوانی ات فاکتوری
ساینا تک پیش فروش : این ملتی که ثبت نام کردن ببین درس عبرت بشه برات
Kooeek s : دوستان امروز ماشین از نمایندگی تحویل گرفتم انشالله روزی همه تکمیل وجه 31 مرداد با سه ماه تأخیر امروز 29 آذر تحویل گرفتم خداحافظی همگی
سورن س30روزه : سلام دوستان کسانی که خودردوگانه سوزفاکتورمیشندخاهشن اعلام کنندباکدوم موتورفاکتورمیشندباموتورEF7یاموتور XU7p