چراغ زرد یا قرمز چک که ممکن است گاهی بر روی صفحه آمپر خودروی شما روشن شود میتواند نشانه مهمی از وجود ایراد در زیر کاپوت باشد. رفع نکردن این مشکلات میتواند منجر به از کار افتادن خودرو در راه و یا هزینههای تعمیر زیادی برای شما شود.
ایراداتی جزئی مانند بسته نبودن کامل درب باک تا ایراداتی مهم مانند خراب شدن مبدل کاتالیست میتوانند از علتهای روشنشدن چراغ چک باشند. در ادامه ده مورد رایجی که سبب روشن شدن این چراغ میشوند را معرفی خواهیم کرد.
خراب شدن سنسور اکسیژن
این سنسور وظیفه اندازهگیری میزان اکسیژن سوخته نشده را در اگزوز خودرو برعهده دارد. این اطلاعات به کامپیوتر خودرو فرستاده میشود تا بهترین نسبت سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند. هرچند این امکان وجود دارد که زمان تعویض سنسورها فرا رسیده باشد ولی همچنان موتور به عملکرد خود ادامه دهد، اما مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. در درازمدت نیز یک سنسور معیوب میتواند سبب خراب شدن قطعاتی مانند مبدل کاتالیستی و شمعها شود.
از جا درآمدن درب باک
بسته به تکنولوژی خودروی شما ممکن است که نبودن درب باک سبب روشن شدن چراغ چک شود. همچنین گاهی باید درب تعویض گردد تا چراغ چک خاموش شود. هرچند احتمال آن کم است.
خراب شدن مبدل کاتالیستی
مبدل کاتالیستی در سیستم اگزوز قرار دارد و وظیفه دارد که کربن مونواکسید تولید شده در موتور را به کربن دی اکسید تبدیل کند. البته این قطعه پیچیدگی خاصی ندارد و همچنین میتوان به راحتی از خراب شدن سریع آن پیشگیری کرد.
تعویض به موقع روغن مهمترین عامل پیشگیری از خرابشدن مبدل به شمار میآید. همچنین دقت داشته باشید که مبدل کاتالیستی مسدود نشده باشد و هرصدای مشکوکی که از اگزوز میشنوید و دود غیرعادی که خارج میشود را مورد بررسی قراردهید.
خرابی کوئل و یا شمعها
کوئل وظیفه دارد که الکتریسیته با ولتاژ بالای موردنیاز برای فرآیند جرقهزنی در شمعها را تامین کند. در خودروهای قدیمی یک کوئل برای تمام سیلندرها درنظر گرفته میشد اما در خودروهای جدید به ازای هر سیلندر یک کوئل تعبیه شده است. به عنوان مثال بوگاتی شیرون ۱۶ کوئل دارد. اما تفاوتی ندارد که تعداد کوئلهای خودروی شما چقدر است؛ کافیست یکی از کوئلها به درستی کارنکند تا منجر به روشنشدن چراغچک در صفحه آمپر خودروی شما شود.
همچنین اگر شمعها خراب شوند، دستهای از ایرادات در ماشین شما ایجاد میشوند که سوختن ناقص یا عدم انفجار در سیلندر در شتابگیری از جمله آنها است. البته خراب شدن کوئل نیز میتواند منجر به همچین اتفاقی شود. حتی ممکن است خودرو در حین حرکت ناگهان خاموش گردد.
خرابی وایر شمع
اگر وایر که وظیفه متصل کردن شمع و کوئل را برعهده دارد خراب شده باشد، دیگر امکان جرقهزنی در موتور وجود نخواهد داشت و چراغ چک روشن خواهد شد.
نشانههای اولیه خرابی وایر، لرزش خودرو در هنگام درجا کارکردن و افت قابل توجه قدرت موتور هستند که باید آنها را مدنظر داشت.
از کار افتادن سنسور هوای ورودی
سنسور هوای ورودی وظیفه دارد که میزان هوایی که به موتور وارد میشود را بررسی کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند. لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز میتوانند نشاندهنده خرابی این سنسور باشند. همچنین اگر موتور خفه میکند یا مصرف سوخت بالاتر است، مشکل میتواند از سنسور ورودی هوا باشد.
ایراد در سیستم دزدگیر
اگر سیستم دزدگیر به خوبی نصب نشود، ممکن است سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو شود. اگر احساس میکنید که سیستم دزدگیرتان دچار مشکل شده است، حتما به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید. حتی ممکن است که کل سیستم دزدگیر نیاز به تعویض داشته باشد. هرچند این فرآیند کمی هزینهبر خواهد بود، اما حداقل نگرانی خاصی بابت روشن شدن ناگهانی سیستم دزدگیر در نیمههای شب به طور اتفاقی نخواهید داشت.
نشتی خلأ
هرماشینی چند سیستم خلأ دارد که کارهای مختلفی را انجام میدهند. به عنوان مثال در بوستر ترمزها از سیستم خلأ استفاده میشود. در موتور نیز خلأ اهمیت فراوانی دارد. حال اگر خودرو در هنگام کارکردن درجا ضربه میزند یا دور موتور بالا باقی میماند، احتمالا نشتی خلا در سیستمها وجود دارد.
همچنین شلنگهای خلأ نیز ممکن است پس از مدتی خشک و شکننده شوند و ترکهایی در آنها بهوجود بیاید که مهمترین علت نشتی خلأ نیز همین اتفاق است. درضمن نشتی در محل اتصالات نیز میتواند رخ دهد که نباید فراموش شوند.
ایراد در سیستم EGR
سیستم EGR که وظیفه بازچرخانی گاز اگزوز را برعهده دارد، با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونو اکسید خروجی از اگزوز را کاهش میدهد و بازدهی موتور را نیز بهبود میبخشد.
شیر این سیستم میتواند گرفته شود یا به طور کلی از کار بیفتد. در این صورت این شیر باید باز شده و تمیز شود یا به طور کلی با قطعه جدیدی تعویض گردد.
ایراد باتری
باتری همانطور که قطعهای ساده به شمار میآید، عضوی حیاتی در خودرو نیز هست. بدون باتری ماشین استارت نمیخورد و درواقع هیچ عملکردی نخواهد داشت. در یک سری از خودروهای جدید، چراغ چک برای خراب شدن باتری نیز علاوه بر چراغ وضعیت دینام وجود دارد.
در هرصورت اگر چراغ چک خودرو شما روشن شده است، سادهترین کار مراجعه به نمایندگی محسوب میشود که البته هزینه کمی نخواهد داشت. اما اگر میخواهید خودتان آستین بالا بزنید و ایراد را پیدا کنید، میتوانید یک دستگاه اسکنر OBD II را با قیمت نه چندان زیادی تهیه کنید. این دستگاه به پورت OBD II خودرو که معمولا در سمت راننده قرار دارد متصل شده و ارورهایی که وجود دارد را به گوشی همراه شما میفرستد. پس از آن با سرچ در اینترنت میتوانید نسبت به معنای ارورهای مختلف آگاهی پیدا کنید. البته قبل از خریدن دستگاه، از هماهنگی آن با مدل خودرویتان اطمینان بیابید.