با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

 

با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

ترافیک، گریبان‌ بیشتر کلان‌شهر‌های ایران را گرفته است، من کارشناس‌ترافیک نیستم و نمی‌توانم راجع به دلایل به‌وجودآمدن ترافیک سرِ شما را درد بیاورم. ولی می‌خواهم بگویم این موجود بی‌شاخ‌ودم در کشورهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر رعایت می‌شود، آن‌چنان هم حوصله سربَر و خطرناک نیست و نهایتاً وقت شما را می‌بلعد که آن‌ را هم با مدیریت زمان می‌توان تا حدودی حل کرد. ولی اینجا منافع شخصی بیشتر از منافع گروهی اهمیت دارد، به همین دلیل هر راکبی ساز خودش را می‌زند و خودش را می‌کُشد تا به هر قیمت ممکن در اولین سوراخ و سنبه‌ی خالی بچپد! در چنین شرایطی، شلم و شوربایی به‌پا می‌شود؛ اما شما سعی دارید تا حد امکان درست رانندگی کنید، ولی ناگهان سروکله‌ی یک راننده‌ی روان‌پریش پیدا می‌شود! من اقداماتی را که در مواجهه با این رانندگان انجام می‌دهم، می‌نویسم؛ اما علاقه‌مندم با راه‌کارهای شما هم در این زمینه آشنا شوم. پس لطفاً کامنت بگذارید تا من و خوانندگان هم از آنها استفاده کنیم.

قبلاً در پرونده‌ای بعضی از دلایل عجول بودنمان در پشت فرمان را بررسی کرده بودم. حالا تصور کنید با خیال راحت پشت فرمان نشسته‌ام و اصرار بر اجرای قوانین دارم که ناگهان راننده‌ی موی دماغ پیدایش می‌شود:

 

در ترافیک بسیار سنگین

همه با سرعت مورچه در حال حرکت هستند، من هم شش دانگ حواسم به ترمز و کلاچ و فرمانم است، غفلتاً یکی فرمان کج می‌کند و به سمت درب من می‌آید، جوری وانمود می‌کند که حواسش نیست و اگر به ایشان راه ندهم خودرویم را مورد عنایت قرار می‌دهد، ولی من میدانم که در حقیقت ابعاد ماشینش را بهتر از من و شما حفظ است، پس نمی‌ترسم و از فرمان‌دادن به در و دیوار خودداری ‌می‌کنم، اگر نوک ماشین ایشان گلگیر جلو را هدف گرفته، می‌ایستم که طی طریق کند؛ ولی در صورتی که قصد دخول به درب و ستون ماشین را دارد، تا حد امکان بدون انحراف مسیرم را طی ‌می‌کنم! البته حتماً آینه‌ را زیر چشمی کنترل می‌کنم، خدا را چه دیدید، شاید این بابا نه تنها ابعاد ماشین دستش نیست، بلکه از قضاعینک ذره‌بینی‌اش را هم در محل کار جا گذاشته است!

 

در ترافیک سنگین

گاهی می‌ایستیم و گاهی هم سرعت به ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، من سعی می‌کنم بین خطوط برانم و قلمرو‌ام را مشخص کنم تا هر کسی که اذن دخول به آنجا را داشت درجا تارو‌مار کنم! در هنگام حرکت نمی‌شود به ماشین جلویی بچسبانم، شوماخر هم که باشم عقلم می‌گوید ممکن است با یک ترمزِ ناگهانی به ماشین جلویی برخورد کنم; و همینطور تضمینی نیست که لنت پشت سری‌ام در حال اجرای سمفونی خِرخِر نباشد، البته به عقبی‌ها هم حق می‌دهم که نسبت به فاصله‌ام با ماشین جلویی ابراز نگرانی کنند، چرا که به محض باز شدن فاصله‌ به طول یک ماشین، اتومبیل‌های کناری در یک چشم به زدن فضای ایجاد شده را غیب می‌کنند! راه حل، رساندن فاصله‌ام با جلویی به کمتر از طول یک ماشین است; ولی اگر راننده‌ی عقبی‌ام از آن‌سری موجودات زبان نفهم باشد، باز هم با نور و بوق یا حتی الفاظ زیبا، من را در خالی کردن صحنه یا چسباندن به ماشین جلویی تشویق می‌کند، در این مواقع به راه خود ادامه ‌می‌دهم و با سرعتی نزدیک به ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنم.

 

در ترافیک نیمه سنگین

حالا سرعتم بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر متغییر است، بعد از کُلی اعصاب‌خوردی و حرکت لاک‌پشتی حالا راه باز شده است و بعضی از مهرورزان باید حداکثر بهره را از موقعیت به وجود آمده ببرند، عقل‌ها تعطیل است و پاها تا انتها بر روی پدال گاز فشرده شده است، من به یاد وارم‌آپِ مسابقات ناسکار افتاده‌ام! فرمان را دو دستی چسبیده‌ام تا بادِ ماشین‌های کناری، من را نبَرد! سعی می‌کنم در لاین وسط رانندگی کنم. توجه بیشتری به آینه‌ها دارم، چرا که قرار گرفتن خودروها بین خطوط، فضای مساعدی را برای لایی‌بازی ایجاد کرده است. پس رانندگان حرفه‌ای را در آینه شناسایی کرده و حالت‌های مختلف را قبل از نزدیک شدن و وارد شدن به پروپاچه‌ام بررسی می‌کنم.

