با شنیدن نام مازراتی، چه مفهومی در ذهن شما شکل میگیرد؟ قطعا خودروهای اسپرت، جیتی و اخیرا گونه سالون و شاسی بلند را به یاد میآورید.
گیبلی سالون یکی از محصولات محبوب این برند است که اخیرا به جهت نگه داشتن آن در عرصه رقابت با سایر حریفان، دستخوش اصلاحات شده است. رویارویی گیبلی با حریفانی همچون BMW سری5، جگوار XF، مرسدس E کلاس و آئودی A6، مصداق یک مبارزه هیجان برانگیز خواهد بود.
به نظر میرسد که گیبلی جدید شروع خوبی داشته، به ویژه با توجه به ظاهری خاصتر نسبت به رقبا و پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر وی شکل، میتواند جایی در دل خریداران برای خود نگاه دارد. ای کاش پیشرانه چهار سیلندر هم برای این خودرو در دسترس میبود، اما هیچ گزینه چهار سیلندری در کار نخواهد بود. بسیاری از تغییرات به استایل بیرونی زیبا، زیرکانه و مؤثر خودرو باز میگردد. جلو پنجره اقتباس شده از کانسپت آلفیری، چراغهای LED و قوس زیبای سپر جلو، به مثابه آرایشی جذاب بر چهره این جنتلمن ایتالیایی خودنمایی میکنند.
این چهره جذاب، با خود دو مدل جدید به همراه آورده است: گرن لوسو و گرن اسپورت، که یکی بر طبل رفاه و راحت طلبی میکوبد و دیگری آوای جذابیت و اسپرت بودن را سر میدهد.
البته تغییراتی نیز در باطن گیبلی صورت گرفته است. از جمله سیستم جدید کنترل پایداری که هدف از آن، جلوگیری از پیدایش هرگونه ناپایداری پیش از وقوع بوده و لقب کنترل یکپارچه وسیله نقلیه به آن اطلاق میشود. همچنین سیستم فرمان الکتریکی که برای اولین بار همراه گیبلی ارائه شده است و سرانجام مجموعهای از فناوریهای کمک راننده و ایمنی را نیز نبایست از یاد برد.
کابین گیبلی سرشار از چرم ایتالیایی و تزئینات ابریشمی درجه یک است. البته کابین چندان اشرافی نیست و بکارگیری تزئینات اضافه در نسخه لوکستر گیبلی نیز آنچنان کمکی به ارتقای سطح لوکس بودن کابین آن نمینماید.
خط تولید این خودرو شامل سه مدل گیبلی دیزل، گیبلی و گیبلی S با قوای 271، 345 و 424 اسب بخار است که در اینجا ما با دونسخه دیزل و گیبلی اس به رانندگی پرداختیم. پیشرانه وی شش، همانطور که انتظار میرود، نرم و یکنواخت است اما در حالت دیزل کمی پایینتر از حد انتظار ما در شتابگیری عمل میکند. در حالت گشت و گذار نیز با وجود نفوذ اندکی باد و صدای لاستیکها به داخل، شاهد سواری خوبی از گیبلی بودیم، به گونهای که برای مسافرتهای طولانی نیز کاملا مناسب است.
در عبور از مسیرهای باریک و پرپیچ و خم، اگرچه ناملایمات اندکی پدیدار شد اما در کل یکی از بهترین عملکردها را در مقایسه با سایر رقبا شاهد بودیم.
شما قادر به ایجاد تغییرات در حساسیت دریچه گاز، سفتی فرمان و همچنین تنظیمات کمک فنرهای اسکای هوک، به وسیله انتخاب حالتهای رانندگی اسپرت و یا نرمال خواهید بود.
تنظیمات اسپرتتر کمکفنرها در حین عبور از مسیرهای ناهموار، حسی ناخوشایند را در مخلیه سرنشینان عیان میسازد اما در جادههای صاف، عملکردشان محشر است.
ضمنا گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز به هنگام تعویض دنده، تمایل به دُرشتخویی داشته و گهگاه صدای تعویض مکانیکی دندهها به گوش میرسد.
اگر به پیشرانه دیزلی علاقمند نیستید، گیبلی اس را که به موتور V-6 با 424 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 575 نیوتنمتر مجهز است را انتخاب نمایید، چرا که توان و گشتاور کافی را در اختیار شما قرار میدهد. نسخه S نسبت به مدل دیزل از استواری بیشتری برخوردار بوده و دارای شخصیتی کاملا متمایز با آن است. گیبلی اس بسیار سریع و پاسخگو بوده و نسبت به مدل دیزل ساکتتر است. به واسطه سیستم اگزوز جدید، صدای گیبلی اس واقعا اعجابآور است و برای لذت بردن از این موسیقی احتیاجی به بالابردن دور موتور نخواهید داشت.
در نهایت اگر به دنبال یک خودروی سالون سطح بالا هستید، انتخاب گیبلی دیزل در مقایسه با سایر رقبای با قیمت پایینتر و کابین های لوکستر، کمی ناعاقلانه به نظر میرسد. اما اگر میخواهید آخر هفتهها با خودروی سالون خود به گشت و گذار در جادههای بیرون شهر بپردازید و از مناظر طبیعی لذت ببرید، گیبلی اس میتواند گزینه تحریکبرانگیزی برای شما باشد. به هرحال این شما هستید که بایستی خودتان را به خاطر قیمت بالاتر استایل و شخصیت ایتالیایی گیبلی، نسبت به پرفورمنس و امکانات برتر سایر همآوردان توجیه نمایید.