چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 

چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 
براساس تصویب قانون هوای پاک در کشور و نیاز به اسقاط خودروهای در صف مانده که چیزی حدود دو میلیون دستگاه هستند، نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه وارد کنندگان خودرو و قطعات نیز باید دراین مسیر حرکت کنند و بار سنگین نوسازی ناوگان را به دوش یک بخش نیاندازند. 
 
با این حال اما خودروسازان از اسقاط خودرو معاف شده اند و اکنون بار اسقاط خودروها به علاوه تعداد باقی مانده از دوره های قبل، به دوش واردکنندگان افتاده است. وارد کنندگانی که خود برای ادامه حیاتشان با مشکلات متعددی همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن ثبت نام و ورود خودروهای دارای شرایط دست و پنجه نرم می کنند؛ باید به فکر اسقاط خودروها نیز باشند، اما در مقابل خودروسازانی که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد خیابان ها می کنند و سود معقولی هم می برند، از این قاعده مستثنی شده اند. 
 
حال دو روز گذشته مجلس شورای اسلامی که چندی پیش طرح اسقاط خودرو را به زمین وارد کنندگان قطعات نزدیک کرده بود، آن را به تصویب رساند. در این مصوبه آمده است :«گمرک جمهوری اسلامی مکلف شده است به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک دستگاه خودرو اسقاط کند».
 
البته شاید در نگاه اول اسقاط خودرو توسط وارد کنندگان قطعات دردی از اسقاط خودروها دوا نکند، اما برخی کارشناسان صنعت خودرو و صاحبنظران و فعالان حوزه اسقاط بر این باروند، باید همه بخش های مرتبط خودرویی در زمینه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده دست به دست یکدیگر دهند. 
 
در همین زمینه نیز، مصطفی جودی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: « مصوبه روزهای اخیر مجلس در زمینه اسقاط خودرو موثر و مهم است، چرا که باید بار اسقاط خودرو در کشور از دوش یک بخش برداشته و میان سایر بخش ها تقسیم شود». 
 
به گفته او، به نظر می رسد توجه مجلس و دولت به اسقاط خودرو توسط بخش های مختلف خودرویی اعم از واردکنندگان خودرو و وارد کنندگان قطعات، اراده جدی و پیگیری اسقاط خودرو را نشان می دهد. 
 
 جودی می افزاید: « سالانه میلیاردها تومان صرف ورود قطعات خودرو به کشور می شود، از این رو باید این بخش هم در زمینه اسقاط خودروها کمک کننده باشد و بار سنگین اسقاط خودرو را برای دولت و بخش خصوصی سبک تر کند». 
 
او تاکید می کند: « بر اساس طرح اعلام شده از سوی رییس جمهوری مبنی بر خروج 240 هزار خودرو سنگین از ناوگان کشور، باید همه دست به دست به هم دهند تا این مهم محقق شود».
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور  اظهار می کند: « حال به نظر می رسد مصوبه جدید مجلس مبنی بر کمک وارد کنندگان قطعات خودرو به اسقاط می تواند به تسریع اهداف اسقاط خودرو کمک کند و انحصار اسقاط خودرو به دست وارد کنندگان خودرو شکسته شود و به زودی نیز خودروسازان نیز به جرگه اسقاط کنندگان بپیوندند».
 
او تاکید می کند: «بارها خواسته شده است تا دولت، مجلس شورای اسلامی یا سازمان محیط زیست نسبت به الزام خودروسازان داخلی در مسئولیت پذیری برای خروج خودرو فرسوده متعهد شوند».
 
به گزارش خودروکار، روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با تصویب بند الحاقی 4  به تبصره ۷ لایحه بودجه مصوب کردند که واردکنندگان قطعات خودرو، یک مجوز اسقاط دریافت کنند. براساس این مصوبه، به منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتور سیکلت به ازای هر ۲۰ هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کنند.
 

source

www.khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

مثل بلاد کفر روی ماشین های غیر ایمن و آلاینده مالیات بیشتر ببندین و تسهیلات حاصل از اون مالیات رو خرج امنیت جاده ها و ماشین های پاک کنید.
کسی ک دلش درد نمیکنه ماشین فرسوده نگه داره. نمیتونه بره سراغ ماشین نو(هرچند ماشین های نو از همون فرسوده ها اوضاع بهتری ندارن)
18:44  1396/12/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
KMC مشتری : شما دیروز فرمودین حتی مدارک ماشین رو هم تحویل نگرفتین،امروز میفرمایید بحمدالله خود ماشین رو تحویل گرفتین و کلی هم از ماشین راضی هستین! خداروشکر ولی تجربه باشه برای افراد نا امید و انرژی افتاده گروه که کمی با حوصله و دقت مطلب بنویسند.
شاهین : آقا خداوکیلی کی تحویل میدن فردا ساعت ۱۳قرارمون اینجا بترکونید دلمون خنک شه #سایپا بیشرف
شاهینجی : اره دوستان این بهترین راهه
شاهین +++ : فردا حجم پیاما زیاد باشه سایپا ببین
شماره پذیرش چیه : دوستان من پیش فروش هستم آذر 300 دادم تکیمل وجه شهریورم پیامکی نیامده الان میخوام تبدیل بزنم شماره پذیرش از کجا بیارم؟
شاهین +* : دوستان تمام وعده ها الکی الکی بس کنین با روحیه مردم بازی نکنین حقوق ۱۰سال کارگریمو ریختم پاتون کوش الان تو بانک بود چقدر گیرم میومد همش وعده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید 207 اتومات فلز : سلام من مشکی زده بودم دیروز تبدیل اومد زدم سفید امروز فاکتور شد پلاک شد و فکر می کنم تا 5 شنبه بدستم برسه 😋
اصغر : هانیه دوبار پرش کردی یه بار بیشتر بهت نمیدن چرا ایکاروس کردی
صادق : بستگی داره به اینکه ماشین را برای چه کاری میخوای و سطح توقعت چقدر هست.اگر ماشین را برای استفاده معمولی و برای رفت و آمد و مسافرت میخوای خیلی هم عالی هست.
محمد رضا پانا اتومات : سلام داداش،2448 ساعت که میشه 102 روز،میخوای دوستان 207 سوارو سکته بدی😂😂
ساینا فوری : کارشناس سایپا تنها کاری رو که صادقانه و درست انجام میدن خوندن اطلاعات از داخل سامانه شون هست. قرارداد روزشمار و ممتد هست نه روز کاری. من موندم یکسری دوستان چطور قرارداد امضا کردن.
ساینااس : ساینا اس پیش فروش دهه فجر واریز دوم تیر5شماره پذیرش12164211 هنوز هیچ خبری نیس
امین فوری شهریور : پس ما چه خاکی به گل بگیریم تبدیل نزدم
وحید : سلام و عرض ادب من 15 برج تبدیل زدم به بدون لاینر و فرداش هم فاکتور شد هم تا ظهر پلاک شد پذیرش 12335943
س : ما هم همچنین
حدیث : و منی که پیش فروش آذرم هنوز تو مرحله تخصیص موندم🥹 شماره پذیرش 12077.. لعنت به مردم آزار