 

در ترافیک روان

سرعت سنجم بین ۷۰ تا بیشترین سرعت مجاز بازی می‌کند، دیگر مثل حالت‌های قبلی سیخ و با نفس‌های حبس شده در سینه نمی‌رانم، و در صندلی لمیده‌ام، ولی گوشه چشمی هم به آینه‌ها دارم، ماشین‌های ارتفاع زده را بیشتر در آینه تحت‌نظر دارم، اگر هوا تاریک است ماشین‌هایی که نور زنون دارند مشکوک‌تر به نظر می‌رسند، آن‌هایی هم که از ترکیب مه‌شکن زنون و چراغ شهری استفاده می‌کنند هم که دیگر آخر خطر هستند! پس بیشتر مراقب آن‌ها هستم، اگر در خط سبقت هستم راهنما می‌زنم و شانس راندن در این لاین را به ایشان واگذار می‌کنم. اگر در خط وسط هستم و سرعتم هم مناسب است، در صورتی که یکی از این عزیزان به من نوربالا بدهد معمولا صحنه را به این راحتی‌ها خالی نمی‌کنم، ولی بعد از اینکه صدایِ دنده معکوس دادن حضرت آقا را می‌شنوم، خودم را آماده می‌کنم که از کنارم رد بشود و یک فرمان مَشتی هم بر رویم بگیرد تا خودش را آسوده کند، من در این مواقع بسته به شرایط، فرمان را با آن‌ها نمی‌پیچانم و در همان مسیر طی طریق می‌کنم.

 

 

 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانندگی در ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Sh : سلام خدمت همه دوستان عزیز پذیرش ۱۱ بهمن امروز فاکتور شد رنگ مشکی ایشالله همه عزیزان به دل خوش استفاده کنن خدایی ماشین خوبیه
شاهین۴۰۳زمستان : منم تبدیل زدم ۳۰روز منتظرموندم بعد ۳۰روزدرست رفتم شرکت نزدیک خونه ماهست ۳بار رفتم آخر ۳.۳ تحویل دادن ..ولی بهم گفت اگه سانروف میخوای باید ۵ماه منتظربمونی منم glانتخاب کردم تموم شد ماشین خوبیه همه چیز داره..انشالله که مال شماهم میدن راحت میشین ازاین بدردنخورها
رضا : سلام من هفته چهارم بهمن هستم هنوزدعتوتنامه نیومد میخواستم بپرسم دی ماه کسی دعوتنامه رو تکمیل کرد چقد مبلغ گرفتند واسه سهند
ابوالفضل : سلام منم ۶ ماهی هست خریدم جیلی ۲۰۱۳ هاچبک دنده...فوق‌العاده عالی هستش..قطعات و مکانیک هم راحت تو یزد گیر میاد
5252 : ده روز پیش رفتم نمایندگی میگفت یدونه فاکتور شده پیش خودم گفتم این چقدر خله شرکت به این بزرگی فقط یدونه حالا میفهمم راست میگفت بنده خدا اون یدونه هم همین آقا مسعود بوده احتمالا
ابوالفضل : سلام منم ۶ ماهی هست خریدم جیلی ۲۰۱۳ هاچبک دنده...فوق‌العاده عالی هستش..قطعات و مکانیک هم راحت تو یزد گیر میاد
شهرزاد : سلام دوستان من ۵ اسفند تکمیل وجه کردم شاهین اتومات تحویل آخر بهمن بودم هنوز فاکتور نشده
احسان : https://farsnews.ir/user1709100346453433850/1748328038169786796 دوستان کارزار فارس نیوز رو جهت پاسخگویی مسولین در جهت دیر کرد حمایت کنید
شهابx5 آبان : امیر محمد ثبت نام چندم آبانی؟ چه رنگی ؟ کدوم شهر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : مشتریان گرامی شرکت محترم مدیران خودرو دقت بفرمایید که جدیدا عوارض خودروها افزایش یافته حتی اگر خودرو فاکتور شده باشد ولی تحویل مشتری نگردیده باشد افزایش عوارض را باید پرداخت نمایید و این سوای بحث دیون سال قبل است با مدیران خودرو ایمن برانید
شب نقاب : شاله جان قیمت قبل کوئیک 32 میلیون بود !!!
رضا پانا تبدیل به مشکی و رینگ : ایلام هستم
وحید 29 بهمن : بسلامتی. ساعت چند تکمیل وجع کردی سخا کی دادی تحویل
10اسفند : هفته بعد تازه 1و2اسغند فاکتور میشه .رفت برا 3هفته بعد
مرتضی : سلام، من کوییک رو حضوری گرفتم، حدود یه ماه بعد دو تومن واریز کردن.
10اسفند : منم ناسزا بگم شاید فاکتور شدم
207پانا تیتانیوم : نگران نباش داداش اون به خاطر صدور اسناد که طول می کشه به خاطر اعتصاب نیست اینا مشکلی برای حمل ندارن چون با آژانس های حمل و نقل قرارداد دارن میاد نگران نباش سمت ما تهران و کرجیم زیاد اعتصاب نیست
مهرداد : شکر بالاخره منم فاکتور شدم 29 بهمن ساعت12 ظهر تکمیل وجه کردم ایشاا بقیم فاکتور شن
29 بهمن خوزستان : تکمیل وجه 5عصر.. سخا 10 صبح روز بعد