با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

 

با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

ترافیک، گریبان‌ بیشتر کلان‌شهر‌های ایران را گرفته است، من کارشناس‌ترافیک نیستم و نمی‌توانم راجع به دلایل به‌وجودآمدن ترافیک سرِ شما را درد بیاورم. ولی می‌خواهم بگویم این موجود بی‌شاخ‌ودم در کشورهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر رعایت می‌شود، آن‌چنان هم حوصله سربَر و خطرناک نیست و نهایتاً وقت شما را می‌بلعد که آن‌ را هم با مدیریت زمان می‌توان تا حدودی حل کرد. ولی اینجا منافع شخصی بیشتر از منافع گروهی اهمیت دارد، به همین دلیل هر راکبی ساز خودش را می‌زند و خودش را می‌کُشد تا به هر قیمت ممکن در اولین سوراخ و سنبه‌ی خالی بچپد! در چنین شرایطی، شلم و شوربایی به‌پا می‌شود؛ اما شما سعی دارید تا حد امکان درست رانندگی کنید، ولی ناگهان سروکله‌ی یک راننده‌ی روان‌پریش پیدا می‌شود! من اقداماتی را که در مواجهه با این رانندگان انجام می‌دهم، می‌نویسم؛ اما علاقه‌مندم با راه‌کارهای شما هم در این زمینه آشنا شوم. پس لطفاً کامنت بگذارید تا من و خوانندگان هم از آنها استفاده کنیم.

قبلاً در پرونده‌ای بعضی از دلایل عجول بودنمان در پشت فرمان را بررسی کرده بودم. حالا تصور کنید با خیال راحت پشت فرمان نشسته‌ام و اصرار بر اجرای قوانین دارم که ناگهان راننده‌ی موی دماغ پیدایش می‌شود:

 

در ترافیک بسیار سنگین

همه با سرعت مورچه در حال حرکت هستند، من هم شش دانگ حواسم به ترمز و کلاچ و فرمانم است، غفلتاً یکی فرمان کج می‌کند و به سمت درب من می‌آید، جوری وانمود می‌کند که حواسش نیست و اگر به ایشان راه ندهم خودرویم را مورد عنایت قرار می‌دهد، ولی من میدانم که در حقیقت ابعاد ماشینش را بهتر از من و شما حفظ است، پس نمی‌ترسم و از فرمان‌دادن به در و دیوار خودداری ‌می‌کنم، اگر نوک ماشین ایشان گلگیر جلو را هدف گرفته، می‌ایستم که طی طریق کند؛ ولی در صورتی که قصد دخول به درب و ستون ماشین را دارد، تا حد امکان بدون انحراف مسیرم را طی ‌می‌کنم! البته حتماً آینه‌ را زیر چشمی کنترل می‌کنم، خدا را چه دیدید، شاید این بابا نه تنها ابعاد ماشین دستش نیست، بلکه از قضاعینک ذره‌بینی‌اش را هم در محل کار جا گذاشته است!

 

در ترافیک سنگین

گاهی می‌ایستیم و گاهی هم سرعت به ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، من سعی می‌کنم بین خطوط برانم و قلمرو‌ام را مشخص کنم تا هر کسی که اذن دخول به آنجا را داشت درجا تارو‌مار کنم! در هنگام حرکت نمی‌شود به ماشین جلویی بچسبانم، شوماخر هم که باشم عقلم می‌گوید ممکن است با یک ترمزِ ناگهانی به ماشین جلویی برخورد کنم; و همینطور تضمینی نیست که لنت پشت سری‌ام در حال اجرای سمفونی خِرخِر نباشد، البته به عقبی‌ها هم حق می‌دهم که نسبت به فاصله‌ام با ماشین جلویی ابراز نگرانی کنند، چرا که به محض باز شدن فاصله‌ به طول یک ماشین، اتومبیل‌های کناری در یک چشم به زدن فضای ایجاد شده را غیب می‌کنند! راه حل، رساندن فاصله‌ام با جلویی به کمتر از طول یک ماشین است; ولی اگر راننده‌ی عقبی‌ام از آن‌سری موجودات زبان نفهم باشد، باز هم با نور و بوق یا حتی الفاظ زیبا، من را در خالی کردن صحنه یا چسباندن به ماشین جلویی تشویق می‌کند، در این مواقع به راه خود ادامه ‌می‌دهم و با سرعتی نزدیک به ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنم.

 

در ترافیک نیمه سنگین

حالا سرعتم بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر متغییر است، بعد از کُلی اعصاب‌خوردی و حرکت لاک‌پشتی حالا راه باز شده است و بعضی از مهرورزان باید حداکثر بهره را از موقعیت به وجود آمده ببرند، عقل‌ها تعطیل است و پاها تا انتها بر روی پدال گاز فشرده شده است، من به یاد وارم‌آپِ مسابقات ناسکار افتاده‌ام! فرمان را دو دستی چسبیده‌ام تا بادِ ماشین‌های کناری، من را نبَرد! سعی می‌کنم در لاین وسط رانندگی کنم. توجه بیشتری به آینه‌ها دارم، چرا که قرار گرفتن خودروها بین خطوط، فضای مساعدی را برای لایی‌بازی ایجاد کرده است. پس رانندگان حرفه‌ای را در آینه شناسایی کرده و حالت‌های مختلف را قبل از نزدیک شدن و وارد شدن به پروپاچه‌ام بررسی می‌کنم.

 

در ترافیک روان

سرعت سنجم بین ۷۰ تا بیشترین سرعت مجاز بازی می‌کند، دیگر مثل حالت‌های قبلی سیخ و با نفس‌های حبس شده در سینه نمی‌رانم، و در صندلی لمیده‌ام، ولی گوشه چشمی هم به آینه‌ها دارم، ماشین‌های ارتفاع زده را بیشتر در آینه تحت‌نظر دارم، اگر هوا تاریک است ماشین‌هایی که نور زنون دارند مشکوک‌تر به نظر می‌رسند، آن‌هایی هم که از ترکیب مه‌شکن زنون و چراغ شهری استفاده می‌کنند هم که دیگر آخر خطر هستند! پس بیشتر مراقب آن‌ها هستم، اگر در خط سبقت هستم راهنما می‌زنم و شانس راندن در این لاین را به ایشان واگذار می‌کنم. اگر در خط وسط هستم و سرعتم هم مناسب است، در صورتی که یکی از این عزیزان به من نوربالا بدهد معمولا صحنه را به این راحتی‌ها خالی نمی‌کنم، ولی بعد از اینکه صدایِ دنده معکوس دادن حضرت آقا را می‌شنوم، خودم را آماده می‌کنم که از کنارم رد بشود و یک فرمان مَشتی هم بر رویم بگیرد تا خودش را آسوده کند، من در این مواقع بسته به شرایط، فرمان را با آن‌ها نمی‌پیچانم و در همان مسیر طی طریق می‌کنم.

 

 

 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانندگی در ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : من هم اعلام آمادگی میکنم شنبه 9 صبح هستم
جمشیدیان : الان نمایندگی بودم گفتم شاهین سی وی تی ها رو فاکتور نمی کنید تکمیل وجه شانزدهم اسفند 1403 بوده ام گفت یه نفر از خط تولید اومده بود اینجا میگفت به خاطر کسری قطعات مثل قفل و نمیدونم واشر دور در فعلا خیلی کم تولید داره یه روز بیستا داره تولید یه روز 50 تا گفت کسری قطعاتش ون خیلی مسخره است گفت ربطی به سخا نداره تکمیل وجه مهم تره گفت اوایل شهریور روش حساب کن. اینطوری نمیشه شنبه بریم دم در اون سایپا رو گل بگیریم.. عملا داره یک ماه یک ماه بهش اضافه میکنه عجب گیری کردیم ... اسفند گفتن دوماه دیگه الان هر وقت میرم 40 روز بعد رو پیشنهاد می‌دهند. الانم گفت اوایل شهریور . اوایل شهریور هم میگه مهر ماه 🌙 لعنت به سایپا که هممون رو اسیر کردند ...
شاهین پلاس : هرکسی میتونه بیاد شنبه ساعت 9
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
بهمن : من ک الان زنگ زدم، با یکی صحبت می‌کرد ک چراغ سپر کم هست یچیزایی پشت گوشی میگفت دیگه مثل اینکه اربا رجوع میگفت شکایت کنم پیگیری کنم ایشونم میگفت حالا هرجا میخای برو پیگیری بکن، بعد من ک گوش میکردم گفت بله بفرماید ازش پرسیدم ک دیگه کی ماشین ما میخاد بیاد فلان کدملی زد گفت انشالله تا آخر این ماه دعوتنامه بهمن میاد، دیماه کامل کنیم میاد، ولی باز گفتم اگر نمیاد برم کویک ثبت نام کنم گفتش آره خب 0را کویک نزدید، کلا حرفاشون دوپهلو بود، خواهشا دوستان همگی پیگیری کنید زنگ. بزنید زورتان میرسه تجمع کنید، مملکت ماجوریه تا کسی بلند نشه اینا بخیالن، بیاید نزاریم بیشتر این به حقمون طلم بشه، همینجوری کم بدبختی گرونی نداریم، همچی کشور بهم ریخته هچی نداریم تو این کشوری ک کلی معادن مس نفت گاز داریم، الان مثل گداها شدیم ن آبی ن برقی ن نونی
بهمن : یا خدا، تف تو مملکتمون همچیش تعطیله،
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6تیر تبدیل به 207 : ای خدا این 6 تیر کی دیگه فاکتور میشه
2تیر : سلام من پرسیدم میگویند سایت. فارس است
علی : از11مرداد فاکتور میشیم
اطلس آذری : نه من شنبه 4 مرداد فاکتور شدم
جمشید : واسه تکمیل وجه پیش فروش دوگانه حدود چقدر باید واریز کرد؟
اطلس آذری : 4 مرداد فاکتور شدم
جمشیدی : آره تا چند روز دیگه قطعا فاکتور میشه
6دنده : مبارکت باشه خوشحالمون کردی
جعفر : اگر واقعا سایپا از 21 تا 24 بره تعطیلات و نیمه های شهریور هم بره تو فاز واگذاری یحتمل منطق میگه با این شرایط باز یه مدتی توقف فاکتور بخوریم. باید دید چی میشه ولی امیدوار باشیم هفته ی آینده فوق العاده ها رو استارت بزنن...
علیرضا : بله داداش