خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
مقالات خودرو
:
بررسی و مقایسه
:
سیاه و سفید استانداردهای جدید خودرو
1396/11/30
15:00
سیاه و سفید استانداردهای جدید خودرو
خودروسازان داخلی در شرایطی به ارتقای استاندارد محصولات خود ملزم شدهاند که با توجه به اعتراضات اخیر آنها و همچنین عدم ارائه برنامهای مدون برای اجرای الزامات و معرفی محصولات جایگزین، بهنظر میرسد اجرای استانداردهای جدید در خودروهای داخلی عملا به محاق رفته است.دنیای اقتصاد: خودروسازان داخلی در شرایطی به ارتقای استاندارد محصولات خود ملزم شدهاند که با توجه به اعتراضات اخیر آنها و همچنین عدم ارائه برنامهای مدون برای اجرای الزامات و معرفی محصولات جایگزین، بهنظر میرسد اجرای استانداردهای جدید در خودروهای داخلی عملا به محاق رفته است.
طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، تعداد استانداردهای مربوط به خودروهای داخلی، باید از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یابد و خودروسازان کشور برای پیادهسازی آنها تنها تا دی ماه سال آینده فرصت دارند. بر این اساس، خودروسازان ملزم شدهاند تعداد استانداردهای خودرویی را تا تیر ماه ۹۷ به ۶۱ مورد رسانده و ۶ ماه بعد نیز ۶۱ مورد را به ۸۵ استاندارد ارتقا دهند. بنا به گفته مدیران سازمان ملی استاندارد، خودروسازان اگر استانداردهای موردنظر را پاس نکنند، با توقف شمارهگذاری محصولاتشان مواجه خواهند شد. این قید اجرایی در شرایطی است که خودروسازان در چند نوبت و بهخصوص هفته گذشته مراتب اعتراض خود را به الزام استانداردها اعلام کرده و بهنظر میرسد اصلا برنامهای برای اجرای استانداردهای جدید ندارند. آنها همچنین تا به امروز برنامه مشخص و مدونی بابت ارائه محصولات جایگزین (در صورت پاس کردن استانداردهای جدید توسط خودروهای فعلی) ارائه ندادهاند. اصل حرف خودروسازان داخلی این است که استانداردهای جدید چندان قابلاجرا نبوده و باید اولا محتوای آنها تغییر کند و ثانیا مدت زمان بیشتری برای اجرایشان لحاظ شود. بنا به گفته مدیران خودروساز، برخی از استانداردهای ۸۵گانه را حتی بزرگان صنعت خودرو نیز پاس نمیکنند و از همینرو بهتر است سازمان ملی استاندارد در این ماجرا تجدیدنظر کرده و منطقیتر تصمیم بگیرد. این اعتراضات در شرایطی است که پیشتر نیز مسوولان انجمن خودروسازان ایران نسبت به بروز بحران تولید خودرو در یکی، دو سال آینده و در اثر اجرای استانداردهای جدید، هشدار دادهاند.
به گفته آنها، بیشتر خودروهای داخلی توان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند، بنابراین اگر سازمان ملی استاندارد روی اجرای آنها مصر باشد، حدود ۸۰۰ هزار خودرو داخلی عملا با توقف تولید مواجه خواهند شد. از مجموع این اظهارات و اعتراضات در کنار بیبرنامگی و بیمیلی خودروسازان به اجرای استانداردهای جدید، این پیام روشن قابل دریافت است که استانداردهای الزامی موردنظر، در خودروهای داخلی پیاده نخواهند شد. طبعا اگر قرار بود این استانداردها در وقت مقرر اجرایی شوند، خودروسازان داخلی این همه اعتراض و انتقاد به این ماجرا نداشته و از طرفی، مقدمات اجرایی شدن آنها را فراهم میآوردند، حال آنکه شرایط کاملا برعکس است. اما پرسش مهمی که در این ماجرا وجود دارد، این است که بالاخره سازمان ملی استاندارد حق دارد یا خودروسازان؟ به عبارت بهتر، باید حق را به این سازمان که میخواهد استاندارد خودروهای داخلی را به اروپا نزدیک کند، داد یا خودروسازان که میگویند استانداردهای موردنظر (با توجه به اثر افزایشی بر قیمت و همچنین آپشنیزه بودن آنها) قابلیت اجرایی ندارند؟ برای پاسخ به این پرسش باید از دو منظر «اثرگذاری استانداردهای جدید بر کیفیت خودروها» و «تاثیر قیمتی استانداردها» به ماجرا پرداخت. در باب موضوع اول (اثرگذاری استانداردهای جدید بر کیفیت خودروها)، میطلبد که با نگاهی به الزامات و دستورالعملهای قبلی سازمان ملی استاندارد، اثر آنها را بر بهبود کیفی خودروهای داخلی بررسی کرد. دو مورد از معروفترین استانداردهای موردنظر که پیشتر اجرایی شدهاند، نصب سیستم ترمز ضدقفل و کیسه هوا در خودروهای داخلی است. اگرچه اثر این دو مورد بر افزایش ایمنی خودروها قابلانکار نیست، با این حال نمیتوان ادعا کرد در مجموع سطح کیفی خودروهای داخلی در نتیجه الزامات لحاظ شده، چندان بالا رفته باشد. مشکل اصلی در سطح کیفی پایین خودروهای داخلی، کیفیت نامناسب و نامرغوب قطعات بهکار رفته در آنهاست، موضوعی که بارها مورد تایید خودروسازان و حتی قطعهسازان نیز قرار گرفته است. قطعهسازان داخلی پیشتر بر این موضوع صحه گذاشتهاند که سطح کیفی محصولاتشان متناسب با قیمت در نظر گرفته شده برای آنها از سوی خودروسازان است.
در واقع ازآنجاکه قیمتگذاری خودرو در ایران آزاد نبوده و خودروسازان متهم به گرانفروشی هستند، معمولا از سطح کیفی قطعات (در راستای کاهش هزینهها)، کاسته میشود و از همینرو کیفیت خودروها متاثر از این ماجرا بهبود چندانی نمییابد. این در شرایطی است که نگاهی به استانداردهای جدید خودرویی نشان میدهد سازمان ملی استاندارد هنوز هم از اصل ماجرا (توجه به کیفیت قطعات) دور مانده و به این موضوع که ریشه کیفیت پایین خودروها از کجا آب میخورد، توجهی نکرده است. البته در اینجا نیز با دو چالش بزرگ مواجه هستیم که اولی بالا رفتن قیمت خودروها در صورت بهبود کیفی قطعات است و دومی نیز به خطر ادامه تولید خودروهای قدیمی مربوط میشود. واضحتر اینکه اگر ارتقای استاندارد قطعات نیز الزامی شود، انتهای ماجرا افزایش قیمت و ادامه تولید خودروهای قدیمی است که بهنظر نمیرسد به صلاح خودروسازی و مشتریان ایرانی باشد. هرچه هست، ظاهرا استانداردهایی که این سازمان الزامی کرده، به نوعی بیشتر به آپشن شبیه هستند و بعید بهنظر میرسد کمک چندانی به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کنند، هرچند البته نمیتوان تاثیر آنها را بر افزایش ایمنی منکر شد.
حال اما از منظر دوم یعنی اثر افزایشی استانداردهای جدید بر هزینه تولید و قیمت تمامشده خودروها به این ماجرا نگاه کنیم. تردیدی وجود ندارد که اجرای استانداردهای جدید (جدای از اثربخش بودن یا نبودن آنها بر سطح کیفی خودروهای داخلی)، هزینه تولید را افزایش خواهد داد. بالا رفتن هزینه تولید، به افزایش قیمت تمامشده میانجامد و بنابراین مشتریان باید پول بیشتری برای خرید خودروها بپردازند، آنهم در شرایطی که همین حالا نیز خیلیها توان خرید با قیمتهای فعلی را ندارند. هرچند با توجه به موارد مطروح اعتراض خودروسازان به استانداردهای جدید، تا حدی قابلپذیرش بهنظر میرسد، با این حال این موضوع چیزی از قصور آنها در کیفیت پایین محصولاتشان کم نمیکند. شرکتهای خودروساز داخلی در بیشتر موارد روی خوش به ارتقای استانداردها و بهبود کیفیت و ایمنی محصولات خود نشان نمیدهند و بهانههای مختلفی نیز بابت توجیه رفتار خود میتراشند و نتیجهاش این شده که بعد از این همه سال تجربه، هنوز هم کمتر کسی از سطح کیفی خودروهای تولید داخل رضایت دارد. این نارضایتیها نیز بیش از آنکه به آپشنها و امکانات ظاهری خودروهای داخلی مربوط باشد، مسائل و موارد عمیقتری را شامل میشود، از جمله کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نامناسب و بروز ایرادهایی عجیب و غریب در خودروهای صفر کیلومتر. در چنین شرایطی، بهنظر میرسد در مجموع آنچه به خیر و صلاح خودروسازی و مشتریان ایرانی است، خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی آنها با محصولاتی بهروزتر است. این در حالی است که بهنظر میرسد هم خودروسازان و هم قطعهسازان داخلی بدشان نمیآید تولید محصولات قدیمی ادامه یابد، زیرا سودی که اینها به دنبال دارند، شاید در محصولات جدید نباشد و صدالبته که دردسرشان نیز از جهات مختلف (تولید، تامین قطعه و قیمتگذاری و...) کمتر است.
