احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 

احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 
مدیرعامل رنوپارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران خبر داده است که با توجه به فقدان محصول مشابه، پیش‌زمینه‌ای برای تقویت واردات و مونتاژکاری خواهد بود.
 
مدیرعامل رنوپارس در حالی اخیراً از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران از سال آینده خبر داده است که هرچند میزان داخلی‌سازی این خودروها به اندازه میزان برنامه‌ریزی‌شده و قابل قبول نیست؛ اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه‌ی تندر 90 داخلی‌سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار خواهد کرد.
 
رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس، با تأکید بر اینکه  L90 و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه (لازم‌الاجرا از دی ۱۳۹۷) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است:
 
وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود. سرمایه‌گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر 90 و ساندرو، پلتفرم‌های جدید و به‌روز وارد کشور شود.
 
مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت‌فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر 90 و ساندرو معرفی نکرده است و در این شرایط، راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به‌ جای این دو خودرو وجود نخواهد داشت؛ زیرا تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجادشده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی سود ببرد.
 
 
اسماعیلی در عین حال گفته است:
 
با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیئت مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.
 
در نتیجه در شرایطی که تعرفه واردات قطعات مونتاژی با وجود افزایش تعرفه واردات CBU ثابت مانده است، شرکت رنو می‌تواند با برخورداری از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای نسبت به تقویت واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی خود اقدام کند و به بهانه احترام به قانون، برای کاهش و توقف تولید محصولات قدیمی‌تر اقدام کند؛ البته نحوه تعامل رنو با خودروسازان ایرانی و برخی خط و نشان کشیدن‌های فرانسوی‌ها برای ایران خودرو و سایپا را نباید دور از ذهن داشت. رنویی‌ها قبلاً خودروسازان ایرانی را به کاهش تولید برخی قطعات مانند موتور تندر 90 تهدید کرده بودند.
 
 
در این میان، هوشیاری و توجه دستگاه‌های مسئول به‌ویژه وزارت صنعت نسبت به تصمیمات و عملکرد خودروسازان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این شرکت‌ها ضمن تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای ارائه محصولات جدید و طراحی پلت‌فرم مشترک با طرف ایرانی، برای داخلی‌سازی قطعات و استفاده از توان قطعه‌سازان ایرانی اقدام عملی کنند. یکی از پیش‌شرط‌های تحقق این هدف، اعمال تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بر اساس میزان داخلی‌سازی محصول ساخته‌شده است.
 
از سویی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به‌روزرسانی پلت‌فرم تندر 90 قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به‌روزرسانی این پلت‌فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان‌پذیر است و می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آن‌ها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تاکنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سال‌ها از تولید تندر 90، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.
 
در همین حال، قرارداد رنو با سازمان گسترش هم در حالی معلق به نظر می‌رسد که به گفته برخی مطلعین، فرانسوی‌ها در این همکاری نیز همچنان زیر بار داخلی‌سازی نمی‌روند و بیشتر به مونتاژکاری تمایل دارد. در این وضعیت رنو سهم چشمگیری در بازار خودرو ایران برای خود در نظر گرفته و فقط در همکاری با ایدرو قرار است تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه کند.
 
دلیل اصلی این اتفاقات، نبود نظارت دقیق بر عملکرد طرف‌های خارجی و تدوین استراتژی مشخص و کارآمد ۵ یا ۱۰ ساله برای ساماندهی تولید خودرو در کشور است. شرکت‌های خارجی نیز با سوء استفاده از نبود الزام برای به‌روزرسانی خود و انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی، هر روز بیشتر از قبل به سمت مونتاژکاری و واردات خودروی ساخته‌شده پیش می‌روند و به سازندگان ایرانی، اجازه نقش‌آفرینی در تولید قطعات خودروهای مشترک نمی‌دهند.
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تندر 90 , ساندرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
3

