قیمت احتمالی خودروهای واردتی پس از ابطال افزایش تعرفه های گمرکی

 

قیمت احتمالی خودروهای واردتی پس از ابطال افزایش تعرفه های گمرکی

 
بمب خبری امروز در بازار خودرو، ابطال مصوبه افزایش تعرفه های گمرکی خودروهای وارداتی بود که امروز در قالب حکمی موقت توسط دیوان عدالت اداری منتشر شد.
 
براین اساس گمرک کشور موظف است تا اختلاف رقم دریافتی نسبت به قانون واردات قبلی را به وارد کنندگان بازگرداند و شرکت های وارد کننده نیز باید این مبلغ را به مشتریان پس دهند.
 
به نظر می رسد که تصمیم نهایی در این خصوص توسط دیوان عدالت اداری ظرف سه تا شش ماه آینده صورت پذیرد اما تا آن زمان نیز گمرک کشور موظف است تا دستور حکم اولیه و موقت این دیوان را اجرا نماید.
 
 
اثرات کوتاه مدت
 
در زمینه اجرایی شدن این مصوبه دیوان عدالت اداری چند پرسش کلی مطرح است، برای مثال ساز و کار اجرایی بازگشت مبالغ دریافتی توسط گمرک، نظام مالیاتی و ...به مردم بسیار پیچیده و نامشخص به نظر می رسد، به خصوص آنکه با توجه به قرار گرفتن در ماه های پایانی سال  و بسته شدن صورت حساب های مالی یکساله، موکول شدن این پروسه به سال 97 با پیچیدگی های اجرایی بیشتری همراه خواهد بود.
 
از سوی دیگر برخی افرادی که از ماه ها قبل خودروهای وارداتی را با هدف افزایش قیمت و کسب سود خریداری کرده اند، حالا در صورت بازگشت قیمت ها به رقم های قبلی دچار ضرر و زیان هنگفت خواهند شد.
 
 
در واقع با این مصوبه بسیاری از نمایشگاه های خودرو، واسطه های خرید و فروش و دلال های خرد، زیان سنگین چند ده میلیونی را تجربه خواهند کرد.
 
برای مثال در خصوص هیوندای سانتافه که یکی از رایج ترین خودروها در بازار وسایل نقلیه وارداتی محسوب می شود، بسیاری افراد با خرید از نمایشگاه ها و با قیمت هایی در حدود 270 الی 290 میلیونی، از قیمت گذاری اخیر کرمان موتور (335 میلیون تومان) رضایت کامل داشتند، اما حالا درست این دسته ضرری قابل توجه را متحمل خواهند شد چرا که احتمال بازگشت قیمت این خودرو به حدود 250 میلیون تومان وجود دارد.
 
 
به گفته بابک صدرایی، از کارشناسان بازار و مدیر مارکتینگ برند چری شرکت مدیران خودرو، مشتریان اصلی (مصرف کنندگان) درست در بازار داغ شب عید، از خرید دست می کشند تا شرایط و قیمت گذاری های جدید اجرایی و مشخص شود، این امر می تواند ضرر و زیانی عظیم را به شرکت های وارد کننده وارد آورد، به خصوص که ایشان حدود 7 ماه از سال 96 را در پی متوقف شدن ثبت سفارش خودرو بدون فروش گذرانده اند.
 
تبعات این نگرش ممکن است گریبان خودروهای غیر وارداتی را نیز بگیرد و باعث رکود نسبی در بازار شود، هرچند به گفته بابک صدرایی، واسطه های فروش و دلالان عملا در مقابل کاهش قیمت های بازار مقاومت خواهند کرد و مشتریان نباید منتظر بازگشت قیمت ها به ارقام سابق باشند.
 
 
به گفته این کارشناس فروش در بازار ایران معمولا افزایش قیمت بسیار سریعتر از روند کاهش قیمت اتفاق می افتد و از این رو ممکن است در نهایت صرفا شاهد رکورد در بازار شب عید  باشیم، اما بازگشت قیمت ها به سطوح قبلی به سرعت اتفاق نیافتد.
 
اثرات بلند مدت
 
در بلند مدت بازهم مشتریان، بازار خودرو و فعالیت تجاری است که در ایران دچار آسیب می شود. به عقیده کارشناسان بازار، شرکت های خارجی با توجه به بسته شدن ناگهانی سایت ثبت سفارش و توقف 7 ماهه فعالیت ها و افزایش ناگهانی تعرفه های گمرکی و در نهایت ملغی شدن این حکم به این نتیجه می رسند که فعالیت بلند مدت تجاری در ایران مفهومی ندارد.
 
 
بابک صدرایی در این رابطه می گوید: در شرایط فعلی نیز به جز شرکت های فرانسوی که با اهدافی خاص در بازار ایران حضور بلند مدت دارند و از رابطه تجاری با بازار آمریکا برخوردار نیستند، سایر خودروسازان به بازار ایران با دیده تردید می نگرند و این دیدگاه با توجه به وضعیت روی داده در سال 96 مسلما تشدید نیز خواهد شد.
 
در همین رابطه با توجه به اختلاف قیمت عظیم ایجاد شده بین خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژی این احتمال مطرح شده بود که شرکت هایی نظیر میتسوبیشی، سنگ یانگ و کیا، درصدد ایجاد خطوط مونتاژ در کشور هستند اما حالا با لغو مصوبه اخیر، افزایش ناگهانی قیمت ارز و مسائلی از این دست، احتمالا هر گونه پروژه سرمایه گذاری در ایران به بایگانی خواهد رفت.
 
تغییرات قیمتی خودروهای وارداتی
 
پیش بینی قیمت های جدید پس از لغو مصوبه تعرفه های اخیر چندان ساده نیست، چرا که از یک سو قیمت ارز طی یک سال گذشته در حدود 25 درصد افزایش داشته و برای مثال نرخ دلار از حدود 3700 به حدود 4700 تومان رسیده است و از سوی دیگر براساس قانون اخیر تعرفه ای گمرکی، افزایش قیمت ها برای تمامی خودروها به یک میزان روی نداده است.
 
 
به عنوان نمونه میتسوبیشی میراژ در مقام کم مصرف ترین خودرو وارداتی با کم حجم ترین پیشرانه (1.2) لیتری، طی یکسال گذشته افزایش قیمتی در حدود 17 میلیون تومان از حدود 83 تا حدود 100 میلیون تومان را تجربه کرده است اما در همین زمان قیمت هیوندای سانتافه از حدود 235 میلیون به حدود 335 میلیون تومان افزایش یافته است. از این رو می توان گفت که در دو سوی بازه افزایش قیمت ها شاهد دامنه ای از 20 تا 45 درصد هستیم.
 
 
با این حال به گفته علی شکوهی، مدیر مارکتینگ گروه آرین سرمایه، بازگشت قیمت ها به ارقام قبلی خارج از تصور خواهد بود. دلیل این شرایط نیز به افزایش نرخ ارز و مقاومت فعالین بازار باز می گردد، اما در این خصوص می توان گفت که مسلما کاهش قیمت در خصوص خودروهای پر مصرف و مجهز به پیشرانه های بالای 2 لیتر (نظیر رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل، هیوندای سانتافه، هیوندای سوناتا و ...) محسوس تر از کاهش قیمت خودروهای کم مصرف با پیشرانه های کم حجم اتفاق خواهد افتاد.
 
 
یکی دیگر از سگمنت های مورد بحث نیز به خودروهای هیبریدی مربوط می شود و در این بخش از بازار به دلیل افزایش بسیار شدید تعرفه های قبلی (از 4 درصد به 45 درصد) قاعدتا شاهد کاهش قیمت قابل توجه خودروهایی نظیر تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبریدی، هیوندای سوناتا هیبریدی و... خواهیم بود.
 
 
تمام این موارد درحالیست که با توجه به حفظ موانع وارداتی (ممنوعیت خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار) افزایش قیمت انفجاری خودروهایی نظیر محصولات ب ام و ، لکسوس، پورشه و ....به قوت خود باقی خواهد ماند و در کوتاه مدت بعید است که تغییر در خصوص قیمت این خودروهای ممنوعه روی دهد.
 
برای روشن سازی بیشتر جدول زیر براساس نرخ های حدودی و قیمت های احتمالی آینده در بازار خودروهای وارداتی تهیه شده است، هرچند که مسلما ارقام احتمالی تابعی از قیمت ارز و شرایط خاص شرکت ها خواهند بود و از این رو نمی توان دقت بالایی را برای این پیش بینی متصور شد.
 
قیمت احتمالی خودروهای واردتی پس از ابطال افزایش تعرفه های گمرکی
 

منبع

دیجیاتو

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای واردتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

ناشناس
0

این عدم سو مدیریت صنایع هست که بازار خودرو را دچار اختلال کرده من ثبت نامی آخر یک ۹۶ اسپرتچ هستم ناگهانی ۱۰۰میلیون روی ماشین ۱۴۰ تومانی کشیدن این انصاف هست درود بر دیوان عدالت اداری که تعرفه را باطل کرد وواقعان قابل تقدیر می باشد
22:47  1396/12/14
پاسخ دادن
2%
0

منبع خبر از ؛ سایت >


کارشناس ها یه همچین وقتی ندارن تو گمرک سرشون شلوغه
20:24  1396/11/20
پاسخ دادن
علی
0

این کار شاناسان موقعی که عدهای سود های میلیونی بردن کجا بودن ؟احتمالا جسن گرفته بودند!
23:37  1396/11/19
پاسخ دادن
محمد
0

این کارشناسانی که میگید احیانا همون وارد کننده هایی نیستند که خون مردمو تو شیشه کردند
16:20  1396/11/19
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد