احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 

احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 
مدیرعامل رنوپارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران خبر داده است که با توجه به فقدان محصول مشابه، پیش‌زمینه‌ای برای تقویت واردات و مونتاژکاری خواهد بود.
 
مدیرعامل رنوپارس در حالی اخیراً از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران از سال آینده خبر داده است که هرچند میزان داخلی‌سازی این خودروها به اندازه میزان برنامه‌ریزی‌شده و قابل قبول نیست؛ اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه‌ی تندر 90 داخلی‌سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار خواهد کرد.
 
رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس، با تأکید بر اینکه  L90 و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه (لازم‌الاجرا از دی ۱۳۹۷) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است:
 
وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود. سرمایه‌گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر 90 و ساندرو، پلتفرم‌های جدید و به‌روز وارد کشور شود.
 
مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت‌فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر 90 و ساندرو معرفی نکرده است و در این شرایط، راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به‌ جای این دو خودرو وجود نخواهد داشت؛ زیرا تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجادشده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی سود ببرد.
 
 
اسماعیلی در عین حال گفته است:
 
با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیئت مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.
 
در نتیجه در شرایطی که تعرفه واردات قطعات مونتاژی با وجود افزایش تعرفه واردات CBU ثابت مانده است، شرکت رنو می‌تواند با برخورداری از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای نسبت به تقویت واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی خود اقدام کند و به بهانه احترام به قانون، برای کاهش و توقف تولید محصولات قدیمی‌تر اقدام کند؛ البته نحوه تعامل رنو با خودروسازان ایرانی و برخی خط و نشان کشیدن‌های فرانسوی‌ها برای ایران خودرو و سایپا را نباید دور از ذهن داشت. رنویی‌ها قبلاً خودروسازان ایرانی را به کاهش تولید برخی قطعات مانند موتور تندر 90 تهدید کرده بودند.
 
 
در این میان، هوشیاری و توجه دستگاه‌های مسئول به‌ویژه وزارت صنعت نسبت به تصمیمات و عملکرد خودروسازان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این شرکت‌ها ضمن تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای ارائه محصولات جدید و طراحی پلت‌فرم مشترک با طرف ایرانی، برای داخلی‌سازی قطعات و استفاده از توان قطعه‌سازان ایرانی اقدام عملی کنند. یکی از پیش‌شرط‌های تحقق این هدف، اعمال تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بر اساس میزان داخلی‌سازی محصول ساخته‌شده است.
 
از سویی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به‌روزرسانی پلت‌فرم تندر 90 قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به‌روزرسانی این پلت‌فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان‌پذیر است و می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آن‌ها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تاکنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سال‌ها از تولید تندر 90، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.
 
در همین حال، قرارداد رنو با سازمان گسترش هم در حالی معلق به نظر می‌رسد که به گفته برخی مطلعین، فرانسوی‌ها در این همکاری نیز همچنان زیر بار داخلی‌سازی نمی‌روند و بیشتر به مونتاژکاری تمایل دارد. در این وضعیت رنو سهم چشمگیری در بازار خودرو ایران برای خود در نظر گرفته و فقط در همکاری با ایدرو قرار است تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه کند.
 
دلیل اصلی این اتفاقات، نبود نظارت دقیق بر عملکرد طرف‌های خارجی و تدوین استراتژی مشخص و کارآمد ۵ یا ۱۰ ساله برای ساماندهی تولید خودرو در کشور است. شرکت‌های خارجی نیز با سوء استفاده از نبود الزام برای به‌روزرسانی خود و انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی، هر روز بیشتر از قبل به سمت مونتاژکاری و واردات خودروی ساخته‌شده پیش می‌روند و به سازندگان ایرانی، اجازه نقش‌آفرینی در تولید قطعات خودروهای مشترک نمی‌دهند.
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تندر 90 , ساندرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

علی
0

محصولات عهد بوق اروپا رو نباید به ایران بیارن! اروپایی ها دوست ما نیستن، فقط میخوان ما رو بچاپن! انگار ما بردشون و مستعمره شون هستیم!!!
08:54  1396/11/17
پاسخ دادن
حمید
0

متاسفانه مردم ما فقط به آرم ماشین نگاه میکنن و بس!
08:54  1396/11/17
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

به دلیل ناتوانی ما در جایگزین کردن محصولات فسیل شده مردم مجبورن بخرن. آخه چ حرفیه. درشو تخته کنید بره دیگه. چیزی از ارزش های ما کم نمیشه.
18:14  1396/11/16
پاسخ دادن
حمید
3

خودرو چهار ستاره داخلی ساندر و ال 90 نمینونه استانداردهای لازم رو اجرا کنه !!!!!! با این حساب همه ئ خودروهای داخلی باید تعطیل بشند
11:49  1396/11/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد