همانطور که احتمالا می دانید در چند ماه اخیر خبرهای زیادی در رابطه با قوانین جدید و سخت گیرانه سازمان استاندارد پیرامون صنعت خودروسازی منتشر شده است و در تازه ترین خبر در این زمینه، پبمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگویی از آغاز فاز دوم استاندارد مصرف سوخت خودروها خبر داد و گفت خودروسازان تنها تا ابتدای تیر ماه سال آینده فرصت دارند تا مصرف سوخت خودروهای خود را به سطح استاندارد برسانند.
وی ادامه داد: فاز اول استاندارد مصرف سوخت خودروها از ابتدای دیماه سال 1394 اجرایی شد هرچند که این استاندارد در گذشته نیز جزو استانداردهای اجباری بوده است.
این درحالی است که فاز دوم این طرح باید از ابتدای دیماه سال 1396 که با تصویب کارگروه مصرف سوخت ششماه به خودروسازان فرصت داده شد و این مسئله به ابتدای تیرماه سال 1397 موکول شد و فاز سوم اجرای استاندارد جدید مصرف سوخت نیز از ابتدای دیماه سال ۱۳۹۸ آغاز میشود که معیار ان مشابه معیارهای فعلی اتحادیه اروپاست.
پیرایش همچنین با اشاره به استانداردهای 85 گانه خودرویی در کشور گفت در حال حاضر 20 مدل خودرو در کشور تولید می شوند که نمی توانند این استاندارد ها را رعایت کنند.
به گفته وی برخی از این خودروها این امکان را دارند تا با تغییر و اصلاحت بتوانند به استاندارد دست پیدا کنند اما احتمالا تولید 10 مدل خودرو به دلیل عدم انطباق با استاندارد ها متوقف خواهد شد.
البته برای شرکت های خودروسازی بزرگ نظیر ایران خودرو، جایگزین پیشرانه های قدیمی (مانند پیشرانه 1.8 لیتری خانواده پژو 405) با مدل های جدیدتر و کم مصرف تر راه حلی برای رعایت استاندارد های تازه خواهد بود اما باید دید تا دی ماه 97 و مصادف با زمان اجرایی شدن استانداردهای زیست محیطی 85 گانه شرایط به چه شکلی پیش خواهد رفت.
به خصوص آنکه احمد نعمت بخش، به عنوان سخنگوی انجمن خودروسازان اخیرا طی نامه ای از ناتوانی اهالی این صنعت برای رعایت استانداردهای جدید سخن گفته است و از این رو به نظر نمی رسد که صنعت خودروسازی کشورمان امادگی و توانمندی لازم برای بهبود استاندارد خودروهای تولیدی را داشته باشد.