برند مرسدس بنز تقریبا برای همه نامی آشنا است و نماد یک خودرو لوکس آلمانی مطمئن است. این خودروساز پیشینه زیادی در ایران دارد و از سالیان دور خودروهای این شرکت وارد کشور و حتی مونتاژ میشده است.
"ستاره ایران" به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت آلمانی در ایران فعالیت میکند.
محبوبیت این خودرو زمانی مشخص شد که در سال 1381، مدلهای C240 و E240 این شرکت به نواگان موتوری نیروی انتظامی اضافه شدند و در سال 1386، شرکت ایران خودرو با همکاری دایملر آلمان شروع به مونتاژ سواری کلاس E مرسدس بنز با اتاق W211 کرد.
در تمام این سالها مرسدس بنز مدلهای به روز و جدید خودش را برای دوست داران و مشتریان ایرانی خود وارد ایران میکرد که شامل کلاس C، E و S و به تعداد محدود مدلهای CLA و غیره میشد.
اما هفته پیش لیست جدید تعرفه خودروهای وارداتی ابلاغ شد و در آن علاوه بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، یک سقف قیمتی جدید هم گذاشته شده است که واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار را به کشور ممنوع میکند.
همانطور که میدانیم، مرسدس بنز یک برند لوکس محسوب میشود و عمده محصولاتش قیمتی بالای 40 هزار دلار دارند. حال، با توجه به تعیین سقف 40 هزار دلاری، عمده واردات محصولات این شرکت از جمله کلاس C، E و S نیز متوقف خواهد شد و به صورت کلی کاهشی بسیار چشم گیر خواهد داشت. از این رو دوست داران ایرانی بنز که حتی از دیدن خودروهای این شرکت در خیابانها لذت میبرند، در سالهای آینده شاید دیگر شانس دیدن مدلهای به روز این آلمانیهای با ابهت را در خیابانها تهران و ایران نداشته باشند.
در حال حاضر پیش بینی میشود که تنها مدلهای زیر 40 هزار دلاری که شانس وارد شدن به ایران داشته باشند مدلهای CLA، GLA، برخی از مدلهای پایه کلاس E و همچنین خودرو "اسمارت" باشد.
از طرفی دیگر چندی پیش ایران خودرو و مرسدس بنز پیش نویس قرار دادی را امضا کرده بودند که در صورت نهایی شدن، تولید سواریهای بنز در ایران آغاز خواهد شد.
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این محدودیتهای جدید بر روی این قرارداد تاثیر خواهد داشت؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این رابطه بیان میکند: "موضوع محدودیت واردات خودرو برای شرکت ستاره ایران و هم برای تجارت صنعت خودروسازی هم میتواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت."
او ادامه داد: "تهدید از این جهت که با تعیین محدودیت قیمتی برای منع واردات، برخی از سگمتهای مرسدس بنز دیگر اجازه واردات به ایران را نخواهند داشت که تعداد آنها کم هم نیست. اما از طرفی به دلیل قیمت زیاد محصولات این شرکت، بازار ایران تعداد محدودی مشتری برای خودروهای بنز دارد و منع واردات از نظر مالی برای این شرکت اهمیتی نخواهد داشت."
سنجری در رابطه با مزیتها و فرصتهایی که این سقف 40 هزار دلاری میتواند به وجود بیاورد میگوید: "یکی از فرصتهای ایجاد شده این است که شرکت ستاره ایران و صنعت خودروسازی ایران میتوانند شروع به تولید سواریهای مرسدس بنز در ایران کنند."
او میافزاید: " این شرکت آلمانی در نقاط مختلف دنیا مانند ترکیه، برخی از سگمتهای خودش را تولید میکند و ایران در صورت هوشمندی در مذاکره میتواند به یکی از همین مراکز تبدیل شود."
این کارشناس صنعت خودرو تاکید میکند: "اصولا سیاست ورازت خانه برای محدود کردن واردات، تشویق شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری و انجام تولیدات در کشور ایران است. در صورت تمایل مرسدس بنز و تولیدکنندگان داخلی، این امر میتواند یک فرصت مناسب برای هر دو شرکت باشد."
با این اوصاف میتوان نتیجه گرفت که شاید افزایش این محدودیتها موجب کمک به صنعت خودروسازی کشور شود و محصولات تولید داخل مرسدس بنز را در آیندهای نه چندان دور در جادههای کشور ببینیم.