محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اینکه قول بازگشایی سایت ثبتارش و حل مشکل واردات خودرو را تا پایان هفته ای که گذشت داده بود، نتوانست به قول خود عمل کند تا گره واردات همچنان پابرجا بماند.
سه شنبه هفته گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت و مسوولین وزارت صنعت و انجمن واردکنندگان خودرو با نظارت نمایندگان سازمان بازرسی کشور و نمایندگان وزارت اقتصاد جلسه ای تشکیل دادند تا مشکل واردات خودرو پس از شش ماه به سرانجام برسد.
پس از این جلسه امیر حسنخانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰، اعلام کرد که وزیر صنعت قول بازگشایی سایت ثبتارش تا پایان هفته را داده و این مشکل به زودی برطرف می شود. فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو و داوود محمدی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را تایید کرده و از قول وزیر صنعت سخن گفتند.
اما روز چهارشنبه در حالی به اتمام رسید که نه از تصویب دستورالعمل جدید واردات خودرو خبری بود و نه در عین بروزرسانی سایت ثبتارش از بازگشایی این سایت. مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت در ساعات پایانی روز چهارشنبه در دفاع از بدقولی صورت گرفته دیگران را به سوءبرداشت از صحبت های وزیر متهم کرد و در عین حال خبر از حل این مشکل طی دو روز آینده داد.
سرنوشت دستورالعمل واردات خودرو
اکنون در حالی که هفته تمام شده و خبری از بازگشایی سایت ثبتارش نیست اما حداقل به تایید مسوولین دولتی دستورالعمل جدید واردات خودرو که افزایش تعرفه های واردات را در پی خواهد داشت، به تصویب رسیده اما در کدام جلسه هیات دولت؟
واقعیت این است که دستورالعمل واردات خودرو بیش از یک هفته است که در کمیسیون زیربنایی دولت و کمیسیون ماده ۱ مصوب شده اما مشخص نیست به چه دلیلی دولت از ابلاغ و حتی اطلاع رسانی درباره تصویب آن خودداری کرده است.
گرچه طبیعتا ابلاغ دستورالعملی که دیوار تعرفه ها را بالاتر خواهد برد و فضای رقابت را محدودتر و انحصاری تر و برخلاف رویه ای است که دولت از آن دم زده، شجاعت می خواهد. حالا باید منتظر ماند و دید دولت در هفته پیش رو می تواند گره واردات خودرو را باز کند؟