منبع (source)
donya-e-eqtesad.com
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: امیر(سابق)
4
حکایت خودروسازهای ما حکایت چوب تر و .... هست. اگر قرار بود حرکتی بکنند تو این چهل سال میکردند من و دوستانی که با هم صحبت میکردیم 100درصد موافق این موضوع بودند باید به این چپاولگران و قاتلان جان مردم بیشتر از این سخت گرفت
19:16 1396/11/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
18 نظر
محمد-::::::::
13 نظر
سوم بهمن
9 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
189 نظر
توحید ارومیه
93 نظر
پارسا.
68 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
دی ماه
: بله دیگه افزایش قیمت میدن بعد برای شما مابه التفاوت رو میفرستندبرای تکمیل وجه کنید خیر نبینن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس اتوماتیک
: من 22 اسفندم هنوز فاکتور نشده
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
محمد۲
: سلام دوستان تکمیل وجه اسفند کسی هست فاکتور نشده باشه؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سعید
: قبل عید فاکتور میکردن دیگه از فروردین فاکتور نکرده سایپا دروغگو
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
رضا
: سلام من امروز مجدد با امور مشتریان تماس گرفتم و گفت که تا یک اسفند فاکتور شده منم با سر و صدا بهش گفتم که ۲ هفته س همینو میگی و روی یک اسفند متوقف شده چرا پلاس رو تا آخرای اسفند فاکتور کردین ولی cvt روی یک اسفند مونده خلاصه اینکه دوستان همه زنگ بزنید صدای اعتراضتون رو بشنون اینجوری دست رو دست بزارید هیچ کاری برامون نمی کنن یه خورده فعال باشید لطفا
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
اکبر از اردبیل
: سلام به نوبه خودم از شما و تمام اعضای با معرفت گروه ممنونم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین خرداد
: سلام من دیروز تکمیل وجه کردم والله ترسیدم افزایش بخوره قطعا هم تو این هفته افزایش قیمتو داره سایپا ان شاالله برای شما افزایش نخوره ولی من ریسک نکردم و پولشم نداشتم خدا بهترینا رو نصیبتون کنه
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین 403
: سلام پس کم کم باید منتظر باشیم ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
سارا
: سلام کسانیکه شاهین جی پیش فروش شد بهشون و نصف مبلغ رو دادن اگر افزایش قیمت صورت بگیره بعنوان مثال ۳۰ درصد برای این افراد ۱۵ درصد محاسبه میشه چون پول نصفشو دادن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
دیانا
: سلام از همه ی بزرگوارانی مثل اکبر آقا که این مدت واقعا سنگ تموم گذاشتن و همه ی کسانی که اطلاعات در خدمت گروه گذاشتند بسیار ممنون و سپاسگزاریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 1.7
دنااپشنال
: سلام بچه ها قرارداد های موعد تیرماه تاچندم تیر هستن ممنون میشم یکی جواب بده
دنا 1.7
دنا آپشنال
: لطفا کسی فاکتور میشه بیاد اطلاعات بده... ممنون میشم
دنا 1.7
نگین
: بله، ببار 275 گرفتن ببارم 1800000 خوابی؟بیدار شو
پژو 207i دستی
حسن
: سلام صبح نمایندگی بودم میگفت دعوتنامه همه ماشینای مرداد امده به جز 207 ولی انستا حواله یاب ی نمونه از دعوتنامه 207 رینگ آلومینیوم گذاشته 407 میلیون .
رنو B90
رهگذر
: مگه حواله فروش داریم تا قیامت هم نمیفروشیم
رانا LX
پیش فروش تیر
: بنظرم تا تعیین تکلیف قطعی خودروها از واریز وجه امتناع کنید. چون اگر یه عده واریز وجه کنند ایرانخودرو اثبات میکنه که مردم با قیمت های جدید مشکلی ندارند و تکمیل وجوه صورت گرفته.
ساینا
ساینا اس بهمن
: سلام کسی میدونه پیش فروش بهمن رو کی تحویل میدن؟؟؟؟؟؟
پژو 207i دستی
پانا
: سلام دوستان اصلان دعوت نامه مرداد صادرنشد من زنگ زدم همش شایه میکنن من خودم مرداد ماه هست درگاه باز نشد
رانا LX
سعید
: سلام دوستان کسی هست موعد تحویل شهریور؟ یا بعد از دعوتنامه مرداد مهر میاد ؟
دوو سیلو
منوچهر
: سلام شما آن قسمت جای میل سوپاپ رو عوض کنی فکر کنم درست بشه