این روزها برای خرید خودروهای ۱۲ سیلندر صفر کیلومتر بازار باید بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار در جیب داشته باشید، اگر قصد پرداخت چنین مبلغی ندارید و باز هم اصرار بر داشتن یک ۱۲ سیلندر دوست داشتنی دارید جای نگرانی نیست، مدلهایی که در ادامه معرفی میشوند از بهترین ۱۲های دست دوم موجود در بازار هستند، که البته قسمت شیرین ارزش آنهاست که در مواردی یک دوازدهمِ قیمت نمونهی صفر کیلومتر آنهاست! در واقع قیمت بالای قطعات و هزینهی بالای نگهداری، این سوپراتومبیلها را بعد از گذشت زمانی به چنین جایگاهی میکشاند. استهلاکِ عوضی!
۱. بامو ۸۵۰i
واقعا زیباست، اینطور نیست؟ ۸۵۰i قویترین نمونهی تولیدی از سری ۸ بود و یک واحد ۱۲ سیلندر با ۵ لیتر حجم را در زیر آن ظاهر ظریفش جای داده است، قیمت آن برای نمونههای استثنایی در حال حاضر کمتر از ۱۹ هزار دلار است که با یک مزدا ۳ برابری میکند! این یک پیشنهاده وسوسهانگیز است چه به خاطر زیبایی که جایی دیگری تکرار نشده، چه بخاطر موتور ۱۲ سیلندر و پرتوان آن. شما بر پشتفرمان این خودرو با یک ست کتوشلوار مانند یک مردبزرگ و ثروتمند خواهید درخشید. این خودرو از جهاتی شبیه به مدل دوست داشتنی M1 نیز هست، با این تفاوت که مبلغ بسیار کمتری را برای تصاحب آن پرداخت میکنید.
۲. جاگوار XJS
یک ماشین بریتانیایی نسبتا پرقدرت و از همه مهمتر ۱۲ سیلندر که این روزها در بازار یافت میشود. مدلهای سقفبازشو به دلیل وزنِ بیشتر همگی دارای موتور ۱۲ سیلندر با ۵.۳ لیتر حجم بودند. این جاگوار یکی از ارزانترین گرند تورینگهای سقفبازشو کلاسیک است و جالب است بدانید این مدل ادامه دهنده راهِ E تایپ دوستداشتنی بوده است. جاگوار در سالهای ابتدایی دههی ۹۰ به دلیل بحران اقتصادی که دامنگیر خیلی از شرکتها شده بود، تولید همینمدل را به جای عرضهی یک مدل اسپرتیتر تا سال ۱۹۹۴ ادامه داد. میتوانید تمیزترین نمونههای موجود XJS ۱۲ سیلندر را با پرداخت کمتر از ۱۱ هزار دلار داشته باشید، ولی یک جاگوار دستدوم را هیچوقت برای قابلیتِ اطمینانش ستایش نکنید!
۳. مرسدس CL600
نسل اول CL به عقیدهی بنده زیباترین نسل این اتاق است. طراحی ظریف و شکیل و یک اتاق کشیده که شایستهی یک مرسدس است. حتما متعجب خواهید شد اگر بدانید قیمت آن در زمان فروش صفر کیلومتر ۱۲۳ هزار دلار بوده است و حالا به دلیل هزینهی بالای تعمیرات به جایگاه ۸ هزار دلار نزول پیدا کرده است! به این میگن یک ضرر درست حسابی! به هر حال اگر قصد رانندگی در بزرگراه را دارید، نمونهای بهتر و راحتتر از این اتومبیل را در بازار دستدوم نخواهید یافت. توجه داشته باشید که CL600 آنطور که باید در کُرنرها باهوش عمل نمیکند پس سعی کنید زیاد با آن نپیچید!
۴. بام و ۷۶۰Li
اشتباه نکنید، این بزرگترین سدان بامو است که هنوز مدت زیادی از تولید آن نگذشته است، تازه نوشتهی L هم بر روی درب صندوق دارد، که بیانگر یکی از کاملترین و کشیدهترین مدلهای سری ۷ است. اگر کمی سرسختی به خرج بدهید یکی از آنها را با قیمت زیرِ ۱۰ هزار دلار پیدا خواهید کرد. موضوع اینجاست که قیمتِ نوی این اتومبیل ۱۱۷ هزار دلار بوده است، ولی چگونه در طی چند سال به این مرتبه رسیده است؟! پاسخ واضح است، باز هم هزینهی بالای نگهداری پاشنهآشیل یک ماشین لوکس و توانمند شده است و البته ایرادات موجود در سیستم رابط کاربری iDrive آن باعث شده که کمتر کسی برای مدت طولانی با آن سرِسازش داشته باشد! ولی اینها برای ما عددی به حساب نمیآیند، چرا که هدف ما یک ۱۲ سیلندر خوب زیر ۲۵ هزار دلار است و بس!
۵. مرسدس S600
اگر کمتر از ۱۲ هزار دلار در جیب داشته باشید، میتوانید به خرید یک مرسدس S600 کمکارکرد مدل ۲۰۰۲ فکر کنید. در زیر کاپوت آن یک موتور ۵.۸ لیتری با ۱۲ سیلندر خفته است و قیمت نوی آن ۱۲۰ هزار دلار بوده است! اصلا اهمیتی ندارد که شما با آن از منزل تا بقالی سرکوچه میرانید، یا از لسآنجلس به نیویورک میروید! مهم ایناست که S600 یک سطح کامل از راحتی و آسایش را نصیب شما میکند. خوشبختانه هنوز هم موتورهای ۱۲ سیلندر در کلاس s جدید یافت میشوند، ولی برای خرید آنها نیاز به یک جیب پُر پول دارید، مگر آنکه چند سالی را صبر بکنید تا آبها از آسیاب بیفتند!َ