زمانی بود که هیچ کدام از ما گمان نمی کردیم دو خودروساز اصطلاحا ملی ، دست به تولید انبوه خودروهای چینی بزنند. اما ایران خودرو بعد از مدت ها نظاره گر رقبا بودن ، راحت ترین راه را برگزید و اقدام به افزودن خودروهای چینی به سبد محصولات خود نمود. هایما S7 اولین خودرو از برند هایما بود که ایران خودرو تصمیم گرفت جهت رقابت با کراس اوور های شهری 60 تا 80 میلیون تومانی آن را با آپشن های رنگارنگ به بازار داخلی عرضه کند. ولی گویا بازاریابان ایران خودرو تنها در زمینه ی قیمت گذاری منطقی عمل کردند و در سایر موارد همچون شرایط فروش ، تحویل به موقع ، کیفیت خدمات فروش و پس از فروش و مشتری مداری همان روند قبلی را در پیش گرفتند. نتیجه مشخص بود ، شکست کامل هایما S7 با وجود بهره مندی از امکانات و تجهیزات بیشتر نسبت به رقبا ، به دلیل مشکلاتی همچون شتاب ضعیف ، ایرادات فنی و عدم مشتری مداری ایران خودرو. شکست هایما S7 در بازار ایران نشان داد که صرفا آپشن پسند بودن مشتریان و امکانات زیاد خودرو نمی تواند دلیلی بر موفقیت باشد.
پس از این شکست ایران خودرو مدل توربوی این خودرو را در رده ی قیمتی 90 تا 100 میلیون تومان جهت رقابت با خودروهایی نظیر چری تیگو فایو و جک اس فایو که در رده ی خود محبوب هستند به بازار ارایه کرد. هایما S7 توربو در گزارش ها و تست های اولیه نظر خبرنگاران را با شتاب مناسب ، امکانات خوب و ظاهر قابل قبول به خود جلب کرد . گزارش های مثبت اولیه باعث شد تا عده ای خریداران نسبت به این خودرو اقبال نشان دهند. اما در چند ماه بعد ایرادات فنی ناشی از مونتاژ و یا مشکلات عدم سازگاری با شرایط ایران بروز کردند و ایران خودرو مجبور به فراخوان های پی در پی برای رفع نواقص شد و دید نه چندان جالبی از این خودرو در ذهن بازار نقش بست.
جهت رفع شکست های گذشته شرکت مجددا تلاشی جهت بدست آوردن بازار زیر صد میلیون تومان با ارایه ی مدل S5 از برند هایما آغاز نمود. پیش فروش این خودرو چند ماه پیش با پیش پرداخت ۳۷ میلیون تومانی صورت گرفت و خریداران توقع قیمتی در بازه ی ۷۴ تا ۸۰ میلیون تومان از این خودرو داشتند. در نمایشگاه خودروی تهران نیز اعلام های غیر رسمی مسوولین غرفه از قیمت 74 الی 76 میلیون تومانی این خودرو حکایت میکرد که در صورت قیمت گذاری با این اعداد هایما می توانست شکست سنگینی را به رقبا تحمیل کند. اما ایران خودرو ثابت کرد که درسی از تجربیات گذشته نمی گیرد. ارایه ی مدل هایی نظیر پژو 407 و سوزوکی کیزاشی با قیمت گذاری غیر رقابتی و پشتیبانی ضعیف و درنهایت باخت کامل به رقبا و یا شکست دو مدل مونتاژی هایما S7 ، هیچ گاه در یک خودروساز با استاندارد جهانی اتفاق نمی افتند زیرا هر شکست ضرر و زیان فراوانی به شرکت وارد می کند و تمام تلاش بر پیشگیری از شکست های بیشتر متمرکز می شود.
ولی شکست و ضرر برای خودرو سازان داخلی معنایی ندارد چرا که همواره از حمایت کامل دولت با تعرفه بالای واردات و وام های فراوان برخوردارند .ایران خودرو روز شنبه 23 دی خریداران را با ارسال دعوتنامه تکمیل وجه و مشاهده ی رقم 89.900.000 تومانی شوکه کرد. آمار های غیر رسمی حکایت از انصراف تعداد زیادی از خریداران به دلیل مشاهده ی این رقم گزاف دارند زیرا انتظار قیمتی را در بازه ی 70 تا 80 میلیون تومان داشتند. در حال حاضر ، رقبای این خودرو بسیار بیشتر شده اند و هایما S5 با این قیمت باید با خودروهایی نظیر ام وی ام X33S با قیمت 80 الی 83 میلیون تومان ، چری تیگو فایو لاکچری با قیمت 95,490,000 تومان ، جک S5 دنده ای با قیمت 87,000,000 تومان و هایما S7 توربو با 95,074,000 تومان رقابت کند و در بازه های پایین تر نیز رقبایی همچون چانگان CS35 اتوماتیک با قیمت 69,057,000 تومان ، جک S3 با قیمت 78 میلیون تومان و ام وی ام X22 اتوماتیک با قیمت 68 الی 70 میلیون تومان کار را برای این خودرو سخت خواهند کرد.
برخی از رقبا در این سگمنت هستند و برخی فاصله بین دو محور بیشتری دارند و در سگمنت بالاتر هستند . امکانات تعدادی کمتر و امکانات تعدادی دیگر بیشتر است. بعضی از موتور های تنفس طبیعی استفاده می کنند که دردسر نگهداری کمتری نسبت به موتور توربو دارد. از سوی دیگر بسیاری از رقبا با شرایط اقساطی بلند مدت و تحویل های فوری به فروش می رسند که این شرایط در مورد محصولات ایران خودرو به صورت مستمر وجود ندارد و معمولا محصولات محبوب این شرکت دارای حباب قیمتی می شوند.
حال کمی به هایما ی جدید بپردازیم . هايما S5 در سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو برنده جایزه ی سالانه بهترین SUV شهري شده و همچنین 5 ستاره ايمني از C-NCAP دريافت كرده است. مشخصات فنی این خودرو را می توانید در ادامه مشاهده نمایید :
نکته ی مهم در مورد هایما S5استفاده از گیربکس CVT و موتور توربوشارژر است. گیربکس های CVT معمولا برای کاهش مصرف سوخت استفاده می شوند ، و در ترکیب با موتور توربوشارژر نیاز به مهندسی و تنظیم دقیق دارند زیرا در صورت عدم اجرای این نکته ، می تواند موجب ایجاد اشکالات فنی جبران ناپذیر و هزینه های سنگین برای مصرف کنندگان شود. وزن زیاد خودرو نیز ممکن است باعث استهلاک سریع خودرو شود. هایما S5 در بحث ایمنی بهتر از رقبا ظاهر می شود ، علاوه بر پنج ستاره ی ایمنی از CNCAP، کیسه هواي راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده اي ، دوربین 360 درجه ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP ، نمایشگر فشار باد لاستیک یا TPMS ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSAو سیستم کنترل کشش یا TCS مواردی هستند که در اکثر رقبا به چشم نمی آیند و می توانند یک امتیاز برای فروش این خودرو باشند. هم اکنون حواله های این خودرو با همان قیمت اعلامی شرکت در فروشگاه های مجازی خودرو به عرضه گذاشته شده اند و باید منتظر ماند و دید در چند ماه آینده این خودرو می تواند با ارایه ی دوام قابل قبول و امکانات فراوان رقبای گران تر و ارزان تر از خود را کنار بزند یا همچون دو مدل قبلی هایما ، شکستی دیگر در کارنامه ی ایران خودرو خواهد بود.