در یازده ماهه نخست سال 1396، بسیاری از خودروها توانستهاند معادلات بازار خودرویی ایران را برهم زنند. در این میان باید رنو را برنده بزرگ این رقابت دانست. رنو چه دریمان وارداتیها و چه خودروهای تولیدی داخل، دست بالا را داشته و در آینده نیز با ورود مستقیم به عرصه تولید خودرو در ایران میتواند حتی تبدیل به بزرگترین قطب خودروسازی ایران شود.
در میان خودروهای وارداتی، دیگر خبری از تسلط بی چونوچرای کرهایها نیست و رنو تالیسمان و کولئوس توانستهاند گوی رقابت را از محصولات هیوندای و کیا بربایند. شاید در آینده با ورود قوی فولکس، این بازی شکل دیگری به خود بگیرد اما میتوان دریافت که عطش بازار برای خودروهای متنوع بیشتر است. هر دو خودروی تلیسمان و کولئوس از مزایای خوبی نسبت به رقبا ازجمله کیفیت مناسب، ویژگیهای فنی خوب، قیمتگذاری بهتر و طراحی متمایز سود میبرند.
از سویی کرمان موتور با در اختیار گرفتن بازار هیوندای، عرصه را بر آسان موتور تنگ نموده و البته شاید در آینده با فروش شرایطی خودروهای هیوندای و همچنین واردات محصولات جدیدی چون آزرا و کونا، بتواند به رتبههای بالاتری دست یابد.
هیوندای سانتافه اکنون به رتبه سوم پرفروشترین خودروهای وارداتی نزول کرده و اکنون باید توجیهگر قیمت بالای 300 میلیونی خود نیز باشد.
چهارمین خودروی پرفروش وارداتی نیز سانگ یانگ تیوولی است. هیوندای توسان نیز در رتبه پنجم جای گرفته است.
اما در میان خودروهای داخلی همچنان پراید در حال یکهتازی است. خودرویی که مردم با شرایط فعلی مجبور و ناچارند تا به آن تن در دهند و جان و مال خود را با آن به مخاطره بیاندازند. پراید 131 با هیچ استاندارد امروزی قابل دفاع نیست اما همه چیز در خدمت ادامه بقای آن و فروشان قرار دارد. هرچند این خودرو ارزانترین خودروی بازار نیز محسوب میشود اما با لحاظ هزینههایی که در طول زمان بر اثر تلفات و آسیبها و ضعفهای آن به انسانها و محیط زیست و منابع ملی وارد میشود، چندان هم ارزان نخواهد بود!
تیبا توانسته با دو نسخه هاچبک و سدان جایگاه دوم پرفروشها را از آن خود نماید. پژو پارس نیز در جای سوم و پژو 206 در جای چهارم قرار گرفتهاند. پژوی 405 پیر توانسته در جای پنجم قرار بگیرد. اما موضوع مهمی که باید به آن اشاره نمود، مجموع فروش خودروهای برند رنو تندر و ساندرو است که توانستهاند به اندازه خودروهای تیبا فروش داشته باشند.