خودرو چهار ستاره داخلی ساندر و ال 90 نمینونه استانداردهای لازم رو اجرا کنه !!!!!! با این حساب همه ئ خودروهای داخلی باید تعطیل بشند
11:49  1396/11/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : داداش منم پرداخت نکردم هفته چهارم خردادم شما هفته چندمی؟
شاهین زمستان : سلام منم تحویل خردادبودم ولی پیامک تبدیل اومدتبدیل کردم ومبلغ واریزکردم تقریبایکماه پیش ماشینوتحویل گرفتم.البته پیامک تبدیل قبل عیدبرامن اومد.
وحید21 اسفند : بالاخره مال منم فاکتور شد
سینا : هر کسی مثل من خردادی بوده و جی ال تکمیل وجه نکرده لایک کنه ببینم فقط منم که هیچی برای باخت ندارم🥲😭
شاهین پلاس : تکمیل وجه بیستم و سخا بیست و دوم دیشب فاکتور شدم ساعت هشت حدود سه روز پیش هم سایت برام رفته بود عقب
اکبر رینگ : دوستان اگر تو این مدت که در کنار هم بودیم بنده پیام زیاد گذاشتم، یا از دوستان کسی از پیام ها یی که گذاشتم خوشش نیومد یا انرژی منفی به کسی دادم شرمنده شما هستم. به بزرگی و معرفت خودتون ببخشید.خاک همه ی دوستان هستم.شاهین پلاس خوبه اما انشالله به زودی دوباره گروه های جدید تشکیل بدیم در مورد فاکتور ماشین های ده میلیاردی به بالا بحث و تبادل نظر کنیم چون تک تکتون لیاقتشو دارین موفق باشید. در پناه حق
خانعلی آچنگان : خانعلی کجایی چند وقته نیستی، کس گش کجایی؟
بهمن : مسخره کردن خودشون 10 بار فقط دعوتنامه کوییک میفرستند، قراره ک دوباره افزایش قیمت بدن دوباره روی ما تاثیر داره یا ن، ای گل بگیرند این مملکت...
محمد-:::::::: : دوستان کسی هست که اردیبهشت تبدیل به gl زده باشه و فاکتور بشه؟ ۲۸ اردیبهشت تبدیل زدم فعلا از فاکتور خبری نیست
عباسی : من امروز جلو نمایندگی کهربایی مشهد یک شاهین پلاذس اتومات دیدم انشالله واسه شماس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : سلام . رینگ فولادی برای کسی دعوتنامه امده ؟
رانا پلاس 1404 : ایران خودرو برای رانا پلاس تو خردادماه دو تا قیمت تو سایتش اعلام کرده یکی تا 20 خرداد یکی از 21 خرداد معنی این دو تا لیست از نظر اونا این است که اون پیش فروشهایی که تا بیستم فاکتور شدند همون قیمت قدیم براشون محاسبه می شه اونایی که از 21 به بعد فاکتور میشه قیمت جدید را ازشون مطالبه می کنند اگر دوستان خردادماهی بتونند راهنمایی کنند که ایا چنین چیزی درست است یا خیر ممنون میشوم
محمودرضا : تو متن دعوت نامه توضیح داده شده که در صورت عدم تکمیل وجه، چه اتفاقی می افتد.
جانان : سلام وقت بخیر با چه شماره ای تماس بگیرم با شرکت مدیران خودرو؟؟ لطفا اگه کسی داره برام ارسال کنه🙏
اطلس اذر : سلام فاکتوری های امروز خبر بدن
پوریا : حرف درست میزنه بنده خدا وقتی ماشین بخوره توذوقت و انقدر سرمون کلاه بزارن و دوروغ بگن معلومه بچه دهاتیم وگرنه چرا اینا باید بازی سرمون دربیارن تحویل ندن
فاطی 28 مهر اطلس g : کی فاکتور شدی مهدی 25 مهر
حسن : ببینین کار به کجا رسیده که میگن خداروشکر کن که از این گرانتر نشده. مارو به مرگ میکشن تا به تب راضی بشیم. زشته بخدا ماشینی که باهاش تصادف کنی انگار رفتی تو چرخ گوشت دیگه چند باید بشه تا اعتراض کنین. واقعا من جوان با بدبختی همونو جور کرده بودم انصافم خوب چیزیه
وحید : فروش فوری دنا آپشنال تا چند تیر فاکتور شده؟ هر کی می دونه یا خودش فاکتور شده، خیر اموات و گذشتگانش بگه
پذیرش 23 مهر 90 روزه : سلام من 18 اسفند تحویل گرفتم ماشینو دوستانی که میدونن بگن کی جریمه تاخیر رو میریزن؟؟؟؟