پس از خانواده سری 200 و سری 300 برلیانس در بازار کشور، برلیانس کراس 3 یا به اختصار (C3) میتواند پنجمین عضو فعال خانواده برلیانس در بازار کشور باشد که در کلاس ماشینهای "هاچ بک سایز بزرگ" یا شاید هم "کراس اوورهای سایز کوچک" ساخته شده و قرار است که در بازار داخلی کشور به عنوان یک رقیب برای "رنو ساندرو استپوی" و یا خودروی "دانگ فنگ H30 کراس" فعالیت کند. پیش از این در خصوص ویژگی و مشخصات فنی برلیانس کراس در خودروبانک صحبت کردهایم، اما حالا پیشرانه و جعبه دنده جدید پارس خودرو برای این محصول، باعث شده است تا بار دیگر نظر ما به سمت برلیانس C3 جلب شود، هرچند این پیشرانه جدید پارس خودرو تنها برای "برلیانس کراس" نخواهد بود و قرار است که بر روی سری خانواده H300 برلیانس هم مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه سعی داریم مروری کلی بر روی آنان داشته باشیم.
باتوجه به طول کلی 4210 میلی متر، عرض 1790 میلی متر و همچنین ارتفاع 1521 میلی متر، درست همانند رنو "ساندرو هاچ بک" و "ساندرو استپ وی"، خودروی برلیانس کراس 3 هم میتواند یک نسخه اصلاح شده از خودروی H320 هاچ بک باشد که تفاوتهای اندکی میان آنان دیده میشود، همچون افزایش ارتفاع 5 سانتی متر سقف اتومبیل و همچنین افزایش 2 سانتی متر ارتفاع سیستم تعلیق که چندان در ظاهر خودرو تاثیرگذار نبوده است، اما در عوض دارای رینگهای بزرگتر و همچنین فلپهای پلاستیکی در حاشیه گلگیرهای جلو و عقب است که باعث شده تفاوتهای آن با نسخه هاچ بک H320 بیشتر دیده شود و در ادامه نباید حذف ستونهای میانی جلوپنجره H320 را نادیده گرفت. هرچند مدلهای جدید این خودرو به تجهیزات بیشتری همچون "پاور سانروف" و "کروز کنترل" مجهز شده و میتوان از تودوزی جدید داخل کابین بهرهمند شد.
در مدلهای استاندارد و قبلی برلیانس کراس یا به اصطلاح C3، شاهد بکارگیری همان پیشرانه نام آشنای 1.5 لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت 103 اسب بخار در دور 5800 و همچنین گشتاور 138 نیوتن متر در دور موتور 3800 هستیم که دقیقا حال و هوای سواری با خودروی برلیانس H320 را در تجربه رانندگی تداعی میکند.
اما حالا پیشرانه جدید برلیانس کراس با حجم دقیق 1654 سی سی تولید شده است که همراه با افزایش قدرت 11 اسب بخاری و رسیدن به رقم 114 اسب بخار، میتواند 154 نیوتن متر گشتاور داشته باشد که با یک جهش بسیار خوبی همراه بوده است، اما برای دریافت و انتقال نیروی تولیدی موتور به سمت چرخها، از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک جدید ساخت هیوندای استفاده شده است که مصرف سوخت ترکیبی 100 کیلومتر معادل 7.6 لیتر خواهد داشت که از مصرف سوخت 9.6 لیتر در شهر و مصرف سوخت 6.4 لیتر در بزرگراه بدست آمده است.
همانطور که در ابتدا گفتیم، برلیانس کراس تنها دریافت کننده این پیشرانه جدید نخواهد بود و اعضای خانواده H300 هم میتوانند از این پیشرانه با خروجی قدرت و گشتاور مشترک استفاده کنند، اما با انتخابهای بیشتری در انتقال قدرت اتومبیل همراه خواهند بود که علاوه بر جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، مشتریان میتوانند یک جعبه دنده 5 سرعته دستی سفارش دهند تا هزینه تمام شده اتومبیل کمتر شود، اما در عوض مصرف سوخت 100 کیلومتر اتومبیل در مسیرهای شهری به 9.9 لیتر رسیده و برای رانندگی در مسیرهای برون شهری هم نیاز به صرف 6.6 لیتر سوخت خواهد بود که به صورت ترکیبی رقم 7.8 لیتری بدست آمده است.
در پایان هم بد نیست بدانید که این خودرو به غیر از "سانروف برقی"، تودوزی جدید داخل کابین و همچنین کروز کنترل، درست همانند مدلهای هاچ بک H320 از فرمان تقویت شده برقی، سیستم تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، تنظیم الکتریکی آینهها، سیستم الکترومغناطیسی باز کردن درب عقب، کامپیوتر سفری، مه شکن جلو، بازشدن خودکار دربها هنگام تصادف، بلوتوث بهبود یافته، 2 کیسه هوای ایمنی، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، رینگهای 16 اینچی ( در خانواده H300 رینگهای 15 اینچی وجود دارد) و همچنین از سیستم ترمز دیسکی بر روی چرخهای جلو و عقب با قابلیت خنک شوندگی سود میبرد که توسط سیستمهای ABS و EBD پشتیبانی خواهند شد.