هیوندای موبیس از رویداد الکترونیک مصرفکننده CES برای معرفی تکنولوژی DDREM خود استفاده خواهد کرد. این سیستم که مانور خروج و حفظ جان راننده نام دارد برای پیشگیری از تصادفی که به دلیل خوابآلودگی راننده در پشت فرمان رخ میدهد طراحی شده است.
خوابآلودگی راننده در پشت فرمان یکی از 5 دلیل اصلی تصادفات منجر به مرگومیر بوده و برای پیشگیری از این موضوع سیستم DDREM از دوربین مادونقرمز به منظور پایش و تحلیل چهره راننده و حرکات چشم استفاده میکند تا هرگونه خوابآلودگی و کاهش هوشیاری راننده را بررسی نماید. سیستم مورد بحث همچنین سیستمهای کمکراننده متعددی را بررسی میکند تا ببیند که آیا راننده حرکات خطرناک مرتبط با خوابآلودگی را انجام میدهد یا خیر.
اگر سیستم تشخیص دهد که راننده به خواب رفته یا پاسخی نمیدهد باعث خواهد شد خودرو به حالت رانندگی خودکار سطح 4 وارد شود و بدین ترتیب مکانی امن برای توقف خودرو را بیابد.
جالبترین جنبه سیستم جدید هیوندای موبیس این حقیقت است که از سختافزاری سود میبرد که قبلاً در اکثر خودروهای جدید دیده شده است. این سختافزار شامل سیستم فرمان با کمک الکتریکی، یک دوربین، حسگرهای رادار و جیپیاس میباشد. به لطف قطعات موجود و این حقیقت که خودرو تنها به حالت رانندگی خودکار برای فواصل کوتاه نیاز دارد، سیستم هیوندای موبیس بهطور قابلتوجهی ارزانتر از سیستمهای خودران کنونی بوده و پیچیدگی کمتری هم دارد.
هیوندای موبیس میگوید این تکنولوژی می تواند تا سال 2022 آماده شود و تنها نیاز اصلی آن برای اکثر خودروها اضافه شدن دوربین مادونقرمز با هزینه پایین میباشد. این سیستم می تواند ایمنی خودروها را با هزینهای نسبتاً کوتاه بهطور قابلتوجهی افزایش دهد.
موسسه AAA تخمین میزند بیش از 20 درصد مرگومیر تصادفات آمریکا نتیجه خوابآلودگی رانندگان میباشد. حدود 7 هزار مرگومیر سالانه به دلیل خوابآلودگی رخ میدهد.
مدیر توسعه خودروهای خودران هیوندای موبیس در آمریکا میگوید:
با بیشتر کردن تمرکز روی جنبههای ایمنی رانندگی خودکار ما میتوانیم تکنولوژی خودران سطح 4 را سریعاً وارد خودروهای سواری کنیم. کمپانی ما در حال ساخت یک تکنولوژی است که جان هزاران انسان را حفظ خواهد کرد و آرامش خاطر زیادی را به رانندگان و سرنشینان اعطا خواهد نمود.