اگر خودروی در حال حرکت را دنده عقب بزنیم چه می‌شود؟

 

اگر خودروی در حال حرکت را دنده عقب بزنیم چه می‌شود؟

 
شاید این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که هنگام حرکت با سرعت بالا، اگر خودرو را در دنده عقب قرار دهیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. یکی از علاقه مندان به نام مایک با پذیرفتن ریسک و انجام آزمایش در شرایط عادی سعی کرده به این سوال پاسخ دهد.
 
در این آزمایش که مایک ویدیوی آن را در کانال یوتیوب خود آپلود کرده، او سوار بر یک دستگاه فورد فیوژن اتوماتیک مدل 2015 شده و با رسیدن به سرعت 70 مایل (112 کیلومتر) در ساعت، گیربکس را در دنده عقب قرار می دهد.
 
 
شاید بسیاری تصور کنند که با این اتفاق گیربکس آسیب شدیدی دیده و قطعات آن به اطراف پرت می شوند! اما در کمال تعجب علی رغم اینکه مانیتور مرکزی قسمت عقب خودرو را نشان می دهد، هیچ اتفاقی رخ نداده و فورد فیوژن به حرکت عادی خود در اتوبان ادامه می دهد.
 
همانطور که مایک در ویدیوی خود توضیح می دهد چنانچه این آزمایش با خودروهای متعلق به دهه ها و نسل های مختلف انجام می گرفت، شاید نتایج بسیار متفاوتی حاصل می شد.
 
 
سیستم های الکترونیکی فورد فیوژن مورد نظر برای جلوگیری از صدمه دیدن گیربکس خودرو، دستور راننده را نادیده گرفته و از تعویض دنده جلوگیری می کنند.
 
اکثر گیربکس های مدرن امروزی به این قابلیت (Reverse Inhibit) مجهز بوده و در صورتی که در سرعت های بالا در دنده عقب قرار داده شوند، واکنشی از خود نشان نمی دهند.
 
 
کریگ رنکر (Craig Renneker) مهندس ارشد بخش توسعه گیربکس های فورد در این باره گفته وقتی یک خودروی مدرن با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت جلو است، حتی اگر راننده بخواهد دنده عقب درگیر نخواهد شد.
 
او با اشاره به گیربکس شش دنده خودکار ساخت فورد اضافه می کند تا زمانی که این جعبه دنده سرعت خودرو را برای قرار گرفتن در دنده عقب مناسب تشخیص ندهد، حتی در صورت تعویض دنده دستور راننده را اجرا نمی کند.
 
 
در سوی مقابل گیربکس های دستی نیز برای محافظت از خود در شرایط مشابه، به مکانیسم های مکانیکی مجهز شده اند. البته این مکانیسم ها در برابر اصرار راننده مقاومت چندان زیادی نداشته و در صورت استفاده از نیروی بیش از حد دنده عقب در نهایت درگیر شده و اجزای گیربکس صدمات جبران ناپذیری خواهند دید.
 
 
رنکر در این باره نیز گفته که تلاش برای درگیر کردن دنده عقب هنگام حرکت به سمت جلو با سرعت بالا باعث می شود که همگام سازهای گیربکس گرمای بسیار زیادی تولید کنند که این هم می تواند منجر به آسیب دیدگی بسیار شدید قطعات داخلی گیربکس و همچنین از کار افتادن موتور شود.
 
بدیهی است که در صورت خاموش شدن موتور، بسیاری از سیستم های هدایت و کنترل خودرو - مثل ترمز و فرمان - کارایی خود را از دست خواهند داد.
 
 
نتیجه ای که می توان از این موضوع گرفت این است که هرگز نباید این کار را بر روی خودروی خود امتحان کنید؛ زیرا علاوه بر تحمیل خسارت های مالی زیاد، می تواند حوادث ناگواری به دنبال داشته باشد، اما در عین حال برخی از خودروهای مدرن می توانند با امتناع از دستور شما از بروز چنین خساراتی پیش گیری کنند.
 
 
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دنده عقب , تعمیر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد