۴ تغییری که باعث افزایش ایمنی خودروی شما می‌شوند

 

۴ تغییری که باعث افزایش ایمنی خودروی شما می‌شوند

 
یک راننده‌ی هوشیار، همیشه در کنار رعایتِ کامل قوانین رانندگی و بستن کمربند ایمنی در هنگام حرکت و سرویس‌کاری به‌موقع، توجه ویژه‌ای هم به وضعیت ایمنی فعال و غیرفعال خودرویش دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱. سیستم روشنایی
 
طبق تحقیقات صورت گرفته خودروهای تیره، گاه تا ۴۷ درصد بیش از خودروهای رنگ روشن ریسکِ تصادف را در پی دارند. در صورتی که شما مالک یکی از آن خودروهای تیره رنگ هستید، مشخصاً تغییر رنگ پروسه‌ای است پیچیده، ولی جای نگرانی نیست، چرا که استفاده از چراغ‌های Day Light، ریسک رانندگی را به خصوص در هوای روشن به طور محسوسی کاهش می‌دهند. اگر خودروی شما از داشتن چراغ‌های Day Light محروم است به راحتی یکی از آن‌ها را در لوکس‌فروشی‌ها تهیه و نصب کنید. در خودروهای پابه‌سن گذاشته توجه ویژه‌ای به شفافیت چراغ‌ها داشته باشید، اگر چراغ‌ها دارای کدر شدگی یا خط و خش زیادی هستند نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید، علاوه بر این‌ها تمیز کردن چراغ‌ها و بدنه‌ی خودرو را از یاد نبرید.
 
۲. لاستیک‌ها
 
تایر اتومبیل‌ها هم مانند پای ما به عنوان قلب دوم مطرح هستند. بعد از خرید خودروهای ارزان قیمت، حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. متاسفانه جایگاه‌ تایرها در کاهش ریسک ابتلا به تصادفات در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود. دیده شده که در مواردی حتی نسبت به خرید و جابه‌جایی با لاستیک کارکرده اقدام شده است. اهمیت داشتن ۴ حلقه لاستیک با چسبندگی بالا را از کسی بپرسید که به خاطر دیر متوقف شدن خودرویش دچار سانحه و مشمول خسارت مالی یا بدتر از آن جانی شده است. سفارش اکید این است که از لاستیک‌های تاریخ جدید، دست‌اول و اصلی استفاده کنید. متاسفانه چسبندگی تایرها برای رانندگان عادی قابل تشخیص نیست مگر در شرایط اضطراری. چندی قبل یکی از لاستیک‌های مطرح بازار در نزد عوام را با یک لاستیک خارجی اصلی مقایسه کردیم. یک سمند با لاستیک‌‌های برند داخلی و  سمند دیگری با لاستیک‌های کومهو تجهیز شده بود. هر دو از لحاظ تعلیق در سلامت و شرایط مشابه و لاستیک‌ها هر دو از سایز اصلی بودند، در شرایط رانندگی شهری، کومهو با اختلاف نسبتا کمی از ونوس بهتر بود، در بخش بعدی اما ورق کاملا برگشت، با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت به شدت تغییر لاین دادیم که نتیجه در نمونه‌ی کومهو کمی احساس بی تعادلی بود ولی برند داخلی با جیغ‌های ممتد در حال رو کردن شخصیت پوشالی‌اش بود که در نهایت با کمک گاز و سه چهار بار بازی با فرمان، خودرو را به حالت تعادل در آوردیم. این حرکت برای یک فرد عادی یعنی تصادف به بدترین شکل، تصادفی که با کمی هزینه‌ی بیشتر الان وجود نداشت! پس لطفا لاستیک را سرسری نگیرید، کما اینکه لاستیک‌های چینی و ایرانی موجود در بازار در حال حاضر تفاوت قیمتی خیلی زیادی با نمونه‌های مطرح ندارند. برای خرید لاستیک به TreadWear درج شده بر روی دیواره آن دقت کنید. این عدد که در لاستیک‌های ایرانی برای مزاح و سرگرمی درج شده ولی در لاستیک‌های اصلی عیار سنجش چسبندگی تایر است. دقت کنید که عدد کوچکتر برابر است با چسبندگی بیشتر.
 
۳.ترمزها
 
خودروی 911 GT3 به صورت کارخانه‌ای از سیستمِ ترمزهای قدرتمند بهره می‌برد. مجموعه‌ی ترمز و لاستیک هر دو مکمل هستند و هر دو به یک میزان دارای اهمیت هستند. ترمز قوی با لاستیک‌های ضعیف و ترمزهای ضعیف با لاستیک‌های دارای چسبندگی بالا، هیچ‌کدام مناسب نیستند. بعد از تعویض تایرها با نمونه‌های مطلوب به سراغ ترمزها بروید. اگر تغییری در قوای محرکه نداده‌اید، ترمزهای استاندارد احتمالا پاسخگوی شرایط خودرو است، اگر خودروی شما از مدل‌های قدیمی‌تر است، ممکن است سیستم ترمز در مدل‌های جدید‌تر آپگرید شده باشد، پس چه بهتر که شما هم خودروی خود را با بهترین‌ها آپگرید کنید. لطفا هیچ‌وقت در هنگام تعویض لنت‌ها خساست به خرج ندهید، البته همیشه گران‌ترین به معنای بهترین نیست پس شاید نیاز به کمی جستجو داشته باشید. اگر ماشین‌تان ارتقا پیدا کرده است، به تفاخر افزایش قدرت باید به سراغ افزایش قابلیت ترمزگیری بروید. استفاده از دیسک‌های بزرگتر و هوا‌خنک، تعویض کالیبر ترمز و افزایش تعداد پیستون‌های آن، تعویض بوستر ترمز با نمونه‌ی بهتر، استفاده از لنت‌های سرامیکی و مواردی از این دست برای نمونه‌های تقویت شده مناسب هستند.
 
۴. شاسی و سیستم تعلیق
 
راندن یک اتومبیلِ با استعداد در پیچ‌های متعدد همیشه ایمنی و آسایش بیشتری را نسبت به یک خودروی عقب مانده در این زمینه به همراه دارد. اگر خودروی شما هندلینگ مناسبی ندارد جای نگرانی نیست. کاهش ارتفاع به میزان ۱ تا ۳ سانتی‌متر برای کاهش مرکز ثقل برای هر خودرویی پیشنهاد شده است. البته برای رسیدن به این هدف حتما از کیت‌های کمک و کمک‌فنر کوتاه‌تر استفاده کنید، چرا که بریدن و کوتاه‌کردنفنرها به کلی مردود است. برای خوش‌فرمانی علاوه بر این مورد و استفاده از فنر و کمک‌فنر سفت‌تر، می‌توانید به افزایش استقامت شاسی هم فکر کنید. کیت‌های متعددی در این زمینه برای خودروهای مختلف به بازار فرستاده شده‌اند، مرسوم‌ترین آن‌ها در کشور ما استرات‌بار است که در صورت خوش‌ساخت بودن تاثیر محسوسی بر افزایش فرمان‌پذیری خواهد گذاشت.
 
 
 
 
 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایمنی , تصادف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی : اکبر جون از وقتی ماشین رو تحویل گرفتی خیلی مهربون و دست و دل باز شدی. فعلا با همین ماشین خاطره سازی کنیم برای اونا هم وقت هست.
بهمن ۱۵ j4 سفید : سلام میشه بفرمائید چه رنگی بود؟
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : دوستانی که فاکتور شدن یا تحویل بابت تاخیر در تحویل مبلغی پرداخت کردند
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : عوضیای حروم لقمه، شاهین پلاس یکی دو روز دیگه جلو برسه, نوبت فاکتورهای اردیبهشت میشه شاهین cvtهنوز توی بک اسفند مونده....اگر ندارید طرح تبدیل به پلاس بزنید .....
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
26 مهر : خدارو شکر ماهم فاکتور شدیم ایشالله به زودی فاکتور شدن همه عزیزان
دنا 6دنده : سلام فقط به نصف مبلغ افزایش میخوره حدود 435 اینا باید پرداخت کنین البته من مبلغ دقیق نمیدونم چقدره حدودی عرض کردم.
تیگو 8 پرومکس 1404 : 21 ام خرداد فاکتور و بیمه شد. هنوز پلاک نشده
سربدار : سلام.ظاهرا از فاکتور شدن خودرو ها خبری نیست.کسی فاکتور نشده.
حمید : سلام ن منم مثل شمام ولی احتمالا بارگیری بشه نوبت مایه چون دیروز و پریروز اونایی که 11 و 12 و 13 خرداد مجوز خوردن بارگیری شدن بعد از اونم تا 17 که تعطیل بود مجوز نخورد احتمالا نوبت بارگیری 17 باشه انشاالله که راحت بشیم از دست اینا
رضا : سلام دوستان من برج 11 سال403 نصف پول دنا پلاس360میلیون واریز کردم تحویل مهر404 زده اگر این افزایش قیمت نهایی بشه کل افزایش قیمت شامل منم میشه یعنی به جای 720 میلیون باید 910 میلیون واریز کنم اگر کسی اطلاع داره جواب بده تا سکته نکردم
هادی : ازمن تحویلش 31تیرماه هنوز دعوتنامه نیومده چطوری مرداد آمده
نمنم : چقد واریز کردی سری اول؟؟
X22 : سلام کسایی که 17خرداد گفتن دادن دست پیمانکار تحویل نگرفتن؟؟
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..