چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 

چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 
براساس تصویب قانون هوای پاک در کشور و نیاز به اسقاط خودروهای در صف مانده که چیزی حدود دو میلیون دستگاه هستند، نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه وارد کنندگان خودرو و قطعات نیز باید دراین مسیر حرکت کنند و بار سنگین نوسازی ناوگان را به دوش یک بخش نیاندازند. 
 
با این حال اما خودروسازان از اسقاط خودرو معاف شده اند و اکنون بار اسقاط خودروها به علاوه تعداد باقی مانده از دوره های قبل، به دوش واردکنندگان افتاده است. وارد کنندگانی که خود برای ادامه حیاتشان با مشکلات متعددی همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن ثبت نام و ورود خودروهای دارای شرایط دست و پنجه نرم می کنند؛ باید به فکر اسقاط خودروها نیز باشند، اما در مقابل خودروسازانی که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد خیابان ها می کنند و سود معقولی هم می برند، از این قاعده مستثنی شده اند. 
 
حال دو روز گذشته مجلس شورای اسلامی که چندی پیش طرح اسقاط خودرو را به زمین وارد کنندگان قطعات نزدیک کرده بود، آن را به تصویب رساند. در این مصوبه آمده است :«گمرک جمهوری اسلامی مکلف شده است به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک دستگاه خودرو اسقاط کند».
 
البته شاید در نگاه اول اسقاط خودرو توسط وارد کنندگان قطعات دردی از اسقاط خودروها دوا نکند، اما برخی کارشناسان صنعت خودرو و صاحبنظران و فعالان حوزه اسقاط بر این باروند، باید همه بخش های مرتبط خودرویی در زمینه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده دست به دست یکدیگر دهند. 
 
در همین زمینه نیز، مصطفی جودی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: « مصوبه روزهای اخیر مجلس در زمینه اسقاط خودرو موثر و مهم است، چرا که باید بار اسقاط خودرو در کشور از دوش یک بخش برداشته و میان سایر بخش ها تقسیم شود». 
 
به گفته او، به نظر می رسد توجه مجلس و دولت به اسقاط خودرو توسط بخش های مختلف خودرویی اعم از واردکنندگان خودرو و وارد کنندگان قطعات، اراده جدی و پیگیری اسقاط خودرو را نشان می دهد. 
 
 جودی می افزاید: « سالانه میلیاردها تومان صرف ورود قطعات خودرو به کشور می شود، از این رو باید این بخش هم در زمینه اسقاط خودروها کمک کننده باشد و بار سنگین اسقاط خودرو را برای دولت و بخش خصوصی سبک تر کند». 
 
او تاکید می کند: « بر اساس طرح اعلام شده از سوی رییس جمهوری مبنی بر خروج 240 هزار خودرو سنگین از ناوگان کشور، باید همه دست به دست به هم دهند تا این مهم محقق شود».
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور  اظهار می کند: « حال به نظر می رسد مصوبه جدید مجلس مبنی بر کمک وارد کنندگان قطعات خودرو به اسقاط می تواند به تسریع اهداف اسقاط خودرو کمک کند و انحصار اسقاط خودرو به دست وارد کنندگان خودرو شکسته شود و به زودی نیز خودروسازان نیز به جرگه اسقاط کنندگان بپیوندند».
 
او تاکید می کند: «بارها خواسته شده است تا دولت، مجلس شورای اسلامی یا سازمان محیط زیست نسبت به الزام خودروسازان داخلی در مسئولیت پذیری برای خروج خودرو فرسوده متعهد شوند».
 
به گزارش خودروکار، روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با تصویب بند الحاقی 4  به تبصره ۷ لایحه بودجه مصوب کردند که واردکنندگان قطعات خودرو، یک مجوز اسقاط دریافت کنند. براساس این مصوبه، به منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتور سیکلت به ازای هر ۲۰ هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کنند.
 

source

www.khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

مثل بلاد کفر روی ماشین های غیر ایمن و آلاینده مالیات بیشتر ببندین و تسهیلات حاصل از اون مالیات رو خرج امنیت جاده ها و ماشین های پاک کنید.
کسی ک دلش درد نمیکنه ماشین فرسوده نگه داره. نمیتونه بره سراغ ماشین نو(هرچند ماشین های نو از همون فرسوده ها اوضاع بهتری ندارن)
18:44  1396/12/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : ما ۲۵ ام تکمیل وجه کردیم هنوز فاکتور نشده
تارا دستی سفید پیش فروش : سلام تارا دستی سفید پیش فروش طرح اسقاط تحویل ۳۱ فروردین واریز اولیه ۱۲ ام دیماه تکمیل وجه ۲ اسفند امروز صبح تاریخ دریافت پرونده بروز شد و الان فاکتور شد.
nazi : دوستان تجمع به کجا رسید ؟
تجمع : رفتن، تو اینترنشنال نشون داد
حاجی : سلام احتمالا بعداز افزایش قیمت پیام بدن
بهزاد ۲۲ اسفند : سلام فعلا اسفند ماهی ها فاکتور نشدن به نظرم بهمن ماهی ها تموم شدن
رضا : سلام تارا دستی مشکی متالیک آبنوس واریز اول 22 مرداد تکمیل وجه 9دی. پرداخت مابه تفاوت 26 فروردین. جریمه تاخیر 11تومن. بدون سرامیک تحویل اسفند امروز فاکتور شد. انشاءالله به زودی قسمت شما خواهد شد شتاب نکنید
سینا : بزرگوارانی که کامنت ها رو حذف می کنید لطفا جواب این بنده خدا رو بدید.
وحید : مابتفاوت دیگه چیه من آذر تکمیل کردم یعنی دوباره باید پول واریز کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پیش فروش خرداد : سلام 207 مشکی تبدیل به رینگ پرداخت 112 هزار امروز فاکتور شد پرداختی دوم 1404/01/20
امیر انوری : سلام به همه سورن دوگانه تحویلی 31 اردیبهشت هنوز فاکتور نشده امروز یه مرحله برگشته عقب آماده برای صدور فاکتور
امپراطور : بابت چی پرداخت کردین؟
علی 30 بهمن : من دوبار این اتفاق واسم افتاد ی بار دو هفته پیش ی بارم هفته قبل اصلا مشخص نیست چیه فعلانم که فاکتور نشدم
پیش فروش ،تکمیل وجه 2 اسفند : سلام دوستان اولین باره اینجا پیام میدم پیش فروش خرداد ،تکمیل وجه 2 اسفند 2 مرحله برگشتم عقب.
اطلس 24مهر : چه تاریخی تکمیل وجه انجام دادید وچه رنگی ؟سخاتون مشکل نداره؟نمیدونم واله..ولی معمولا بعدازاین حالت میگن فاکتور میشه.
زیان دیده سایپا : سلام برای من هم دو هفته قبل برگشت به تکمیل وجه شده و بعد از دو روز دوباره آماده تخصیص شد ولی خبری تا حالا از فاکتور نیست
پیمان : یک هفته تا 10 روز طول میکشه تا پلاک بشه و چراغ آخر روشن بشه
22 مهر : سلام دوستان من امروز فاکتور شدم واریز اول بهمن 1402 تکمیل 22 مهر رنگ سفید مشکی ان شاالله شما هم هر چی زودتر فاکتور بشید. اطلس G
امیراس : سلام دوستان برا هفته چهارم تیرماه کوئیک کی دعوت نامه میاد می خوام پول برا تکمیل وجه آماده کنم