با اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا در اروپا، چین و هند روند افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و هیبرید به سرعت رو به افزایش است. فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۱۷ از مرز سه میلیون دستگاه گذشت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ این تعداد به حدود پنج میلیون دستگاه برسد.
برای پاسخ به این تقاضا، خودروسازان در تلاشند هر چه سریع تر مدل های الکتریکی خود را به بازار عرضه کنند. برای دیدن نتیجه باید دو سالی صبر کرد، چون تعداد کمی از این ماشین ها در سال ۲۰۱۸ به بازار می آید. اما سال آینده، سال آغاز نبرد خودروسازان باسابقه با تسلا، کارخانه تازه واردی است که تاکنون بازار خودروهای لوکس الکتریکی را بی رقیب در اختیار داشت.
در سال ۲۰۱۸ آئودی، جگوار و پورشه مدل های الکتریکی خود را به بازار عرضه می کنند که همه رقیبی جدی برای تسلا مدل S هستند. اولین مدل الکتریکی تولید انبوه آئودی یک شاسی بلند است که دو سال پیش این کارخانه کانسپتی از آن را نمایش داد. جگوار هم حضور در بازار خودروهای الکتریکی را با یک شاسی بلند آغاز می کند. کارخانه انگلیسی مدل iPace را امسال نمایش داده و قرار است تولید آن در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ آغاز شود.
اولین پورشه الکتریکی براساس کانسپت Mission E که سه سال پیش نمایش داده شد، ساخته می شود. انتظار می رود قیمت این ماشین از تسلا مدل S گران تر باشد و امکانات لوکس بیشتری در اختیار راننده قرار دهد.
مدیران این خودروسازان باسابقه امیدوارند در سال ۲۰۱۸ با مدل های جدیدشان به یکه تازی تسلا پایان دهند، اما یک کارخانه تازه وارد چینی ممکن است کارشان را سخت کند. نیو اولین شاسی بلند الکتریکی چینی را سال آینده در بازار چین عرضه می کند. قیمت مدل ES8 با امکاناتی مشابه، نصف قیمت شاسی بلند تسلا مدل X است. نیو می خواهد بعد از فتح بازار چین، ماشین هایش را به اروپا و آمریکا بیاورد.
در سال آینده، در سوی دیگر بازار هم تحول مهمی رخ خواهد داد. نسل جدید نیسان لیف، پرفروش ترین خودروی الکتریکی جهان، از اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار می آید و انتظار می رود بتواند خریداران زیادی را به سوی ماشین های الکتریکی جلب کند. هم زمان تسلا هم امیدوار است با برطرف کردن مشکلات تولید مدل ۳، این ماشین را به صورت انبوه به بازار عرضه کند. هیوندای و کیا هم دو مدل جدید الکتریکی به بازار عرضه می کنند.
حرکت به سمت ماشین های هوشمند
ایده خودروهایی که بدون نیاز به راننده، سرنشینان خود را به مقصد می رسانند و با حذف اشتباه های انسانی تلفات جاده ای را به حداقل می رسانند، بعد از چند سال آزمایش به واقعیتی در دسترس نزدیک می شود.
آزمایش این خودروها که امسال در جاده های شهری آغاز شد، سال آینده گسترده تر می شود و در فضاهای شلوغ تر شهری انجام خواهد شد. جنرال موتور از اوایل سال ۲۰۱۸، آزمایش خودروهای خودران خود را در نیویورک آغاز می کند. فورد هم که می خواهد اولین ماشین های خودران خود را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند، آزمایش این خودروها را در سال جدید شروع می کند.
آنچه سال ۲۰۱۸ را برای این خودروها مهم تر می کند، آغاز بحث درباره چگونگی استفاده از آنها در سطح گسترده است. سال آینده بیشتر درباره قوانین استفاده از این خودروها، بیمه آن ها و کاهش هزینه تولید ماشین های خودران خواهیم شنید.
ساخت خودروهای خودران با مجموعه رادارها و حسگرها و دوربین های شان بسیار گران تمام می شود و خودروسازان باید راهی برای کاهش هزینه های تولید پیدا کنند. همینطور بیمه کردن این خودروها هم با خودروهای کنونی بسیار متفاوت است. برای مثال معلوم نیست هنگام تصادف ماشینی که کسی آن را نمی راند، چه کسی مسوول است.
دایملر، بزرگ ترین تولیدکننده کامیون در جهان هم در سال ۲۰۱۸ استراتژی ساخت محصولات خودران خود را دقیق تر مشخص خواهد کرد.
اشتراک به جای خرید
سال آینده، سال آزمون روش فروش اشتراکی خودرو است. در این روش خریدار به جای خریدن یک ماشین، با پرداخت مبلغی ماهانه مشترک خودروساز می شود و می تواند مدل های مختلف کارخانه را سوار شوند. مبلغ اشتراک هزینه بیمه و تعمیر ماشین را هم شامل می شود. خریداران مجبور نیستند قراردادی بلندمدت با کارخانه ببندند و هر وقت بخواهند می توانند اشتراک خود را لغو کنند. در حال حاضر ولوو، پورشه، کادیلاک و لینکلن فروش با این روش را آغاز کرده اند.
این خودروسازان می گویند نگاه خریداران به ماشین تغییر کرده است و نسل جوان تر انگیزه کمتری برای خرید ماشین دارد. به همین دلیل خودروسازان باید خود را با این نگاه جدید تطبیق دهند و به جای فروختن ماشین، این خدمات را هر زمان که خریدار به آن نیاز داشت، در اختیارش بگذارند یا درباره خودروسازان لوکس، به جای یک ماشین، طیف گسترده ای از محصولات کارخانه را در اختیار مشتریان شان قرار دهند.
هزینه اشتراک کم نیست. مشترکان پورشه در آمریکا برای راندن تا ۲۲ مدل مختلف در یک سال، باید ماهانه 3000 دلار پرداخت کنند و حق اشتراک کادیلاک ۱۸۰۰ دلار است. این رقم گران تر از روش های دیگر خرید ماشین است.
ولوو پیش بینی کرده است که تا پنج سال آینده، 20 درصد ماشین هایش را با این روش بفروشد. سال ۲۰۱۸ مشخص خواهد کرد که این پیش بینی تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهد شد.
به هوشمندی تلفن همراه
ماشین های امروزی بسیار به تلفن هوشمند شبیهند. هر دو نمایشگرهایی لمسی دارند، هر دو به اینترنت وصل هستند، دوربین دارند و امکان استفاده از برنامه های سرگرمی مثل پخش موسیقی یا برنامه های کاربردی مثل نقشه در هر دو وجود دارد. تنها تفاوت اینجاست که خودروها هنوز به سطح هوشمندی تلفن های همراه نرسیده اند. مثلا برخلاف تلفن های هوشمند، ماشین ها هنوز نمی فهمند صبح ها راننده در حال حرکت به سمت محل کار است تا راه یاب ماهواره ای را از قبل برایش تنظیم کنند.
در سال آینده خودروسازان با همکاری شرکت های بزرگ فناوری نظیر آمازون، اپل و گوگل گام مهمی در هوشمند کردن خودروها برخواهند داشت. الکسا، هوش مصنوعی شرکت آمازون و سرویس مشابه گوگل به نام Google Home در مدل های بیشتری نصب خواهد شد و به این ترتیب این شرکت ها به اطلاعات ماشین ها و رانندگان دسترسی پیدا خواهند کرد.
دسترسی به اطلاعات تولید شده به وسیله ماشین ها، بازار تازه ای ایجاد می کند که پیش بینی می شود ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.