سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 

سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 
برند مرسدس بنز تقریبا برای همه نامی آشنا است و نماد یک خودرو لوکس آلمانی مطمئن است. این خودروساز پیشینه زیادی در ایران دارد و از سالیان دور خودروهای این شرکت وارد کشور و حتی مونتاژ می‌شده است.
 
"ستاره ایران" به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کند.
 
محبوبیت این خودرو زمانی مشخص شد که در سال 1381، مدل‌های C240 و E240 این شرکت به نواگان موتوری نیروی انتظامی اضافه شدند و در سال 1386، شرکت ایران خودرو با همکاری دایملر آلمان شروع به مونتاژ سواری کلاس E مرسدس بنز با اتاق W211 کرد.
 
در تمام این سال‌ها مرسدس بنز مدل‌های به روز و جدید خودش را برای دوست داران و مشتریان ایرانی خود وارد ایران می‌کرد که شامل کلاس C، E و S و به تعداد محدود مدل‌های CLA و غیره می‌شد.
 
اما هفته پیش لیست جدید تعرفه خودروهای وارداتی ابلاغ شد و در آن علاوه بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، یک سقف قیمتی جدید هم گذاشته شده است که واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار را به کشور ممنوع می‌کند.
 
همانطور که می‌دانیم، مرسدس بنز یک برند لوکس محسوب می‌شود و عمده محصولاتش قیمتی بالای 40 هزار دلار دارند. حال، با توجه به تعیین سقف 40 هزار دلاری، عمده واردات محصولات این شرکت از جمله کلاس C، E و S نیز متوقف خواهد شد و به صورت کلی کاهشی بسیار چشم گیر خواهد داشت. از این رو دوست داران ایرانی بنز که حتی از دیدن خودروهای این شرکت در خیابان‌ها لذت می‌برند، در سال‌های آینده شاید دیگر شانس دیدن مدل‌های به روز این آلمانی‌های با ابهت را در خیابان‌ها تهران و ایران نداشته باشند.
 
در حال حاضر پیش بینی می‌شود که تنها مدل‌های زیر 40 هزار دلاری که شانس وارد شدن به ایران داشته باشند مدل‌های CLA، GLA، برخی از مدل‌های پایه کلاس E و همچنین خودرو "اسمارت" باشد.
 
از طرفی دیگر چندی پیش ایران خودرو و مرسدس بنز پیش نویس قرار دادی را امضا کرده بودند که در صورت نهایی شدن، تولید سواری‌های بنز در ایران آغاز خواهد شد.
 
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این محدودیت‌های جدید بر روی این قرارداد تاثیر خواهد داشت؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این رابطه بیان می‌کند: "موضوع محدودیت واردات خودرو برای شرکت ستاره ایران و هم برای تجارت صنعت خودروسازی هم می‌تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت."
 
او ادامه داد: "تهدید از این جهت که با تعیین محدودیت قیمتی برای منع واردات، برخی از سگمت‌های مرسدس بنز دیگر اجازه واردات به ایران را نخواهند داشت که تعداد آن‌ها کم هم نیست. اما از طرفی به دلیل قیمت زیاد محصولات این شرکت، بازار ایران تعداد محدودی مشتری برای خودروهای بنز دارد و منع واردات از نظر مالی برای این شرکت اهمیتی نخواهد داشت."
 
سنجری در رابطه با مزیت‌ها و فرصت‌هایی که این سقف 40 هزار دلاری می‌تواند به وجود بیاورد می‌گوید: "یکی از فرصت‌های ایجاد شده این است که شرکت ستاره ایران و صنعت خودروسازی ایران می‌توانند شروع به تولید سواری‌های مرسدس بنز در ایران کنند."
 
او می‌افزاید: " این شرکت آلمانی در نقاط مختلف دنیا مانند ترکیه، برخی از سگمت‌های خودش را تولید می‌کند و ایران در صورت هوشمندی در مذاکره می‌تواند به یکی از همین مراکز تبدیل شود."
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: "اصولا سیاست ورازت خانه برای محدود کردن واردات، تشویق شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و انجام تولیدات در کشور ایران است. در صورت تمایل مرسدس بنز و تولیدکنندگان داخلی، این امر می‌تواند یک فرصت مناسب برای هر دو شرکت باشد."
 
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که شاید افزایش این محدودیت‌ها موجب کمک به صنعت خودروسازی کشور شود و محصولات تولید داخل مرسدس بنز را در آینده‌ای نه چندان دور در جاده‌های کشور ببینیم.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنز , مرسدس , آیودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

اگر کسی موردی سراغ داره ک از این فرصت ها استفاده بهینه(نه رانتی) شده باشه بگه مام بدونیم.
17:40  1396/10/16
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
2

نوید جان داداش فکر کنم انشاالله خدمت تموم شده
14:36  1396/10/17

کاربر: نوید جهرمی
2

هنو یک سال نشده کاکو.

هستیم در خدمت اسلام و مسلمین :))
17:29  1396/10/17

کاربر: امیر(سابق)
2

انشاالله که بسلامتی طی بشه و همیشه موفق و سربلند باشی در کنار هموطنان
15:54  1396/10/18

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