معرفی ام وی ام 315
315 یکی از قدیمیترین محصولات در حال تولید مدیرانخودرو است. نام اصلی این خودرو چری فالوین 2 است که از سال 2009 به سبد محصولات چری اضافه شد و در ایران از سال 1391 با نام امویام 315 عرضه شده است. در سال 1394 نیز مدیرانخودرو نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ 315 را تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو در ابتدا در دو نسخهٔ هاچبک و سدان لیفتبک تولید میشد اما چند وقتی است که تولید نمونهٔ سدان آن متوقف شده و صرفاً بهصورت هاچبک به بازار عرضه میگردد.
همانطور که گفته شد، 315 یکی از محصولات قدیمی چری است و بنابراین نباید انتظار طراحیهای مدرن این شرکت را از آن داشت. بااینحال پس از فیسلیفت سال 2012 طراحی این هاچبک چینی مدرنتر از قبل شده است. طی این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در نمای جلویی خودرو انجام گرفته که شامل تغییر کامل چراغهای جلو، جلوپنجره و سپر میشود. در عقب اما تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغها و تغییراتی جزئی در سپر بسنده شده است. همچنین از سال گذشته مدیرانخودرو اقدام به عرضهٔ مدل جدیدی از این خودرو با نام 315 اسپرت کرده است که خود در دو نسخهٔ لاکچری و اکسلنت به بازار آمد. این مدل در بیرون به پوششهای پلاستیکی روی بدنه و سپرها، محافظ نقرهایرنگ در زیر سپرها و ریلهای روی سقف مجهز شده که نمای خودرو را بهبود بخشیده است. درکل امویام 315 طراحی خاص یا هیجانانگیزی نداشته و میتوان آنرا خودرویی با طراحی ساده و تا حدودی کهنه توصیف کرد که البته به لطف فیسلیفت و افزودن قطعات مذکور بهتر از گذشته شده است.
ام وی ام 315 پیش از فیسلیفت از داشبوردی کاملاً قدیمی استفاده میکرد اما پس از فیسلیفت، چری داشبورد کاملاً جدیدی را برای آن ارائه کرده که تا حد قابلتوجهی بروزتر و زیباتر از قبل شده است؛ اما بااینوجود کیفیت متریال داخلی آن پایین بوده و کل داشبورد و رو دریها تماماً از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که برای خودرویی با این قیمت آزاردهنده است. علاوه بر این، 315 توسط چری با تریم داخلی دورنگ به بازار عرضه میگردد که نمای بهتری به کابین آن بخشیده است اما مدیرانخودرو آنرا با تریم داخلی مشکی عرضه میکند که خستهکننده بوده و کیفیت پایین آنرا بیشتر نشان میدهد. همچنین غربیلک فرمان نیز فرمی کاملاً قدیمی و کسلکننده دارد که حتی از غربیلک فرمان محصولات از رده خارج ایرانخودرو مانند پژو پارس هم کهنهتر به نظر میرسد؛ اما در مدل جدید اسپرت، یک نمایشگر لمسی هفت اینچی به خودرو اضافه شده که نکتهای مثبت بشمار میرود.
ام وی ام 315 با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ به بازار عرضه میشود که 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچبک چینی از لحاظ بازدهی پیشرانه دقیقاً همسطح پیشرانهٔ TU5 پژو قرار میگیرد. نیروی موتور نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد؛ اما درحالیکه خروجی پیشرانهٔ 315 روی کاغذ برای یک هاچبک نسبتاً کوچک مناسب و قابلقبول به نظر میرسد، در دنیای واقعی عملکرد چندان مناسبی نداشته و خودرو شتاب و کشش قابلقبولی را ارائه نمیکند تا جایی که شتاب صفرتاصد آن به 15 ثانیه میرسد و مطمئناً این وضعیت در صورت پُر بودن خودرو بدتر هم میشود. از سوی دیگر، نسخهٔ پیش از فیسلیفت 315 از مشکل داغ کردن و عمر کوتاه دیسک و صفحه رنج میبرد که گویا این مشکل پس از فیسلیفت برطرف شده است.
مزایا و معایب
یکی از عیوب عمدهٔ ام وی ام 315، کیفیت پایین آن خصوصاً در کابین است که برای خودرویی با قیمتی بیش از پنجاه میلیون تومان واقعاً ناامیدکننده است. این موضوع با مراجعه به جدول گزارش کیفیت خودروهای تولید داخل نیز تأیید میشود چراکه 315 موفق به کسب تنها دو ستارهٔ کیفیت از سازمان بازرسی کیفیت ایران دریافت کرده است. مشکل دیگر این خودرو که البته در اکثر خودروهای چینی وجود دارد افت قیمت بسیار بالا در نمونههای دستدوم و فروش دشوارتر آن نسبت به محصولات ایرانخودرو است که نقطهٔ منفی بزرگی محسوب میشود. به دیگر معایب این هاچبک چینی یعنی شتاب گیری و کشش ضعیف و همینطور غربیلک فرمان قدیمی هم در بالا اشاره شد. همچنین سیستم تهویهٔ 315 نیز دستی است که در این رنج قیمت عجیب به نظر میرسد.
امویام 315 هاچبکی سابکامپکت با طولی کمی بیشتر از چهار متر است اما بااینوجود از فضای داخلی مناسب و جاداری سود میبرد که از این لحاظ کاملاً بر خودرویی چون پژو 206 برتری دارد. همچنین صندوق بار 315 نیز برای خودرویی با این ابعاد و در این کلاس واقعاً بزرگ و مناسب است. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو تعلیق نرم آن است که با توجه به کیفیت جادهها و خیابانهای کشورمان اهمیتی دوچندان پیدا میکند. البته این نرمی تعلیق به هندلینگ خودرو لطمه زده است تا جایی که در پیچها کاملاً حرکت گهوارهای ماشین حس میشود اما بااینوجود چسبندگی 315 قابلقبول و مناسب است.
تجهیزات، قیمت و رقبا
همانطور که گفته شد ام وی ام 315 از سال 1396 در نسخهٔ جدید اسپرت و در دو مدل لاکچری و اکسلنت به بازار عرضه شد اما چند وقتی است که مدیران خودرو 315 را تنها در بالاترین تیپ یعنی اکسلنت عرضه میکند و خبری از دیگر تیپها نیست؛ بنابراین در اینجا تجهیزات مدل اکسلنت را ذکر میکنیم که اصطلاحاً نمونهای فول آپشن بوده و از تجهیزاتی چون نمایشگر هفت اینچی لمسی، ناوبری، بلوتوث، کیت اسپرت بدنه، سیستم صوتی با شش بلندگو، آینهها و پنجرههای برقی، سنسور دندهعقب، صندلیهای چرمی، رینگ آلومینیومی و دوربین دید عقب سود میبرد. قیمت 315 اما پس از چندین مرتبه افزایش از 47,700,000 تومان هماکنون به 51,400,000 تومان رسیده که منصفانه بگوییم برای چنین خودرویی مبلغ گزافی محسوب میشود چراکه با این قیمت و حتی کمتر از آن میتوان خودروهای بهتر یا بروزتری خریداری کرد. بااینحال رقبای مستقیم این خودرو رنو ساندرو و برلیانس H320 هستند که هردو خودروهای محبوبی محسوب میشوند درحالیکه دنا پلاس هم میتواند گزینهٔ مناسبی در این رنج قیمت باشد.